Avvänjning

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Visan
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Avvänjning

Inläggav Visan » lör 12 sep 2020, 15:13

En av våra fem ungar vill inte äta nåt annat än mammans mjölk. De andra äter sen 2 veckor majsvälling och mosad blötmat. De är nu drygt fem veckor gamla. Ska vi avvakta eller hjälpa henne på något sätt?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Avvänjning

Inläggav Yrhättans » lör 12 sep 2020, 15:29

Visan skrev:En av våra fem ungar vill inte äta nåt annat än mammans mjölk. De andra äter sen 2 veckor majsvälling och mosad blötmat. De är nu drygt fem veckor gamla. Ska vi avvakta eller hjälpa henne på något sätt?

Eftersom hon är fem veckor tycker jag nog att ni bör hjälpa henne lite. Ta lite lite blötmat och stoppa in i munnen på henne så kan hon förstå att det är gott. Prova med annat, rå köttfärs brukar kunna trigga igång matlusten, små bitar rått kött (mina älskar skinkstek av någon anledning). Hon är så pass stor att hon behöver få i sig mer än bara mjölk. Uppblött torrfoder eller lite torrfoder för kattungar kan ni också prova.

Visan
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Visan » lör 12 sep 2020, 15:49

Tack, vi prövar. Hon är väldigt pigg och skuttig precis som de andra tack och lov!

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » lör 12 sep 2020, 16:45

Visan skrev:Tack, vi prövar. Hon är väldigt pigg och skuttig precis som de andra tack och lov!

En del är bara väldigt envisa och lata. Varför ska man prova något besvärligt när det finns mjölk i närheten...

Visan
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Visan » sön 13 sep 2020, 14:32

Precis... men igår mosade jag lite blötmat och la på golvet så hon fick smak på det- sen gick det bra att äta ur skålen... intressant att ungarna är så olika.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 13 sep 2020, 15:47

Visan skrev:Precis... men igår mosade jag lite blötmat och la på golvet så hon fick smak på det- sen gick det bra att äta ur skålen... intressant att ungarna är så olika.

Precis som oss, olika personligheter. Glad du fått det att fungera

Visan
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Visan » sön 13 sep 2020, 21:35

Jag också:-)...

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"