Snuttande kattunge

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Sirithfin
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Snuttande kattunge

Inläggav Sirithfin » mån 28 sep 2020, 18:35

Hej,

Vi har precis fått hem kattunge nummer två i helgen. Han är ca tre månader och kommer från katthemmet som fick honom från ett vanvårdshem.

Min fråga är om det är vanligt att de snuttar på sina människor? Kratos har nu två kvällar i rad krupit upp på mig när jag ligger i soffan och så börjar han snutta intensivt på min tröja, mjölktrampa och spinna. Även min man har fått sig en snutt-session. I övrigt är han en väldigt normal kattunge, såvitt jag kan bedöma.

Är det normalt att de gör såhär (alltså på någon annan än kissemamman)? Vår andra kisse har aldrig gjort så. Kommer han växa ur det eller bör jag försöka avbryta honom? Det är ju inte det mest störande beteendet, jag undrar mest om det är ohälsosamt.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Snuttande kattunge

Inläggav Yrhättans » tis 29 sep 2020, 23:02

Sirithfin skrev:Hej,

Vi har precis fått hem kattunge nummer två i helgen. Han är ca tre månader och kommer från katthemmet som fick honom från ett vanvårdshem.

Min fråga är om det är vanligt att de snuttar på sina människor? Kratos har nu två kvällar i rad krupit upp på mig när jag ligger i soffan och så börjar han snutta intensivt på min tröja, mjölktrampa och spinna. Även min man har fått sig en snutt-session. I övrigt är han en väldigt normal kattunge, såvitt jag kan bedöma.

Är det normalt att de gör såhär (alltså på någon annan än kissemamman)? Vår andra kisse har aldrig gjort så. Kommer han växa ur det eller bör jag försöka avbryta honom? Det är ju inte det mest störande beteendet, jag undrar mest om det är ohälsosamt.

Att snutta är ett beteende som kan bero på att han inte fått den tid han behövt med sin mamma. Det är något som till viss del kan växa bort men många har kvar det mer eller mindre. För honom är det trygghet, närhet och kärlek. Om det blir alltför mycket så kan du försöka avleda hans uppmärksamhet, men förhoppningsvis avtar det med tiden.

Sirithfin
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Sirithfin » fre 02 okt 2020, 18:38

Yrhättans skrev:Att snutta är ett beteende som kan bero på att han inte fått den tid han behövt med sin mamma. Det är något som till viss del kan växa bort men många har kvar det mer eller mindre. För honom är det trygghet, närhet och kärlek. Om det blir alltför mycket så kan du försöka avleda hans uppmärksamhet, men förhoppningsvis avtar det med tiden.

Jo jag misstänker att han togs rätt tidigt från sin mamma. Han är överhuvudtaget ”mer kattunge” än vår andra kisse, och då är det bara knappt två månaders skillnad.

Jag försöker avleda honom nu för det blir så väldigt intensivt (och det blir så dregligt) men det är svårt när han vill gosa och snutta typ klockan fyra på morgonen! :smile:

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Fluffisar och gostroll <3

Inläggav Magica de Hex » lör 03 okt 2020, 06:54

Vår första katt Esmeralda som vi fick som kattunge vid 8 veckor, det var 2003 och helt ok på den tiden, var extremt snuttig på mig så jag som sovit i bara trosorna tidigare fick börja med nattlinne eller t-shirt på natten för att hon skulle snutta på mig :smile:
Hon var även totalt fixerad vid mig till barnens förtret det var djupt avundsjuka. ;-)
Men den kattmamman var inte hemma hela tiden hon stack ut de sista veckorna och syskonen var redan borta när vi hämtade hem henne.
Bild

Sirithfin
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Sirithfin » lör 03 okt 2020, 16:28

Magica de Hex skrev:Vår första katt Esmeralda som vi fick som kattunge vid 8 veckor, det var 2003 och helt ok på den tiden, var extremt snuttig på mig så jag som sovit i bara trosorna tidigare fick börja med nattlinne eller t-shirt på natten för att hon skulle snutta på mig :smile:
Hon var även totalt fixerad vid mig till barnens förtret det var djupt avundsjuka. ;-)
Men den kattmamman var inte hemma hela tiden hon stack ut de sista veckorna och syskonen var redan borta när vi hämtade hem henne.

Alltså ja, det blir nån sorts fixering nästan. Jag försöker flytta på Kratos huvud vänligt men bestämt och kan han inte gosa utan att snutta får han gå någon annanstans. Vet dock inte om det kommer funka än. :smile:

Hur gick det för er katt? La hon av med snuttandet eller är det bara att gilla läget liksom?

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Magica de Hex » lör 03 okt 2020, 21:45

Sirithfin skrev:
Magica de Hex skrev:Vår första katt Esmeralda som vi fick som kattunge vid 8 veckor, det var 2003 och helt ok på den tiden, var extremt snuttig på mig så jag som sovit i bara trosorna tidigare fick börja med nattlinne eller t-shirt på natten för att hon skulle snutta på mig :smile:

Alltså ja, det blir nån sorts fixering nästan. Jag försöker flytta på Kratos huvud vänligt men bestämt och kan han inte gosa utan att snutta får han gå någon annanstans. Vet dock inte om det kommer funka än. :smile:

Hur gick det för er katt? La hon av med snuttandet eller är det bara att gilla läget liksom?

Nja snuttande avtog väl lite men hon blev ju tyvärr bara 9 mån så jag vet inte om det hade slutat helt.
Bild

Sirithfin
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Sirithfin » lör 03 okt 2020, 22:41

Magica de Hex skrev:Nja snuttande avtog väl lite men hon blev ju tyvärr bara 9 mån så jag vet inte om det hade slutat helt.

Nej men vad sorgligt..! :tb_cry:

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Magica de Hex » mån 05 okt 2020, 00:40

Sirithfin skrev:
Magica de Hex skrev:Nja snuttande avtog väl lite men hon blev ju tyvärr bara 9 mån så jag vet inte om det hade slutat helt.

Nej men vad sorgligt..! :tb_cry:

Ja det var fruktansvärt.....hon var utekatt och blev påkörd... tydligen hade hon blivit skrämd av något för det var i princip hon som sprang in i bilen.
Sen blev det innekatter härnäst med innätad altan.
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"