Frågor kring innekatt- sovvanor, ögondroppar och aktivering

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
FSSS
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Frågor kring innekatt- sovvanor, ögondroppar och aktivering

Inläggav FSSS » fre 21 aug 2020, 16:06

Hej.

Jag har en innekatt, en perser på fem år. VI har tagit över honom för cirka två månader sedan då hans matte gick bort. De första nätterna var hemska, han sprang runt som att han var heeelt galen. Det beteendet har vi lyckats "få bort" med att aktivera honom bättre, ha en Feliway och hålla honom mätt med ex burkmat. (Han har bara ätit torrfoder innan). Han kelar gärna när vi kommer hem och på morgonen men ibland håller han sig fortfarande lite off, vilket är helt förståligt.

Jag har dock några frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

1. Gällande Feliway. Den ska ju hålla i ca 30 dagar men typ fyra dagar innan vi skulle byta ut vår första flaska tyckte jag att han gick tillbaka sitt något galna beteende. Kan det stämma? Eller inbillar jag mig? Jag såg när vi bytte att stången i flaskan hade ljusnat så jag tror att vi "väntade" för länge.

2. Gällande kattmynta. Vi gav honom en leksak med det i och han lekte, och lekte och lekte och lekte. Men sen, likadant där- han blev galen i flera dagar efteråt. Kan det stämma? Passar det inte alla katter kanske?

3. Har ni mer tips på aktivering? Han älskar snören och är ofta trött efter = sover bättre. Men jag tror vi behöver en variation. Vad tror ni om att gå ut och gå i sele med honom? Han är en ganska "rädd" katt- är det att utmana ödet?

4. Perser har ju väldigt rinnande ögon, så vi ger honom ögondroppar och har sån "blekning" för de som rinnger ner för ögonen och blir brunt. Finns det något som ni rekommenderar? Vi köpte det hos vetrinären men det kändes ganska dyrt. Vart har ni köpt om ni har använt?

Tusen tack och sorry för många frågor- jag vill bara bli ännu bättre på mitt jobb som matte :)
Btw visste jag inte att man kunde älska ett djur såhär mycket. Jag känner mig aldrig ensam och välkomnas alltid så när vi kommer hem.

Önskar er alla en trevlig dag!

/Fanny

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Frågor kring innekatt- sovvanor, ögondroppar och aktivering

Inläggav Yrhättans » fre 21 aug 2020, 21:35

FSSS skrev:Hej.

Jag har en innekatt, en perser på fem år. VI har tagit över honom för cirka två månader sedan då hans matte gick bort. De första nätterna var hemska, han sprang runt som att han var heeelt galen. Det beteendet har vi lyckats "få bort" med att aktivera honom bättre, ha en Feliway och hålla honom mätt med ex burkmat. (Han har bara ätit torrfoder innan). Han kelar gärna när vi kommer hem och på morgonen men ibland håller han sig fortfarande lite off, vilket är helt förståligt.

Jag har dock några frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

1. Gällande Feliway. Den ska ju hålla i ca 30 dagar men typ fyra dagar innan vi skulle byta ut vår första flaska tyckte jag att han gick tillbaka sitt något galna beteende. Kan det stämma? Eller inbillar jag mig? Jag såg när vi bytte att stången i flaskan hade ljusnat så jag tror att vi "väntade" för länge.

2. Gällande kattmynta. Vi gav honom en leksak med det i och han lekte, och lekte och lekte och lekte. Men sen, likadant där- han blev galen i flera dagar efteråt. Kan det stämma? Passar det inte alla katter kanske?

3. Har ni mer tips på aktivering? Han älskar snören och är ofta trött efter = sover bättre. Men jag tror vi behöver en variation. Vad tror ni om att gå ut och gå i sele med honom? Han är en ganska "rädd" katt- är det att utmana ödet?

4. Perser har ju väldigt rinnande ögon, så vi ger honom ögondroppar och har sån "blekning" för de som rinnger ner för ögonen och blir brunt. Finns det något som ni rekommenderar? Vi köpte det hos vetrinären men det kändes ganska dyrt. Vart har ni köpt om ni har använt?

Tusen tack och sorry för många frågor- jag vill bara bli ännu bättre på mitt jobb som matte :)
Btw visste jag inte att man kunde älska ett djur såhär mycket. Jag känner mig aldrig ensam och välkomnas alltid så när vi kommer hem.

Önskar er alla en trevlig dag!

/Fanny

Jo, man blir lätt väldigt kär i sin katt. Det är alltid någon som blir glad när man kommer och man är aldrig ensam. Ett hus utan katt är bara en bostad, inget hem. Jag kan inte svara på alla dina frågor, men förhoppningsvis fler här som kan svara.

1. Felliway. När jag använde det märkte jag att det fungerade lite sämre sista dagarna ibland, ungefär som att det ibland tar slut lite fortare än vad det står på flaskan. Förhoppningsvis kommer ni att kunna sluta med det på sikt när han väl känner sig riktigt hemma.

2. Kattmynta. Jag har fem katter, fyra tycker kattmynta är mysigt men den femte "snedtänder" och blir ett monster som vill slåss med alla och allt. Alltså ingen kattmynta i det här huset.

3. Snören är bland det bästa som finns, mina föredrar av någon anledning röda långa tjocka skosnören... En annan rolig lek är pinne under matta, man bara drar pinnen under mattan och katt anfaller mattan, det kan man göra länge. Da Bird är också väldigt populärt.

4. Absolut ingen aning men kan tänka mig att om du söker på perser så finns det säkert grupper eller hemsidor där det står mycket att läsa om hur man bäst tar hand om ögonen.

Roligt att du hittade hit!

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: huskatt

Inläggav Weaxzezz » sön 23 aug 2020, 00:52

Angående kattmynta: Om reaktionen är för stark på kattmynta så testa valeriana istället. Jag dricker ibland te med valeriana och smular pyyyyyttelite till katten, och hon blir lagom hög, gosar i det och dregglar lite i sådär 15-20 minuter.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » sön 23 aug 2020, 11:16

1. Angående Feliway så kan nog effekten avta något i slutet. Om ni upplever att kissen är väldigt orolig så kan ni också testa kosttillskottet Zylkene som är helt ofarligt men har en milt lugnande effekt.
2.När det gäller kattmynta så reagerar som sagt katter väldigt olika på det. Min ena katt älskar det och blir glad och hög och den andra reagerar inte öh.
3. När det gäller aktivering så finns det ju mycket som är kul. Vippor av allehanda slag, Da bird är en klassiker, Neco flies är också rolig. Jag har köpt några leksaker från Jackson Galaxy som finns på Arken och de har varit väldigt uppskattade här hemma. Han har ett smart teleskopspö som man kan fälla ihop och koppla olika roliga saker till. Bl.a. har vi en ledad ödla som mina katter blir helt galna av och jagar runt hela hemmet. Jaga bollar är också kul. Jag har en "stressboll" i mjukt gummi som är jätterolig att jaga enligt mina katter. Om kisse är matmotiverad och gillar torrt godis så kan man gömma godiset i aktiveringsleksaker så kisse måste pilla ut dom. Det är bra hjärngymnastik också. Kan rekommendera Thrive. (Arken) Börja med enkla bollar och rör som rullar så att det inte blir för svårt och frustrerande. Testa att gå ut i sele men ta med en transportväska är mitt tips om allt blir för överväldigande för kisse och man behöver gå hem fort på ett säkert sätt.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"