Efter en årlig översyn hos veterinären där vi körde en tandbesiktning för säkerhets skull upptäckte vi att båda katterna har problem med sina tänder som de dolt väldigt bra. Vi hade inte anat något speciellt, men eftersom de är svåra att borsta tänder på tyckte vi det var bäst att kolla tandstatus.
Chilla har redan tappat en tand, och en annan satt löst. Tyvärr var det inte bättre för brorsan - 2 angripna tänder. Det var ju verkligen inget jag hoppats på, men jag var nog mentalt förberedd för jag vet att det är vanligt. Tråkigt bara att de troligen gått och haft ont länge

Minst en av dem ska till tandis om några veckor, och går det så klämmer de in båda samma dag. Annars går Chaplin före eftersom han kommer att lida mer av att vänta.
Båda katterna är hyffsat ”snälla” hos veterinären. Chaplin blir passiv när det är läskigt så han är rädd men lätthanterad. Han är dessutom lite korkad så försökte inte ens ta av sitt bandage efteråt. Chilla fräste och försökte bita den dumma sprutan som stacks, men försökte inte bita handen som höll i sprutan. Hon klädde av sig bandaget själv (och har lagt det någonstans där jag inte hittar det...)
Det är med Chilla som jag är fundersam inför eftervården, för hon är lite klipskare och mer bestämd. Torrisar är mat, dreamies är också ok, blötmat är det tveksamt om det räknas som mat (vissa sorter duger ibland i små mängder)... Jag hoppas att hon ska gilla smaken av metacam, eller i alla fall fatta att metacam = mindre ont. Hon kommer INTE att uppskatta brist på torrisar.
Ordinationen efteråt är blöt och inte kladdig mat. Vad har fungerat för er med kräsna torrisjunkies?