Katt äter dåligt: Vad kan det bero på?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
katarinah
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Katt äter dåligt: Vad kan det bero på?

Inläggav katarinah » lör 23 jan 2021, 16:47

Hej!
Snälla hjälp mig att hitta möjliga orsaker till att min 10-åriga katthona har svårt att äta.
Hon ätit dåligt sedan nyårsafton (ungefär då)
Hon blev då skrämd av fyrverkerierna och gömde sig i två timmar. Detta kan dock vara ett villospår.

Tog henne till veterinär i torsdags i tron att hon hade en rutten tand. Katten blev nedsövd , man tog tandsten, men hittade ingen dålig tand. Vet inte om veterinären tittade i halsen.

Symtom
Hon vill äta men "kan" inte. Är nervös/stressad kring ätandet.
Om jag klappar henne en längre stund kan hon börja äta lite, men upphör efter att ätit max en matsked.
Hon älskar torsk och kommer fortfarande springande om jag säger "fisk". Men nu får hon bara i sig några små bitar. Måste göra bitarna små annars får hon inte i sig dem alls.
Hon kan äta torrfoder, men man får "jobba" för att hon ska komma igång. Hålla fodret i handen, klappa henne, slänga bitar framför henne så jaktinstinkten väcks. Men slutar som sagt ganska snart att äta.
Gapar och slickar sig om munnen.
Det luktar illa ur munnen.
Hon har fått aptitstimulernade tabetter som jag ännu inte gett henne.

Hon var tjock vid nyår och har gått ner i vikt sedan dess. Är förstås orolig för fettlever.
Hon fick två dåliga tänder bortopererade för ett knappt år sedan. Då togs alla möjliga prover, med bra värden.

Användarvisningsbild
bart
Überkatt
Überkatt
Katt: Ragdollen Simba

Re: Katt äter dåligt: Vad kan det bero på?

Inläggav bart » lör 23 jan 2021, 22:17

Låter som något med njurarna. Be veterinären ta njurprover.

katarinah
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav katarinah » lör 23 jan 2021, 22:44

Tack för svar! Veterinären trodde inte det var njurarna: var inte mager som en njurkatt. Men ska googla på symtom.

Siv
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Siv » mån 25 jan 2021, 19:12

Jag har tyvärr ingen aning om vad det kan vara, men hoppas att du hittar svar snart! :consoling: Vad trodde veterinären?

katarinah
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav katarinah » tis 26 jan 2021, 14:46

Hej!
Tack för era svar. Jag tycker katten börjar bli bättre av sig själv. Hon dricker inte ovanligt mycket och äter faktiskt lite mer nu. Detta kan bero på aptitstimulerande medicin som jag börjat ge henne.

Filmade en typisk situation. Hon äter en stund men får problem vid ca 1.12 in i filmen. Känner någon igen detta? Se länk till filmen
https://photos.app.goo.gl/DYaEkHyZycUG4qMP8

Om detta inte är akut vill jag inte utsätta henne för resa till veterinären igen om det går att undvika. Har ringt veterinären och bett henne återkomma och berätta om hon tittade ner i svalget, men hon har inte ringt tillbaks än.
Veterinären ska få denna film också

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tor 28 jan 2021, 14:22

Jag tycker det ser ut som om hon blir illamående alternativt plötsligt får svårt att sälja. Kan ju vara något med magen.

Har du möjlighet att visa filmen för veterinären?

katarinah
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav katarinah » tor 28 jan 2021, 23:23

Nyss hemkommen från veterinär nr två. Kände att jag inte kunde vänta på den remiss jag fått till djursjukhus för att inspektera katten djupare ner i halsen. Syftet var nu att titta henne så långt det går i halsen med enklare instrument.(Utan sövning med gas) vilket veterinär nr ett tydligen inte hade gjort :-(
Veterinär två hade fått och tittat på filmen

Men... vet nr två tittar in i kattens mun och hittar mycket inflammerat tandkött som blöder bara man tar på det och dålig tand. Utan att ens söva katten. Prov togs och alla värden var bra (lever, njurar...)

Så nu har jag nyligen kommit hem med smärtstillande och lite annat för att hon ska klara sig den månad det är kvar till den tid jag fick för operation av dålig tand.

Katten åt nyss utan problem! (efter smärtstillande) hon fick från en burk med mycket energirik mat som jag köpte för att hon ätit så lite på sista tiden.
Fantastiskt!
Det verkar som jag hade rätt från början och att man ska ha tur att komma till en bra veterinär som kan kattmunnar.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » fre 29 jan 2021, 17:19

Vad skönt att ni fick en diagnos som också går att åtgärda och att kisse äter nu, konstigt att den första vet inte såg detta.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"