sår som aldrig läker

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
majken
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

sår som aldrig läker

Inläggav majken » sön 02 aug 2020, 00:32

Hej
undrar om någon har erfarenhet av svårläkt sår på kattsvans?
min katt blev biten eller riven för flera månader sedan. fick ett sår och som inflammerades och blev ganska djupt.
rengjorde, klippte bort hår osv. tratt på hela tiden. har varit hos veterinär som gjorde detsamma i princip.
men det läker på ett ställe och sen kommer det ett nytt öppet sår bredvid? och det blir inflamerat. tvätter rengör och har koll men det känns som det aldrig läker. någon som varit med om liknande?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: sår som aldrig läker

Inläggav Yrhättans » sön 02 aug 2020, 08:11

majken skrev:Hej
undrar om någon har erfarenhet av svårläkt sår på kattsvans?
min katt blev biten eller riven för flera månader sedan. fick ett sår och som inflammerades och blev ganska djupt.
rengjorde, klippte bort hår osv. tratt på hela tiden. har varit hos veterinär som gjorde detsamma i princip.
men det läker på ett ställe och sen kommer det ett nytt öppet sår bredvid? och det blir inflamerat. tvätter rengör och har koll men det känns som det aldrig läker. någon som varit med om liknande?

Det verkar som om det finns någon inflammation kvar på djupet. Jag skulle boka tid hos vetr igen och ta prover. Misstänker att det behövs en kur med antibiotika och att det kanske behöver öppnas på något ställe till. Ömmar det någonstans i närheten av där såret är?

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Re: sår som aldrig läker

Inläggav Stig-Britt » tis 04 aug 2020, 20:25

Inflammation eller infektion? Skador på svansar kan vara svårläkta. Superviktigt att katten inte kommer åt att slicka på svansen och att man kan rengöra ordentligt. Om det blir infekterat och det inte går att sätta ett drän kan antibiotika vara nödvändigt. Prata med veterinären.
I won't yield before a man.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"