Anti klös-spray

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
FSSS
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Anti klös-spray

Inläggav FSSS » ons 16 sep 2020, 11:11

Hej alla!

Vi har en katt som varje kväll gärna vill klösa på soffan, han klöser i princip aldrig någon annanstans. Vill därför skaffa ett anti-klösspray. Har ni några rekommendationer på det bästa?

/Fanny

Användarvisningsbild
Aonach
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Mirrie

Re: Anti klös-spray

Inläggav Aonach » ons 16 sep 2020, 14:51

Ett tips, om du inte redan prövat, är att sätta något katten inte vill klösa i där den ofta klöser. Exempelvis plast, aluminiumfolie , dubbelhäftande tejp eller vad som. Sedan ställer du en klöspinne eller klösträd framför favoritstället så accepterar den förhoppningsvis att soffan inte är trevlig att klösa på längre och tar klösträdet istället. :lol:

FSSS
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav FSSS » tor 17 sep 2020, 16:18

Precis, problemet är att han troligtvis inte vill klösa utan mer ha själva uppmärksamheten....

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » fre 18 sep 2020, 17:43

Vad har katten för ”godkända” klösställen? Var finns de? Hur är de utformade?

Det är ett basbehov för katten att klösa så det går inte att ”förbjuda” utan att erbjuda något annat som är likvärdigt (enligt katten i alla fall) med soffan.

Hur klöser katten på soffan? Det ger ledtrådar till vilken typ av klös katten skulle kunna gilla och större chans att katten byter över till det som erbjuds. Kanske är det den sköna klösvinkeln, det perfekta möbeltyget att strimla eller bara att det är en viktig plats för att den luktar gott av resten av familjen...

Jag tror inte att ni ska utgå från att katten jävlas eller vill ha uppmärksamhet eftersom klösandet är ett sånt basbehov för den. Självklart kan det bli en rolig lek också beroende på vad ni gör när katten klöser. Är det något särskilt som får dig att tro att det bara är för uppmärksamhet?

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » sön 20 sep 2020, 23:31

ApanAnn skrev:Vad har katten för ”godkända” klösställen? Var finns de? Hur är de utformade?

Det är ett basbehov för katten att klösa så det går inte att ”förbjuda” utan att erbjuda något annat som är likvärdigt (enligt katten i alla fall) med soffan.

Hur klöser katten på soffan? Det ger ledtrådar till vilken typ av klös katten skulle kunna gilla och större chans att katten byter över till det som erbjuds. Kanske är det den sköna klösvinkeln, det perfekta möbeltyget att strimla eller bara att det är en viktig plats för att den luktar gott av resten av familjen...

Jag tror inte att ni ska utgå från att katten jävlas eller vill ha uppmärksamhet eftersom klösandet är ett sånt basbehov för den. Självklart kan det bli en rolig lek också beroende på vad ni gör när katten klöser. Är det något särskilt som får dig att tro att det bara är för uppmärksamhet?

+1 på allt!

FSSS
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav FSSS » mån 21 sep 2020, 09:59

Han har tre olika klösställen, som är som längre stänger så han kan sträcka ut sig helt, sen i sitt klätterträd samt ett ijämte det. Dit går han alla timmar på dagar och klöser, absolut ingen annanstans.

Han går till sängen på morgonen när han vaknat då han vet att han ska få mat, samt soffan när det är senare på kvällen. Det känns att det är som att "nu vill jag sova, så nu går vi och sover" :-D

Testade citron idag, han gick loss på sängen imorse, så det funkade ju inte. Men har ett spray jag ska testa idag, för jag känner att vi ger honom möjligheter till tusen och inte försummar honom i det liksom. Självklart ska han få klösa.

Tusen tack för er feedback, uppskattar det verkligen!

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » ons 23 sep 2020, 18:45

Hmm... sängen och soffan? Kan det vara mysigare textur att klösa på för katten?

Eller så är det platserna. Både säng och soffa är ”viktiga” platser där människorna tillbringar mycket tid. Klart kisse vill markera med sin doft där! Kan du placera ”godkända” klös närmare platserna katten gillar?

I förra lägenheten gav vi upp på sängen (den var halvt utsliten redan) och hade en sittpuff i trevligt sofftyg som vi sparade när soffan åkte ut, den var vårt kattoffer eftersom det tyget tydligen var helt oemotståndigt...

I nya huset har vi fortfarande pågående förhandlingar om sängen. Jag fäste ett hörnklös på det utsatta hörnet, men det vinglar tydligen lite så hörnet får vara ifred och katten har bytt ställe på sängen :smile:

Kunde jag skulle jag ha klöspelare som sängstolpar, men det blir för trångt.

Edit: det är fullt med klös här hemma med. Många som ligger på golvet för att mattorna eventuellt ska få vara ifred... funkar ibland. En klöstunna som nästan bara är utsiktsplats. En rejäl (grov+hög) klösstolpe med säng högst upp. Diverse kartongklös och lite annat smått och gott.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tis 06 okt 2020, 18:14

Vi har en stor klöspelare XXL precis vid fotändan av sängen och det första katterna gör när de vaknar är att sträcka ut sig och klösa där. Nu sover de ju ofta i våra sängar och vaknar där, men även om de har sovit någon annanstans så börjar de dagen med stretchning och klös på just den stolpen.

Kan ju låta motsägelsefullt men om er katt klöser för att avsöndra sin doft så kan det bero på osäkerhet och då kan det faktiskt hjälpa med att spraya feliway där ni inte vill att han ska klösa. Ni kan även testa den som vägguttag och se om det är där skon klämmer s.a.s.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"