Kattunge 4 mån bajsar utanför låda och äter upp det!!

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Flora
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Kattunge 4 mån bajsar utanför låda och äter upp det!!

Inläggav Flora » mån 07 sep 2020, 10:56

Vi köpte två kattungar från en gård för en månad sedan. Vi har vaccinerat chippat o avmaskat dom ( axilur o milbemax) ger Bozita kattungetorrfoder. På gården de kom ifrån fick de mjölk vattenblandning och vuxentorrfoder fri tillgång. De är pigga hungriga lekfulla och gosiga. Spinner mkt o ligger i knäet när vi är i fikarummet i stallet där de är tills vi ska släppa dom ut i stallet till de andra två äldre katterna. De är ofta lösa i magen och bajsar många!! Ggr per dygn i lådan. :cry: Men också utanför ibland och då har vi sett att en eller båda ätit upp bajset från golvet!!?? Har sökt om detta på nätet men det verkar mkt ovanligt om det förekommer... vad ska vi göra? Vi har gett Diarsanyl mot diarré och är noga m byta vatten flera ggr p dag. Om någon vet hur vi ska hantera detta snälla svara! :-k

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Re: Kattunge 4 mån bajsar utanför låda och äter upp det!!

Inläggav Mysseman » tis 08 sep 2020, 09:54

Det kanske vore en bra idé att ta dom till veterinären för en undersökning. Att kattungar är lösa i magen och äter massa får jag någon lite röd lampavarning för. Jag kan givetvis ha fel, men är det dessutom inte bättre om katterna är inne i huset istället för i fikarummet i stallet? Spontant kan tänker jag att där kan dom få i sig allt möjligt som kanske inte är jättebra för en liten bebis.
Simon, Bassel, Stella, Prinsen och Nåna - älskade och saknade ♥

Flora
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Flora » ons 09 sep 2020, 15:42

Hej och tack för svar. Våra kattungar kommer från en gård de är födda ute och vi kommer att ha dom i vårt nybyggda isolerade stall där de har bekväma varma platser att ligga på, gott om mat, möjligheter att springa fritt, jaga möss och utöva sina naturliga beteenden. (Till skillnad från instängda innekatter.) Kattungarna blir föryngring då de båda stallkatterna vi har är 12 och 15år. Vi vaccinerar kastrerar och avmaskar våra katter. För att de ska vänja sig har de nya kattungarna fått vara några veckor i vårt fina kaklade fikarum m golvvärme. Sköna varma liggplatser och massa leksaker. Många ggr per dag lek och gos med människor. Låda med kattsand såklart. Kattungetorrfoder enligt rekomendation. Senaste dagarna bättre i magen dock något löst. De växer mycket är fina i päls öron och ögon. Alldeles för pigga och friska enligtmin 50åriga djurerfarenhet för att fara till veterinär! :-) Hanen går på lådan fint. Men min fråga är som sagt vad kan det bero på att honan bajsar utanför och ibland slickar i sig det!! Är det verkligen INGEN som har någon erfarenhet av ngt liknande? Vi får väl testa att byta sandmärke och sätta in en låda till om hon inte vill gå på brorsans... :-k

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » ons 09 sep 2020, 20:14

Jag vet att det förekommer bland andra djur, bland annat hundar. Det kan vara näringsbrist på grund av någon underliggande sjukdom.
Men om det bara är enstaka gånger skulle jag börja med att sätta dit en eller två till lådor. Vad har du för sand?
Fortiflora är ett pulver du kan strö över maten. Bra för magen.

Flora
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Flora » ons 09 sep 2020, 22:51

Tack för tips! Ja äta skit gör ju hundar och hästar tex men sällan sin egen! ... ska testa att sätta in en låda till och byta sandmärke! Vi har haft Four friends.

Flora
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Flora » fre 11 sep 2020, 15:03

Verkar lovande! Inget bajs på golvet på ett par dagar nu... :hi5:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » fre 11 sep 2020, 19:43

Flora skrev:Verkar lovande! Inget bajs på golvet på ett par dagar nu... :hi5:

Så bra! Det finns katter som absolut vill ha två lådor, en för varje sak som ska göras och dessutom är valet av sand viktigt. Hur går det med magarna?

Flora
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Flora » fre 11 sep 2020, 23:13

Mindre lösa i magarna nu! Och färre högar per dag! Vi hoppas slippa hålla på med låda sedan då de får springa fritt de flesta av katter brukar sköta detta så bra och gå på gödselstacken eller gräva ner på ridbanan.. bara en gör ifrån sig inne i stallet ibland :-( vill helst slippa hålla på o tömma lådor! :shifty: men vilken kattsand har du bäst erfarenhet av?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » lör 12 sep 2020, 09:59

Flora skrev:Mindre lösa i magarna nu! Och färre högar per dag! Vi hoppas slippa hålla på med låda sedan då de får springa fritt de flesta av katter brukar sköta detta så bra och gå på gödselstacken eller gräva ner på ridbanan.. bara en gör ifrån sig inne i stallet ibland :-( vill helst slippa hålla på o tömma lådor! :shifty: men vilken kattsand har du bäst erfarenhet av?

Det där med lådor och sand tror jag nästan alla har egna erfarenheter och preferenser av. Men du får mina personliga.

Först tycker jag att du ska ha kvar en låda dom kan använda, det är bra om något händer, en katt blir sjuk eller annat. Då kan du hålla koll på ett mycket bättre sätt.
En låda ska vara placerad så den kan användas och vara i fred, precis som oss vill dom ha lugn och ro när de går på lådan. En stor låda med huv är bra, jag har tagit bort luckan som är för ingången eftersom mina tycker den är obehaglig.

Jag har under åren (drygt 30 år) gått igenom många olika sorters sand, jag har provat pellets och annat miljövänligt som går att kompostera men för mina är det bentonitsand som gäller. Det finns mängder av sorter. Everclean är en av de vanligaste, sen finns det andra märken som Oliver och annat som man kan skicka efter.

Jag köper min på ÖoB, den heter Sjöbogården Kitty Champion, väldigt effektiv på att ta bort lukt, precis som andra bentonitsander så dammar den lite, men i förhållande till pris och att katterna uppskattar den (grävvänlig och snäll mot tassarna) så är det den som gäller. Jag har fem katter som enbart använder lådor inne (förutom lite grävande i en blomrabatt då och då i utegården som hägnar in vår lilla tomt).

Jag gör så här: I botten på lådan lägger jag en liten soppåse (dom på rulle) så det täcker botten. Sen fyller jag på med ett rejält lager sand, cirka 11 cm högt. Lådan rensas såklart flera gånger om dagen. Varje vecka rensar jag extra noga. Oanvänd sand häller jag i en hink. Tar bort soppåsen och gör rent lådan. Sen börja om, soppåse, oanvända sanden i hinken och på med nytt.
Anledningen till påsen i botten är att dom gräver så långt att avföring och kiss hamnar längst ner så fastnar det på påsen, plasten i lådan håller sig fräsch och det är så mycket lättare att göra rent lådan när inget sitter fast i botten.

För att slippa sand som fastnar i tassar och dras ut på golv och annat kan du ställa lådan på en liten trasmatta eller skaffa badrumsmattan Toftbo och lägga utanför lådan. Bara att skaka av så har du inte sand överallt.

Flora
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Flora » mån 14 sep 2020, 09:15

Tack för alla konkreta råd om låda och sand! :rosor: även om mattor inte kommer vara aktuellt i vårt stall :blink:

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"