Misstänkt Forl. Veterinär göteborg?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Emmatheninja
Mogen katt
Mogen katt
Katt: 2 bondkatter

Misstänkt Forl. Veterinär göteborg?

Inläggav Emmatheninja » tis 04 aug 2020, 20:51

Hej allihopa!

Har en katt på 7 år som jag misstänker kan ha problem med tänderna. Han är väldigt svår att hantera med fasthållning så att försöka titta i munnen är väldigt svårt. Hos veterinär blir han som galen och jag har en gång blivit hemskickad utan vaccinering för att veterinären inte kunde lyckas ha honom stilla, trots hjälp av andra personer.

Jag har moderna djurförsäkringar och den täcker dessvärre inte Forl :( Väldigt dumt men nu är det så det är

Jag har sett att han har tandsten och vad som verkar vara lite rött kring en av tänderna, men det är som sagt svårt att se. Jag bor själv och jobbar 75 % så min ekonomi är inte jättebra men självklart vill jag ordna detta åt honom

Är det någon som vet en veterinär i Göteborg eller område runtomkring där de både kan hantera en svår katt samt inte tar extremt mycket betalt? Och vad kan kostnaden ligga på? Kan man använda avbetalning hos veterinär?

Väldigt tacksam för alla svar. Detta gör mig väldigt orolig och nervös för honom

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Misstänkt Forl. Veterinär göteborg?

Inläggav Yrhättans » tis 04 aug 2020, 22:38

Jag har tyvärr ingen vetr att rekommendera, jag bor norrut. Men, kan du titta eller är det lika svårt för dig? Jag vet att man kan köpa Corsodyl gel på apoteket och smörja tandkött med för att minska inflammation. Det är såklart ingen bot mot FORL som kräver vetrinärvård, men det är ändå något du kan göra själv, det finns även fingertuta att köpa och massera tandkött med.
Jag tror säkert du kan få avbetalning hos en bra veterinär.
Titta vilka vetr som finns nära dig, skicka ett mejl till alla och be om kostnadsförslag och möjlighet till avbetalning. Då får du lite hum om vad som kan finnas och till vilket pris.

Emmatheninja
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav Emmatheninja » tis 04 aug 2020, 22:49

Hej!

Nej jag kan inte heller titta. Han har alltid varit svår att hålla fast för att titta på olika saker. Han får panik och spottar vid fasthållning så jag kan inte ens klippa hans klor utan att lägga massa godis framför honom och därmed klipper några klor i taget

Jag har hittat mina sätt att hantera honom och bygga förtroende genom åren men det är fortfarande lika traumatiskt för honom när det kommer till att hålla fast eller titta på honom.

Det är också en tanke jag har i allt detta. Det traumatiska och den stress han hamnar i samband med veterinär samt andra undersökningar som jag försöker göra. Det är inte alls bara så att han blir lite sur utan han får, vad jag tolkar det som, panikattacker och spottar.

När jag försökte kolla i hans mun häromdagen genom att vira in honom i en handduk och försöka titta fick han en extrem panik och spottade och vred sig.Därefter låg han och tryckte i ett hörn en lång stund trots att jag försökte locka på honom, Jag blir rädd att jag ska skada honom vid denna fasthållning, hur försiktigt jag än försöker göra det. Det hjälper inte med att locka med godis eller annan mat för han blir så stressad.

Jag ser inte hur jag ska kunna hjälpa honom efter operationen med insmörjning och koll av tänder för att undvika infektion utan att utsätta honom för en extrem stress. Därefter har jag förstått att man måste tillbaka på andra regelbundna kontroller av munnen och jag vet inte hur han kommer klara av det...

När vi var där för vaccination och han blev så stressad var han skärrad i flera dagar efter och även nu blir han stressad bara han ser buren, trots att det var ett par år sedan.

Imorgon kommer jag ringa veterinären för att boka en tid för röntgen och undersökning för att se om det är något och även rådfråga de angående allting.

Jag står väldigt i valet och kvalet av vad som är bra för honom pga denna stressen som han utsätts för. Det ekonomiska kan jag klara med avbetalning men jag tänker på vad det kommer göra med honom, :( Jag vet inte hur jag ska tänka...

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » tis 04 aug 2020, 22:52

Du kan ju höra med veterinären om det går att få något lugnande att ge hemma för att göra veterinärbesöket lite mindre otäckt.

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » tor 06 aug 2020, 00:16

Blå stjärnan i Göteborg är Cat Friendly-certifierade på guldnivå och har personal som är mycket duktiga på att hantera katter. De har särskilda kattpoliklinikdagar där man får träffa kattinriktade veterinärer och sköterskor. Tyvärr har de inte dessa dagar under semestertider, men om du förklarar läget när du ringer och bokar tid kan de boka in dig på någon av ”kattveterinärerna”. Om katten trots detta inte går att hantera kan du få med dig ångestdämpande medicin hem och ge innan nästa besök.
I won't yield before a man.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 06 aug 2020, 10:53

För att se om det är forl måste katten sövas och då tandröntgas vilket tar bort hanteringsproblemet m att titta i munnen. Mina katter är icke sammarbetsvilliga hos veterinären men tandläkarna har trots det kunnat titta lite i munnen. En gång gick det inte på ena sidan vilket flaggade för tandläkaren att det kunde bero på smärta och där fanns 3 dåliga tänder.

För att spara pengar är det kanske bäst att boka tandläkare direkt annars får du betala för ett vanligt besök och sedan ändå för tandlakaren.
Bild

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » tor 06 aug 2020, 20:05

Starwatcher skrev:För att se om det är forl måste katten sövas och då tandröntgas vilket tar bort hanteringsproblemet m att titta i munnen. Mina katter är icke sammarbetsvilliga hos veterinären men tandläkarna har trots det kunnat titta lite i munnen. En gång gick det inte på ena sidan vilket flaggade för tandläkaren att det kunde bero på smärta och där fanns 3 dåliga tänder.

För att spara pengar är det kanske bäst att boka tandläkare direkt annars får du betala för ett vanligt besök och sedan ändå för tandlakaren.

Tror de flesta kliniker gör tandröntgen i samband med munsanering dvs inget man sederar för såvida inte katten har problem.

Tänder och tandkött kollas vid ett vanligt poliklinikbesök, behöver katten sederas för att undersökas gör man det. Sedan bedömer veterinären om något behöver åtgärdas och om tänderna bör röntgas. Så bokas det in en tid för det.
I won't yield before a man.

Användarvisningsbild
riviera712
Kattunge
Kattunge

Inläggav riviera712 » mån 10 aug 2020, 02:23

Stig-Britt skrev:Blå stjärnan i Göteborg är Cat Friendly-certifierade på guldnivå och har personal som är mycket duktiga på att hantera katter. De har särskilda kattpoliklinikdagar där man får träffa kattinriktade veterinärer och sköterskor. Tyvärr har de inte dessa dagar under semestertider, men om du förklarar läget när du ringer och bokar tid kan de boka in dig på någon av ”kattveterinärerna”. Om katten trots detta inte går att hantera kan du få med dig ångestdämpande medicin hem och ge innan nästa besök.

Blå stjärnan tog hand om en av mina katter som var hyperstressad av att besöka vet (gick absolut inte att få minsta kontakt med honom när han var i buren). Ge dem bara en förvarning av vad som väntat så löser de det säkert :)

Emmatheninja
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav Emmatheninja » mån 10 aug 2020, 20:46

Tack för alla svar

Jag har bokat in en tid för tandröntgen samt borttagning av tandsten som kommer ske i nästa vecka. Informerade om hans svårigheter med att bli undersökt och hur stressad han är samt att även jag inte kan hantera honom vid fasthållning.

Kommer lämna in honom på morgonen och sedan hämta honom på eftermiddagen.
Frågan är om det går att få lugnande att ge honom innan besöket så han inte är så stressad när jag lämnar honom? Tänker mycket på hans upplevelse där och vad det gör med honom

Jag är orolig för stressen det ska ge honom samt min förmåga att ta hand om det när han kommer hem. Ha koll på att det inte blir infekterat och liknande - OM det nu är FORL han har, jag vet ju inte. Han spottar och fräser och slår efter mig samt tar sig loss och är väldigt stark. Är orolig för vad det ska göra med hans förtroende till mig och förmåga att slappna av med mig - då jag är den enda han litar på och tyr sig till. Tycker det här känns väldigt svårt och jobbigt :(

Angående betalningen:

Det är 3200 för själv undersökningen och om de skulle hitta något mer tar de 1600 per kvart. Jag frågade om de brukar dra ut tänder i samband med undersökningen för på den första kliniken jag ringde till sa de att de endast gör en undersökning först - men det brukar de tydligen göra där.

Hur lång tid tror ni det brukar ta ungefär per tand? Tycker det känns svårt när det debiteras per tid och inte per tand.

Det finns avbetalning med klarna som jag kommer använda mig av då jag inte har råd att betala en sån stor summa på en gång, Vet någon om det är en räntefri avbetalning? Ska ringa de imorgon och fråga runt lite.

Emmatheninja
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav Emmatheninja » fre 21 aug 2020, 13:11

Hej!

Tänkte uppdatera med vad som hänt

Lämnade in min katt Rengar till veterinären och det var tre tänder som var drabbade och dessa har nu dragits ut.
6500 landade allting på och jag kommer avbetala med hjälp av klarna.

Det hade gått bra för honom och veterinären hade till och med kunnat lyssna på hans hjärta innan sövning, vilket överraskade mig.

Nu håller jag tummarna för att detta var ett engångstillfälle och inget som återkommer ytterligare. Förhoppningsvis läker det även snabbt och utan komplikationer

Är det något speciellt jag bör tänka på för eftervård?
Min pappa kommer hämta upp honom nu i eftermiddag då jag jobbar till senare

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » lör 22 aug 2020, 19:01

Emmatheninja skrev:Hej!

Tänkte uppdatera med vad som hänt

Lämnade in min katt Rengar till veterinären och det var tre tänder som var drabbade och dessa har nu dragits ut.
6500 landade allting på och jag kommer avbetala med hjälp av klarna.

Det hade gått bra för honom och veterinären hade till och med kunnat lyssna på hans hjärta innan sövning, vilket överraskade mig.

Nu håller jag tummarna för att detta var ett engångstillfälle och inget som återkommer ytterligare. Förhoppningsvis läker det även snabbt och utan komplikationer

Är det något speciellt jag bör tänka på för eftervård?
Min pappa kommer hämta upp honom nu i eftermiddag då jag jobbar till senare

Så skönt att allt gått bra. Hoppas några av de som haft/har katter med FORL ser inlägg och kan svara på vad du ska tänka på.
:hi5:

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tis 25 aug 2020, 15:01

Du får säkert hemgångsråd och instruktioner fr veterinären. Viktigast är väl att tänka på att det inte ska lukta illa fr munnen, då är det bums tillbaka.

Hoppas det läker fort.
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"