Min katt är nu 1 år 4 månader. Han är en social, trygg, snäll innekatt.
Första vaccinationen fick han runt 12 veckor därefter 2 vaccinationen. Vid dessa besök gick allt hur bra som helst och han var nyfiken och duktig när de tog sprutorna. När han blev ett halvår var det dags för att kastrera honom. Jag överlämnade honom till veterinären och åkte hem. När jag kom tillbaka frågade de mig om han brukar fräsa åt oss/åt andra människor vi har på besök. Aldrig sa jag vilket är sant..han är extremt social och nyfiken och har inte ens sagt ifrån de få gånger vi haft besök av småbarn som ibland blivit lite för påflugna..
Nu till det aktuella. Jag åkte med honom till veterinären för hans 1-års vaccination. Veterinären bad mig släppa ut Spencer i rummet och han gick runt och nosade. När veterinären kom in för att vi skulle väga honom så gick jag hålla i honom men när veterinären kom nära reste han ragg, vi hann väga snabbt sen hoppade han ner på golvet och fräste. Hon gick ut. Kom tillbaka efter en stund med sprutan. Då fräste han igen och tryckte upp sig i ett hörn. Han fräste även åt mig när jag försökte ta upp honom. Jag fick vara själv med honom en stund så han skulle lugna ner sig/bli trygg. Han gör inget mot mig men han har full koll mot dörren och spänner öronen ås fort han hör någon utanför.. Sen fortsätter han fräsa när hon är tillbaka... Och så fortsätter det tills vi får åka hem utan spruta. Väl hemma igen är han precis som vanligt. Trygg och social, busig, äter osv. Blev ombedda att komma tillbaka vid ett senare tillfälle och lät det gå ca 3 veckor sen åkte vi igen.
Det blev exakt samma sak nu. Han blev som en rädd/arg skygg katt. Fräste och borrade blicken i veterinären som försökte få hjälp av en kollega att hålla honom i en filt. Men han fick panik och hoppade ner och fräste. De säger till mig att de aldrig varit med om nåt liknande för en spruta.
Det måste ha hänt något där vid kastreringen när jag lämnade honom tänker jag. Något hemskt minne som han intr kommer glömma.

Någon som varit med om samma? Med en trygg och social, nyfiken katt ? Jag ska prova en annan klinik men är så rädd att det blir lika där. Men jag tänker att man lyckas vaccinera skygga katter på katthem t ex? Så hur kan detta vara så omöjligt?
Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk