Kattunge är smal och äter lite

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Nykattägare
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Kattunge är smal och äter lite

Inläggav Nykattägare » sön 13 dec 2020, 11:26

Har fått en katt som är jätte smal och han äter inte mycket men har mycket energi han är en bondkatt så har bott i en ladugård tidigare med mamman och syskonen så vet inte exakt hur gammal den är men han är väldigt lätt att leka med och mysa med hans mamma är borta nu för att jag tog ungen men det har också varit en han katt där och bitit ihjäl en annan unge så kan inte ge honom till mamman eller ta med mamma hem det har kommit tillbaka en unge skulle det hjälpa att ta med den hem eller finns detta något annat jag kan göra

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Kattunge är smal och äter lite

Inläggav Aziz » sön 13 dec 2020, 19:08

Är inte helt säker på att jag förstår situationen men kattungar ska inte tas från mamma-katten förrän de är ca 12 veckor, de behöver både mamman och syskonen så länge. Bor du i närheten av ladugården? Vad menar du med att det har kommit tillbaka en unge? Var finns mamma-katten nu? Hur länge har du haft ungen hos dig? Berätta gärna lite mer.

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » mån 14 dec 2020, 13:36

Om det är samma kattunge som du skrev om i tråden om kattens päls/konstiga frisyr så tycker jag att du ska boka in en veterinärkoll. Det och att teckna försäkring är viktigt.

Nykattägare
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Nykattägare » ons 16 dec 2020, 20:00

Kattmamman har försvunnit men en utav kattens syskon har kommit tillbaka och det finns en annan katt där vi tror det är en hona och det har varit en han katt där och bitit ihjäl en katt unge så troligtvis så har dom skaffat ett annat hem eller så är kattmamman dör och jag bor rätt så nära den ladugården han bodde i förut och bor på en bondgård han har börjat äta mer och jag tror det är för att han förlitar sig på mig och min pappa sen så börjar min 10 års gammal han katt tycka om Zingo (namnet på katten) så jag tror att det kan vara en andledning att han äter mer sen så har han börjat sova i mitt rum under natten så han äter mer och mer men han verkar inte gå upp i vikt

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » ons 16 dec 2020, 23:08

Du behöver ta kattungen till en veterinär för en koll om det inte är gjort ännu. Den kan ga mask eller annan ohyra.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"