Diabetes hos gammal katt

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
cefons
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Diabetes hos gammal katt

Inläggav cefons » tor 15 okt 2020, 10:13

Hej,

Länge sen jag var här men nu behöver jag råd och stöttning. Min gamla Alfons (fyller 11 i november) har troligtvis diabetes. Var hos veterinären idag då han senaste 1-2 veckorna tappat synligt i vikt samt kissat mer än vanligt.

Ska under en vecka gå över helt på Hills W/D blötmat (efter rekommendation från veterinären) och sedan återbesök för att ta urinprov och även kolla tänderna som han haft problem med tidigare.

Har läste lite om det och verkar ju vara fullt behandlingsbart men ganska jobbigt. Ta blodprov hos veterinär och sånt är ju ingen höjdare heller enligt honom.

Är det någon här som har erfarenheter, bra som dåliga?

Jag känner mig också som en dålig kattägare, tänk om han gått med detta länge och jag bara inte sett det?

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator

Re: Diabetes hos gammal katt

Inläggav Lurvpöse » fre 16 okt 2020, 08:03

Jag har ingen direkt erfarenhet, men du är inte en dålig kattägare. De döljer hur de mår väldigt väl och med diabetes är symptomen ofta vaga länge, om jag minns rätt :hug:
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
helenamaria
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: DRX
Kontakt:

Re: Diabetes hos gammal katt

Inläggav helenamaria » fre 16 okt 2020, 12:59

Lurvpöse skrev:Jag har ingen direkt erfarenhet, men du är inte en dålig kattägare. De döljer hur de mår väldigt väl och med diabetes är symptomen ofta vaga länge, om jag minns rätt :hug:

Tack :heart: det känns lite lugnare nu dagen efter. Det ska nog vara överkomligt att hantera. Även om det blir en omläggning av livet litegrann.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"