Tips på att få katten mer tillgiven

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Kärrtorparn
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Tips på att få katten mer tillgiven

Inläggav Kärrtorparn » ons 03 feb 2021, 13:52

Hej!

Köpte för ca sex månader sedan 2 katter (syskon) som nu är 2 år gamla och kastrerade. Jag undrar om någon har något tips på hur man får dem mer gosiga. De är nyfikna och snälla men inte särskilt intresserade av att bli klappade eller kliade och de hoppar aldrig upp i knät eller ligger bredvid i sängen.

Något tips?

Hälsningar,

Anders

Användarvisningsbild
Aonach
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Mirrie, Dante och Dorian

Re: Tips på att få katten mer tillgiven

Inläggav Aonach » ons 03 feb 2021, 15:42

Har tyvärr inga "instant fixes" att komma med men jag har haft en del skyggisar från kattkolonier, äldre adoptioner och liknande och med dem har det tyvärr endast varit tålamod som gäller. Man får spendera mycket tid med dem, leka mycket med dem, prata med dem, muta med lite godis och försöka visa dem att det ju är lite mysigt att bli klappad, men inte tvinga dem. Sen är det ju så att precis som vi är de individer och vissa kommer på att de ÄLSKAR att ligga i knät medan andra aldrig blir knäkatter utan mer är bredvid-katter. Sen är de ju också förhållandevis unga så att ligga i knät är ju lite tråkigt, när man kan undersöka något eller busa eller liknande. ;-) Kanske de lugnar ner sig och upptäcker det fantastiska i att ligga i knät framöver när de mognar lite. :-)

Kärrtorparn skrev:Hej!

Köpte för ca sex månader sedan 2 katter (syskon) som nu är 2 år gamla och kastrerade. Jag undrar om någon har något tips på hur man får dem mer gosiga. De är nyfikna och snälla men inte särskilt intresserade av att bli klappade eller kliade och de hoppar aldrig upp i knät eller ligger bredvid i sängen.

Något tips?

Hälsningar,

Anders

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Tips på att få katten mer tillgiven

Inläggav Aziz » tis 09 feb 2021, 15:30

Vill också understryka vikten av att leka och stimulera med berikningar av olika slag. Att leka med katten stärker deras självförtroende och relationen till människan. En katt som inte är van att leka kan behöva öva lite och man kan också behöva testa olika leksaker innan katten kommer på vad som just hen tycker är roligt. Men vippor och snören som stimulerar jaktbeteende brukar de flesta tycka är kul. Öva beröring i samband med favoritgodis så blir det vinn-vinn för både människa och katt.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"