Jag har en innekatt, en perser på fem år. VI har tagit över honom för cirka två månader sedan då hans matte gick bort. De första nätterna var hemska, han sprang runt som att han var heeelt galen. Det beteendet har vi lyckats "få bort" med att aktivera honom bättre, ha en Feliway och hålla honom mätt med ex burkmat. (Han har bara ätit torrfoder innan). Han kelar gärna när vi kommer hem och på morgonen men ibland håller han sig fortfarande lite off, vilket är helt förståligt.
Jag har dock några frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.
1. Gällande Feliway. Den ska ju hålla i ca 30 dagar men typ fyra dagar innan vi skulle byta ut vår första flaska tyckte jag att han gick tillbaka sitt något galna beteende. Kan det stämma? Eller inbillar jag mig? Jag såg när vi bytte att stången i flaskan hade ljusnat så jag tror att vi "väntade" för länge.
2. Gällande kattmynta. Vi gav honom en leksak med det i och han lekte, och lekte och lekte och lekte. Men sen, likadant där- han blev galen i flera dagar efteråt. Kan det stämma? Passar det inte alla katter kanske?
3. Har ni mer tips på aktivering? Han älskar snören och är ofta trött efter = sover bättre. Men jag tror vi behöver en variation. Vad tror ni om att gå ut och gå i sele med honom? Han är en ganska "rädd" katt- är det att utmana ödet?
4. Perser har ju väldigt rinnande ögon, så vi ger honom ögondroppar och har sån "blekning" för de som rinnger ner för ögonen och blir brunt. Finns det något som ni rekommenderar? Vi köpte det hos vetrinären men det kändes ganska dyrt. Vart har ni köpt om ni har använt?
Tusen tack och sorry för många frågor- jag vill bara bli ännu bättre på mitt jobb som matte

Btw visste jag inte att man kunde älska ett djur såhär mycket. Jag känner mig aldrig ensam och välkomnas alltid så när vi kommer hem.
Önskar er alla en trevlig dag!
/Fanny