Vår nya katt stör oss nattetid. Hjälp

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
mialen
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Vår nya katt stör oss nattetid. Hjälp

Inläggav mialen » tis 01 sep 2020, 08:09

Hej. Vi har sedan tidigare en hund (liten) och har nu skaffat katt till dottern 13 år som lider av autism. Hon älskar sin katt men den stör nattetid med sitt jamande. Katten som är runt 10 år kommer från ett katthem och är nyligen vetrinärkollad så man borde kunna utesluta medicinska fel. Den har bott hos oss i 4 dgr och dagtid funkar det bra men som sagt nattetid jamar den massor. Skulle behöva rådoch era bästa tips för att få den att va tyst. Tilläggas kan att katten är inte 100% lekintresserad utan bara ibland så det är svårt att aktivera den trött. Det vi provat är att ignorera jamandet, testar en Feliway diffusor som minskar stress/oro. Hörselproppar mm. Men det kanske finns bättre sett? Kom igen ge mig tips snälla, då katten är så bra för hennes mående om man bortser från sömnen

Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Re: Vår nya katt stör oss nattetid. Hjälp

Inläggav Lavine » tis 01 sep 2020, 09:26

Fyra dagar är ganska kort tid. Vet ni någon om kattens liv och vanor sedan tidigare? Har den mat framme på natten, alternativt äter ordentligt innan läggdags? Jag gissar ändå att den håller på att landa i sitt nya hem. En 10-åring är ingen ungdom ändå.

mialen
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav mialen » tis 01 sep 2020, 09:42

Lavine skrev:Fyra dagar är ganska kort tid. Vet ni någon om kattens liv och vanor sedan tidigare? Har den mat framme på natten, alternativt äter ordentligt innan läggdags? Jag gissar ändå att den håller på att landa i sitt nya hem. En 10-åring är ingen ungdom ändå.

Hej. Nej vi vet inte mer än att förra ägaren är död. Verinär har ungefär bedömt runt 10 års ålder. Katten har mat framme nattetid men äter inte riktigt 100% som den skall men äter ändå. Visst kan det vara att den inte hunnit landa, men om det finns tips och tricks så emottages dessa tacksamt

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tis 01 sep 2020, 10:23

mialen skrev:Hej. Vi har sedan tidigare en hund (liten) och har nu skaffat katt till dottern 13 år som lider av autism. Hon älskar sin katt men den stör nattetid med sitt jamande. Katten som är runt 10 år kommer från ett katthem och är nyligen vetrinärkollad så man borde kunna utesluta medicinska fel. Den har bott hos oss i 4 dgr och dagtid funkar det bra men som sagt nattetid jamar den massor. Skulle behöva rådoch era bästa tips för att få den att va tyst. Tilläggas kan att katten är inte 100% lekintresserad utan bara ibland så det är svårt att aktivera den trött. Det vi provat är att ignorera jamandet, testar en Feliway diffusor som minskar stress/oro. Hörselproppar mm. Men det kanske finns bättre sett? Kom igen ge mig tips snälla, då katten är så bra för hennes mående om man bortser från sömnen

Kan vara bra med nattlampa i uttag, det kan lugna äldre som ser lite sämre.
Vart brukar katten sova? Tänker att det är viktigt med en trygg sovplats eller helst flera.

mialen
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav mialen » tis 01 sep 2020, 10:54

Yrhättans skrev:
mialen skrev:Hej. Vi har sedan tidigare en hund (liten) och har nu skaffat katt till dottern 13 år som lider av autism. Hon älskar sin katt men den stör nattetid med sitt jamande. Katten som är runt 10 år kommer från ett katthem och är nyligen vetrinärkollad så man borde kunna utesluta medicinska fel. Den har bott hos oss i 4 dgr och dagtid funkar det bra men som sagt nattetid jamar den massor. Skulle behöva rådoch era bästa tips för att få den att va tyst. Tilläggas kan att katten är inte 100% lekintresserad utan bara ibland så det är svårt att aktivera den trött. Det vi provat är att ignorera jamandet, testar en Feliway diffusor som minskar stress/oro. Hörselproppar mm. Men det kanske finns bättre sett? Kom igen ge mig tips snälla, då katten är så bra för hennes mående om man bortser från sömnen

Vart brukar katten sova? Tänker att det är viktigt med en trygg sovplats eller helst flera.

Nattlampa finns. Den sover i dotterns rum ibland i sängen ibland på stolen som den verkar gilla ligga i

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tis 01 sep 2020, 16:34

mialen skrev:
Yrhättans skrev:

Nattlampa finns. Den sover i dotterns rum ibland i sängen ibland på stolen som den verkar gilla ligga i

Då är det nog bara en fråga om tid, det tar lite tid att bli trygg i ett nytt hem. Det är också svårt för er att veta vilka vanor tidigare husse/matte haft. En annan idé kan vara att ställa en klöstunna i dotterns rum med en sovplats högst upp, behöver inte vara jättestor. Det kan bli en trygg plats att sova på och kanske som också dottern uppskattar.

mialen
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav mialen » tor 03 sep 2020, 06:21

Kan man föressten gå ut med en innekatt i koppel? För att mentalt trötta ut den på kvällen?

Nybörjare :-)

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tor 03 sep 2020, 12:26

mialen skrev:Kan man föressten gå ut med en innekatt i koppel? För att mentalt trötta ut den på kvällen?

Nybörjare :-)

Det går jättebra att gå ut med katt i koppel förutsatt att kisse vill förstås. Träna lite med sele inomhus för att se hur den reagerar och testa på en lugn plats en kort stund till att börja med. Tänk inte promenad som med hund utan mer som att kisse får använda sina sinnen för att utforska och införliva nya områden i reviret. Det är väldigt stimulerande att få lukta och lyssna och smaka på utomhuset. Ta med en transportväska första gången är mitt tips om ni behöver hem fort eller kisse blir rädd. Belöna med godis. Tänker också att kissen kanske saknar sin avlidna människa så ge den tid och massa kärlek så går natt-jamandet förhoppningsvis över.

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » sön 13 sep 2020, 20:58

Hej! Hur går det för er? Det är ju några dagar sedan du skrev så det kanske har löst sig nu?

Jag vill annars bara säga ha tålamod. Och som Aziz skriver ge den bara tid och kärlek så går det säkert över. Den ska ju vänja sig vid allt det nya. Det låter jättefint att den vågar sova hos dottern.

Jag känner igen det du beskriver. Mina två katter flyttade in hos mig efter att deras tidigare matte gått bort. De var väldigt oroliga i början, särskilt nattetid. Jag hade heller aldrig haft katt tidigare och blev precis som du orolig. Men så småningom blev de lugnare och vi hittade vi nya gemensamma rutiner. Idag fnissar jag lite åt min oro. Allt var ju nytt för dem, och troligtvis saknade de sin matte (och kattsyster).

Katterna var 3 år när de kom till mig. Nu är de 11 och förra året började en av dem åter jama nattetid, men en nattlampa har gjort att det blivit mycket bättre. Jag hoppas att det går bra för er! Så härligt att höra att ni har tagit hand om en tioårig katt!

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"