Introducera katter för varandra

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Priceguy
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Introducera katter för varandra

Inläggav Priceguy » tor 06 aug 2020, 19:49

Mitt ex har två katter, snart 9 år gamla kullsystrar. Jag har bott ihop med dem och eftersom jag och exet bor bredvid varandra så träffar jag dem fortfarande mycket, och de bor hos mig när hon jobbar en helg eller bara är borta mycket, så de slipper vara ensamma så mycket. De är hos mig mellan 25 och 50 procent av tiden, så det här är deras andra hem.

Jag ska nu skaffa två kattungar som kommer att vara 13½ vecka när de kommer hit. Eftersom exets katter är här så ofta (och hon ska passa mina katter när det behövs) så vill vi ju att alla fyra kommer överens. Frågan är då vad som är bästa sättet att introducera. Jag ser tre alternativ:

1. Mina katter kommer hit och får bo in sig ett tag innan vi provar att ta över exets katter. Fördelen är att mina katter känner sig hemma och trygga, men exets katter kanske reagerar illa när de kommer till sitt andra hem och två ungar har bott in sig?

2. Mina katter kommer hit och får bo in sig ett tag innan vi provar att ta över dem till exet. Fördelen är att det är exets katters hemmaplan (de är ju äldre och måste få vara på toppen liksom) men mina katter kanske tycker det är jobbigt att både flytta och träffa nya katter plötsligt?

3. Ha exets katter här hemma när mina katter kommer. Fördelen är att mina katter lär sig från början att det finns andra katter som hänger här ibland, men exets katter kanske tycker att det är invasion?

Någon som har erfarenhet av detta?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Introducera katter för varandra

Inläggav Yrhättans » lör 08 aug 2020, 21:55

Priceguy skrev:Mitt ex har två katter, snart 9 år gamla kullsystrar. Jag har bott ihop med dem och eftersom jag och exet bor bredvid varandra så träffar jag dem fortfarande mycket, och de bor hos mig när hon jobbar en helg eller bara är borta mycket, så de slipper vara ensamma så mycket. De är hos mig mellan 25 och 50 procent av tiden, så det här är deras andra hem.

Jag ska nu skaffa två kattungar som kommer att vara 13½ vecka när de kommer hit. Eftersom exets katter är här så ofta (och hon ska passa mina katter när det behövs) så vill vi ju att alla fyra kommer överens. Frågan är då vad som är bästa sättet att introducera. Jag ser tre alternativ:

1. Mina katter kommer hit och får bo in sig ett tag innan vi provar att ta över exets katter. Fördelen är att mina katter känner sig hemma och trygga, men exets katter kanske reagerar illa när de kommer till sitt andra hem och två ungar har bott in sig?

2. Mina katter kommer hit och får bo in sig ett tag innan vi provar att ta över dem till exet. Fördelen är att det är exets katters hemmaplan (de är ju äldre och måste få vara på toppen liksom) men mina katter kanske tycker det är jobbigt att både flytta och träffa nya katter plötsligt?

3. Ha exets katter här hemma när mina katter kommer. Fördelen är att mina katter lär sig från början att det finns andra katter som hänger här ibland, men exets katter kanske tycker att det är invasion?

Någon som har erfarenhet av detta?

Det var en svår fråga. Jag skulle nog valt det första. Det är viktigt att dina katter får bli trygga och känna att det är deras hem. Samtidigt är det bra om det inte går alltför lång tid innan de träffas. Vuxna katter är ofta väldigt överseende med kattungar.
En del information kan du hitta här:
http://kattstatus.se/index.html
Titta igenom trådar här på forumet, det finns en hel del bra att läsa om att sammanföra katter och förhoppningsvis är det någon här som har erfarenhet som svarar.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"