Lider katt av tysta löp?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
sssimba
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Lider katt av tysta löp?

Inläggav sssimba » sön 06 dec 2020, 11:56

Jag har adopterat en 2-årig hona, som åtminstone hittills i livet inte har visat när hon löpt, dvs s.k. tysta löp. Om hon alls har löpt! Jag undrar om katter stressas av tysta löp? Om hon fortsätter att ha tysta löp, kan hon då förbli okastrerad resten av livet utan problem? Hon är förstås innekatt!

Risken för livmoderinflammation och livmodercancer finns ju förstås för okastrerade honor, men å andra sidan är narkos och operation alltid en risk, väl?

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Re: Lider katt av tysta löp?

Inläggav ApanAnn » sön 06 dec 2020, 12:42

Ja, sövning innebär ju inte noll risk. Att ha katten kvar med alla originaldelar är inte riskfritt heller som du vet, och får katten t.ex juvercancer eller annat på grund av hormonpåslaget så blir det ändå operation och då på en äldre katt. Dvs större risk än på en ung och frisk 2-åring.

Innan eventuell operation kommer veterinären att undersöka katten så att hjärta och lungor låter bra, och du kan även be dem ta ett blodprov för att kolla att allt ser bra ut. (Det är rätt dyrt och täcks inte av någon försäkring om det görs bara för säkerhets skull, men kan ju vara värt det ändå)

Börja med att prata med din veterinär och med en hälsoundersökning. Personligen hade jag kastrerat katten om veterinären tror att det går bra för katten. Både av hälsoskäl och för att jag inte vill ha överaskningskattungar om katten skulle smita ut,

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator

Inläggav Lurvpöse » tis 08 dec 2020, 11:39

Det är inte helt riskfritt men kastrering är ett hyfsat skonsamt ingrepp ändå, katten får komma hem samma dag och behöver oftast inte smärtstillande. Jag hade kastrerat oavsett tysta löp eller inte.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » fre 25 dec 2020, 00:25

En honkatt som gör och löper men aldrig paras kommer med stor sannolikhet att drabbas av livmoderinflammation. Risken att kastrera henne då, när hon är sjuk, är väldigt mycket större än att kastrera henne nu när hon är frisk. Har hon ingen hälsoproblematik som innebär ökad risk vid narkos bör hon kastreras. Det är ett säkert ingrepp om du vänder dig till en välrenommerad klinik som har en djursjukskötare som övervakar narkosen under ingreppet.
I won't yield before a man.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"