Normalt för okasterad ungkatt att ofta få erektioner?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Kelama
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Russian Blue

Normalt för okasterad ungkatt att ofta få erektioner?

Inläggav Kelama » mån 30 nov 2020, 02:02

Min 6-månaders okasterade hankatt har senaste veckorna allt oftare börjat få erektioner. Hans snopp ploppar fram och står rakt ut i all sin prakt. Det händer oftast medan han tvättar sig. När han börjar tvätta sig mellan benen och är där och slickar så får han nästan alltid stånd. Detta gör han några gånger per dag. Veterinären hittar ingen urinvägsinfektion eller urinvägshinder. Det anmärktes dock att toppen på hans snopp är lite väl röd, sannolikt för att han så ofta slickar sig där. Vi har prövat att sätta tratt i 5 dagar för att bryta beteendet, men han fortsätter slicka sig om om han inte hade tratt, trots att han inte längre kommer åt att slicka sig så försöker han ändå slicka sig där regelbundet och får stånd. Så fort jag tog av tratten idag var det första han gjorde att slicka sin snopp :cry:

Mina frågor är:

1. Är det normalt för en okastrerad katt att få stånd så ofta?
2. Kan man tänka sig att en kastration kan göra så att han inte får stånd så ofta? Problemet med att han slickar på sin snopp när den är blottad är ju att den blir irriterad och att han ev också kan ge sig själv en infektion om det fortsätter.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Normalt för okasterad ungkatt att ofta få erektioner?

Inläggav Yrhättans » mån 30 nov 2020, 08:59

Att kastrera är det bästa. Även när du gjort det tar det åtminstone några månader innan det lugnar sig. Jag har haft en fertil avelshane och i perioder räckte det med att klia honom under hakan så fick han erektion. Det är normalt och kommer bara att öka så jag rekommenderar att du kastrerar honom. Det är också bra att göra innan han börjar markera revir inomhus eller försvinner på allt längre turer utomhus (vet inte om han är innekatt eller inte).

Kelama
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Russian Blue

Re: Normalt för okasterad ungkatt att ofta få erektioner?

Inläggav Kelama » tis 01 dec 2020, 01:47

Yrhättans skrev:Att kastrera är det bästa. Även när du gjort det tar det åtminstone några månader innan det lugnar sig. Jag har haft en fertil avelshane och i perioder räckte det med att klia honom under hakan så fick han erektion. Det är normalt och kommer bara att öka så jag rekommenderar att du kastrerar honom. Det är också bra att göra innan han börjar markera revir inomhus eller försvinner på allt längre turer utomhus (vet inte om han är innekatt eller inte).

Tack för svar! Jag har väntat med kastreringen då 2 uppfödare hört av sig och pratat om att de skulle vilja para honom med sina fertila honor framöver. Jag har inte lovat något utan sagt att det beror på hur han beter sig, spray-beteenden kan jag absolut inte leva med, utan har sagt att om han börjar med det blir det kastration direkt. Det har dock nu i förra veckan visat sig att han är kryptorkid (testiklarna har inte vandrat ner i pungen än) så han ska ändå inte avlas på. Nu med detta slick-beteende också så känner jag definitivt att kastration bör bli av så snart som möjligt.
Ska ringa och boka tid imorgon.

Tack igen för ditt svar!

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"