Flora skrev:Mindre lösa i magarna nu! Och färre högar per dag! Vi hoppas slippa hålla på med låda sedan då de får springa fritt de flesta av katter brukar sköta detta så bra och gå på gödselstacken eller gräva ner på ridbanan.. bara en gör ifrån sig inne i stallet ibland

vill helst slippa hålla på o tömma lådor!

men vilken kattsand har du bäst erfarenhet av?
Det där med lådor och sand tror jag nästan alla har egna erfarenheter och preferenser av. Men du får mina personliga.
Först tycker jag att du ska ha kvar en låda dom kan använda, det är bra om något händer, en katt blir sjuk eller annat. Då kan du hålla koll på ett mycket bättre sätt.
En låda ska vara placerad så den kan användas och vara i fred, precis som oss vill dom ha lugn och ro när de går på lådan. En stor låda med huv är bra, jag har tagit bort luckan som är för ingången eftersom mina tycker den är obehaglig.
Jag har under åren (drygt 30 år) gått igenom många olika sorters sand, jag har provat pellets och annat miljövänligt som går att kompostera men för mina är det bentonitsand som gäller. Det finns mängder av sorter. Everclean är en av de vanligaste, sen finns det andra märken som Oliver och annat som man kan skicka efter.
Jag köper min på ÖoB, den heter Sjöbogården Kitty Champion, väldigt effektiv på att ta bort lukt, precis som andra bentonitsander så dammar den lite, men i förhållande till pris och att katterna uppskattar den (grävvänlig och snäll mot tassarna) så är det den som gäller. Jag har fem katter som enbart använder lådor inne (förutom lite grävande i en blomrabatt då och då i utegården som hägnar in vår lilla tomt).
Jag gör så här: I botten på lådan lägger jag en liten soppåse (dom på rulle) så det täcker botten. Sen fyller jag på med ett rejält lager sand, cirka 11 cm högt. Lådan rensas såklart flera gånger om dagen. Varje vecka rensar jag extra noga. Oanvänd sand häller jag i en hink. Tar bort soppåsen och gör rent lådan. Sen börja om, soppåse, oanvända sanden i hinken och på med nytt.
Anledningen till påsen i botten är att dom gräver så långt att avföring och kiss hamnar längst ner så fastnar det på påsen, plasten i lådan håller sig fräsch och det är så mycket lättare att göra rent lådan när inget sitter fast i botten.
För att slippa sand som fastnar i tassar och dras ut på golv och annat kan du ställa lådan på en liten trasmatta eller skaffa badrumsmattan Toftbo och lägga utanför lådan. Bara att skaka av så har du inte sand överallt.