Liten överdosering metacam-farligt?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Emmatheninja
Mogen katt
Mogen katt
Katt: 2 bondkatter

Liten överdosering metacam-farligt?

Inläggav Emmatheninja » lör 22 aug 2020, 12:37

Hej!

Igår drog min katt ut tre tänder pga FORL och idag skulle jag ge honom hans första dos metacam

Han har fått doseringen 0,17 mg per dag och jag fick en spruta med all dosering i sig

När jag skulle ge honom den ryckte han till och jag råkade ge honom mer än vad han ska ha, ca 0,3 mg istället för 0,17. Han väger 5,2 kilo.

Han har mått bra och ätit direkt efter operationen. Nu är jag orolig för att han fått för mycket - hur bör jag agera nu? Avvakta och hålla koll på honom samt ifall han kräks eller blir lös i magen?

Jag har bokat ett möte på firstvet för att rådfråga en veterinär men tänkte jag kunde skriva här ifall någon här har erfarenhet av metacam och vet när det blir farligt för katten

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Liten överdosering metacam-farligt?

Inläggav Yrhättans » lör 22 aug 2020, 13:44

Emmatheninja skrev:Hej!

Igår drog min katt ut tre tänder pga FORL och idag skulle jag ge honom hans första dos metacam

Han har fått doseringen 0,17 mg per dag och jag fick en spruta med all dosering i sig

När jag skulle ge honom den ryckte han till och jag råkade ge honom mer än vad han ska ha, ca 0,3 mg istället för 0,17. Han väger 5,2 kilo.

Han har mått bra och ätit direkt efter operationen. Nu är jag orolig för att han fått för mycket - hur bör jag agera nu? Avvakta och hålla koll på honom samt ifall han kräks eller blir lös i magen?

Jag har bokat ett möte på firstvet för att rådfråga en veterinär men tänkte jag kunde skriva här ifall någon här har erfarenhet av metacam och vet när det blir farligt för katten

Den överdosen är inte farlig, håll bara lite koll så är det lugnt

Emmatheninja
Mogen katt
Mogen katt
Katt: 2 bondkatter

Inläggav Emmatheninja » lör 22 aug 2020, 14:01

Tack, veterinären sa likadant så jag håller ett öga på honom

Om det var blodig kräkning eller avföring skulle jag åka in akut så hoppas att det inte händer. Men det verkar vara lugnt,

Mina stressnivåer är väldigt höga efter gårdagens operation och liknande.

Något mer jag bör vara uppmärksam på med medicinen samt tandutdragningen?
Tycker det är svårt att kolla i hans mun på stygnen så försöker spana när han gäspar/sover och liknande

Användarvisningsbild
Rosino
Überkatt
Überkatt
Katt: RAG & NFO
Kontakt:

Inläggav Rosino » lör 22 aug 2020, 17:06

Fick du en spruta med alla doser i en spruta? Vanligtvis får man ju en flaska och en spruta med måttangivelser i kg - åtminstone har jag alltid fått det. :-k Dagsdosen ska man sen dra upp i sprutan.
Ett hus utan katt är inget hem.
Bild

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » sön 23 aug 2020, 10:26

Rosino skrev:Fick du en spruta med alla doser i en spruta? Vanligtvis får man ju en flaska och en spruta med måttangivelser i kg - åtminstone har jag alltid fått det. :-k Dagsdosen ska man sen dra upp i sprutan.

Metacam går knappt att få tag i på apoteken just nu så det kan vara så att kliniken drog upp Metacam från sitt eget förråd och skickade hem med TS.
I won't yield before a man.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"