Vetrinär-fobi, omöjligt att ta vaccin!! Någon annan??

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Catspencerhh
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Vetrinär-fobi, omöjligt att ta vaccin!! Någon annan??

Inläggav Catspencerhh » lör 14 nov 2020, 09:38

Jag undrar om någon annan varit med om samma sak....
Min katt är nu 1 år 4 månader. Han är en social, trygg, snäll innekatt.

Första vaccinationen fick han runt 12 veckor därefter 2 vaccinationen. Vid dessa besök gick allt hur bra som helst och han var nyfiken och duktig när de tog sprutorna. När han blev ett halvår var det dags för att kastrera honom. Jag överlämnade honom till veterinären och åkte hem. När jag kom tillbaka frågade de mig om han brukar fräsa åt oss/åt andra människor vi har på besök. Aldrig sa jag vilket är sant..han är extremt social och nyfiken och har inte ens sagt ifrån de få gånger vi haft besök av småbarn som ibland blivit lite för påflugna..

Nu till det aktuella. Jag åkte med honom till veterinären för hans 1-års vaccination. Veterinären bad mig släppa ut Spencer i rummet och han gick runt och nosade. När veterinären kom in för att vi skulle väga honom så gick jag hålla i honom men när veterinären kom nära reste han ragg, vi hann väga snabbt sen hoppade han ner på golvet och fräste. Hon gick ut. Kom tillbaka efter en stund med sprutan. Då fräste han igen och tryckte upp sig i ett hörn. Han fräste även åt mig när jag försökte ta upp honom. Jag fick vara själv med honom en stund så han skulle lugna ner sig/bli trygg. Han gör inget mot mig men han har full koll mot dörren och spänner öronen ås fort han hör någon utanför.. Sen fortsätter han fräsa när hon är tillbaka... Och så fortsätter det tills vi får åka hem utan spruta. Väl hemma igen är han precis som vanligt. Trygg och social, busig, äter osv. Blev ombedda att komma tillbaka vid ett senare tillfälle och lät det gå ca 3 veckor sen åkte vi igen.

Det blev exakt samma sak nu. Han blev som en rädd/arg skygg katt. Fräste och borrade blicken i veterinären som försökte få hjälp av en kollega att hålla honom i en filt. Men han fick panik och hoppade ner och fräste. De säger till mig att de aldrig varit med om nåt liknande för en spruta.

Det måste ha hänt något där vid kastreringen när jag lämnade honom tänker jag. Något hemskt minne som han intr kommer glömma. :(( tycker så synd om honom!!! Men han måste ju få sitt vaccin.

Någon som varit med om samma? Med en trygg och social, nyfiken katt ? Jag ska prova en annan klinik men är så rädd att det blir lika där. Men jag tänker att man lyckas vaccinera skygga katter på katthem t ex? Så hur kan detta vara så omöjligt?

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Vetrinär-fobi, omöjligt att ta vaccin!! Någon annan??

Inläggav Yrhättans » lör 14 nov 2020, 10:30

Catspencerhh skrev:Jag undrar om någon annan varit med om samma sak....
Min katt är nu 1 år 4 månader. Han är en social, trygg, snäll innekatt.

Första vaccinationen fick han runt 12 veckor därefter 2 vaccinationen. Vid dessa besök gick allt hur bra som helst och han var nyfiken och duktig när de tog sprutorna. När han blev ett halvår var det dags för att kastrera honom. Jag överlämnade honom till veterinären och åkte hem. När jag kom tillbaka frågade de mig om han brukar fräsa åt oss/åt andra människor vi har på besök. Aldrig sa jag vilket är sant..han är extremt social och nyfiken och har inte ens sagt ifrån de få gånger vi haft besök av småbarn som ibland blivit lite för påflugna..

Nu till det aktuella. Jag åkte med honom till veterinären för hans 1-års vaccination. Veterinären bad mig släppa ut Spencer i rummet och han gick runt och nosade. När veterinären kom in för att vi skulle väga honom så gick jag hålla i honom men när veterinären kom nära reste han ragg, vi hann väga snabbt sen hoppade han ner på golvet och fräste. Hon gick ut. Kom tillbaka efter en stund med sprutan. Då fräste han igen och tryckte upp sig i ett hörn. Han fräste även åt mig när jag försökte ta upp honom. Jag fick vara själv med honom en stund så han skulle lugna ner sig/bli trygg. Han gör inget mot mig men han har full koll mot dörren och spänner öronen ås fort han hör någon utanför.. Sen fortsätter han fräsa när hon är tillbaka... Och så fortsätter det tills vi får åka hem utan spruta. Väl hemma igen är han precis som vanligt. Trygg och social, busig, äter osv. Blev ombedda att komma tillbaka vid ett senare tillfälle och lät det gå ca 3 veckor sen åkte vi igen.

Det blev exakt samma sak nu. Han blev som en rädd/arg skygg katt. Fräste och borrade blicken i veterinären som försökte få hjälp av en kollega att hålla honom i en filt. Men han fick panik och hoppade ner och fräste. De säger till mig att de aldrig varit med om nåt liknande för en spruta.

Det måste ha hänt något där vid kastreringen när jag lämnade honom tänker jag. Något hemskt minne som han intr kommer glömma. :(( tycker så synd om honom!!! Men han måste ju få sitt vaccin.

Någon som varit med om samma? Med en trygg och social, nyfiken katt ? Jag ska prova en annan klinik men är så rädd att det blir lika där. Men jag tänker att man lyckas vaccinera skygga katter på katthem t ex? Så hur kan detta vara så omöjligt?

Håller helt med dig om att något hänt när han lämnades in och du inte var med. Självklart måste han få sin spruta men det är också viktigt att han inte blir mer rädd. Om du kontaktar en annan klinik så prata med dom och känn efter att det är en bra klinik. Du kan be att få lugnande du kan ge honom i förväg så kan den gå bättre och om han slipper få panik/bli rädd kan det gå bättre nästa gång.

Catspencerhh
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Catspencerhh » mån 16 nov 2020, 12:41

Tack för svar! Ja blir så ledsen när jag tänker på vad han gått igenom när jag inte var med hos veterinären... :'(
Han är sån social och modig kille egentligen! Men ska göra som du säger, ta kontakt med en annan klinik och berätta för dom hur det ligger till så hoppas vi att de är till professionella och att det går bra. <3

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tor 26 nov 2020, 14:50

Måste ha hänt något som gjorde honom traumatiserad, stackars liten. Tänker också att vet. kanske inte behöver göra så mycket annat i samband med vaccinationen. Vi har en katt som hatar att vara hos veterinären och vi har en transportbur som går att öppna ovanifrån, de bara öppnar locket och ger sprutan och sedan är det klart, han hinner knappt reagera. Hoppas att det löser sig.

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » tor 26 nov 2020, 15:47

Transportburar med ”taklucka” är jättebra! De år vi kört bara vaccination utan klämma och känna fattar katten knappt vad som hänt.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"