Min 6-månaders okasterade hankatt har senaste veckorna allt oftare börjat få erektioner. Hans snopp ploppar fram och står rakt ut i all sin prakt. Det händer oftast medan han tvättar sig. När han börjar tvätta sig mellan benen och är där och slickar så får han nästan alltid stånd. Detta gör han några gånger per dag. Veterinären hittar ingen urinvägsinfektion eller urinvägshinder. Det anmärktes dock att toppen på hans snopp är lite väl röd, sannolikt för att han så ofta slickar sig där. Vi har prövat att sätta tratt i 5 dagar för att bryta beteendet, men han fortsätter slicka sig om om han inte hade tratt, trots att han inte längre kommer åt att slicka sig så försöker han ändå slicka sig där regelbundet och får stånd. Så fort jag tog av tratten idag var det första han gjorde att slicka sin snopp
Mina frågor är:
1. Är det normalt för en okastrerad katt att få stånd så ofta?
2. Kan man tänka sig att en kastration kan göra så att han inte får stånd så ofta? Problemet med att han slickar på sin snopp när den är blottad är ju att den blir irriterad och att han ev också kan ge sig själv en infektion om det fortsätter.