Katten hoppar på hunden

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Chalis
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Katten hoppar på hunden

Inläggav Chalis » lör 02 jan 2021, 19:17

Hej-
Är helt ny här på forumet så jag hoppas att jag gör rätt.

Jag har 2 katter (syskon) på 3 år och en hund hemma. Dom har bott tillsammans sedan vi fick hem katterna som ungar och det har fungerat väldigt bra under hela tiden. Hunden är väldigt snäll och rang-låg.
Sedan en tid tillbaka har dock något förändrats och båda katterna "attackerar" hunden i vissa specifika fall. Det har bara hänt några få gånger men det är alltid när hunden går förbi någon av katterna när då katten börjar följa efter hunden, går längs med sidan och om man då inte stoppar det så hoppar katten mot ansiktet på hunden varpå hunden blir jätterädd och springer därifrån. Senast hände det idag och då hade först hunden gått fram och nosat på ena katten som reste sig och sköt rygg mot hunden som backade undan och skulle gå därifrån när katten följer efter och hoppar mot ansiktet. Jag har ingen aning om varför det händer och framförallt har jag ingen idé på hur jag kan lösa detta problem. Är det någon som har några tips eller har/är med om samma sak?

Hälsningar
Charlotte

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"