Seniorkoll

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Siv
Veterankatt
Veterankatt

Seniorkoll

Inläggav Siv » fre 13 nov 2020, 17:53

I december är det dags för Sivs årliga vaccinering. Båda mina katter har undersökts ganska mycket de senaste åren pga diverse sjukdomar. Men jag funderar ändå på om det nu är dags att passa på att göra en seniorkoll. Siv är 11 år.

Jag är nyfiken på hur ni andra gör. När började ni med seniorkoll? Hur ofta gör ni det? Hur omfattande kontroller gör ni? Jag tänker inte på kontroller relaterade till sjukdomar som ni redan känner till att katten har. Men annars både friska katter och katter med någon sjukdom.
Senast redigerad av Siv fre 13 nov 2020, 17:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Seniorkoll

Inläggav Yrhättans » lör 14 nov 2020, 10:28

Siv skrev:I december är det dags för Sivs årliga vaccinering. Båda mina katter har undersökts ganska mycket de senaste åren pga diverse sjukdomar. Men jag funderar ändå på om det nu är dags att passa på att göra en seniorkoll. Siv är 11 år.

Jag är nyfiken på hur ni andra gör. När började ni med seniorkoll? Hur ofta gör ni det? Hur omfattande kontroller gör ni? Jag tänker inte på kontroller relaterade till sjukdomar som ni redan känner till att katten har. Men annars både friska katter och katter med någon sjukdom.

Jag har ju koll på mina varje vecka själv som en grundkontroll, vikt, tänder, päls och sånt jag kan kolla. Sen i samband med årlig vaccinering så blir det att lyssna på hjärta och lungor. Något mer gör jag inte om jag inte misstänker att något är fel.

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator

Inläggav Lurvpöse » sön 15 nov 2020, 22:25

Jag har nog bara gjort seniorkoll i samband med att katten varit sjuk eller dålig pga något annat. Sist jag kollade var det pga min tioåriga katt hade problem med urinvägarna. Hon har FIC och det är ju en diagnos man kommer fram till när allt annat uteslutits så då gjorde vi ganska omfattande undersökningar.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tor 26 nov 2020, 14:45

Jag har också en 11 åring hemma och funderar i samma banor. Hade han varit mer ok med hantering så hade jag nog gjort en seniorkoll i år men eftersom han hatar veterinärer mer än allt annat så känner jag mig ambivalent. Å ena sidan vore det just därför bra att få veta allt om hans hälsostatus så att man ev. kan förebygga men å andra sidan så är det ett stort stressmoment för alla, inkl. vet. att göra en ev. "onödig" hälsokontroll.
Han ska få sin vaccination i slutet av dec. och då ska jag rådgöra med vet. om detta.

Siv
Veterankatt
Veterankatt

Seniorkoll

Inläggav Siv » fre 27 nov 2020, 10:49

Aziz skrev:Jag har också en 11 åring hemma och funderar i samma banor. Hade han varit mer ok med hantering så hade jag nog gjort en seniorkoll i år men eftersom han hatar veterinärer mer än allt annat så känner jag mig ambivalent. Å ena sidan vore det just därför bra att få veta allt om hans hälsostatus så att man ev. kan förebygga men å andra sidan så är det ett stort stressmoment för alla, inkl. vet. att göra en ev. "onödig" hälsokontroll.
Han ska få sin vaccination i slutet av dec. och då ska jag rådgöra med vet. om detta.

Exakt så är det för mig också. Siv blir väldigt stressad av veterinärbesök. Hon blir rädd, biter och fräser och måste oftast få lugnande om vet ska kunna undersöka henne ordentligt.

Vanligtvis vid vaccination ingår ju en mindre koll, dvs kolla tänder och känna på mage etc, men oftast går inte detta att göra på Siv om hon är vaken.

För drygt 1,5 år sedan opererades Siv två gånger för juvertumör. Jag håller koll så gott jag kan, men jag vill gärna att vet känner igenom henne ordentligt. Funderar därför på om jag ska be dem ge henne lugnande och i så fall om det inte vore bra att samtidigt göra en ordentlig hälsoundersökning. Å andra sidan gjordes en kontroll (för att se att inga nya tumörer fanns) en tid efter operationen, så det kanske vore bättre att vänta...

Jag ska rådgöra med vet.

Tack alla för input! Det är intressant att höra hur ni tänker. Aziz, om du vill berätta vad du kommer fram till får du gärna berätta. :)

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 30 nov 2020, 12:52

Det är intressant att höra hur ni tänker. Aziz, om du vill berätta vad du kommer fram till får du gärna berätta. :)

Absolut, jag återkommer. :-)

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"