Katt tuggar luft?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Emmatheninja
Mogen katt
Mogen katt
Katt: 2 bondkatter

Katt tuggar luft?

Inläggav Emmatheninja » fre 24 jul 2020, 22:15

Hej!

Jag har märkt att min ena katt tuggar lite märkligt när han äter. Låter enligt mig som att han tuggar luft eller "stöter emot" tänderna mot varandra.

Var hos veterinären för några dagar sedan för ett annat problem men bad henne även då kolla på hans tänder. Hon sa att de såg bra ut, lite tandsten men inget akut.

Hon rekommenderade mig att avlägsna tandstenen inom ett år för att förhindra framtida problem, vilket jag kommer göra.

Min fråga är då:
- Är det här "normalt"? Kan det vara pga tandstenen eller varför låter det såhär när han tuggar?

Det är inget jag lagt märke till tidigare. Han fyllde 8 i år, äter endast blötmat. Jag tenderar att övertänka när det kommer till mina katter så uppskattar alla svar. Vill ju inte att han ska ont :(

Bifogar en video på vad jag menar här nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=wXkbZRy7QAw

Tack allihopa :rose:

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Re: Katt tuggar luft?

Inläggav Starwatcher » lör 25 jul 2020, 07:54

Är det ngt nytt kan det vara tecken på forl/tr. Märkte ngt liknande när min ena katt hade ont av forl. Inget som syntes med blotta ögat men tandröntgen visade 3 drabbade tänder som togs bort.

Eftersom din katt ändå har tandsten, boka tandläkartid med röntgen och kolla för säkerhets skull.
Bild

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » sön 02 aug 2020, 22:31

Och byta till försäkring som täcker detta innan, om du inte redan har. Är det FOTL så blir det tokdyrt utan försäkring. Är det inte FORL gör det kanske inget att ha försäkringen ändå.

Emmatheninja
Mogen katt
Mogen katt
Katt: 2 bondkatter

Inläggav Emmatheninja » tis 04 aug 2020, 20:40

Hej!

Tack för svaren. Mina katter är båda försäkrade med moderna djurförsäkringar som dessvärre inte täcker FORL

Väldigt dumt nu i efterhand men jag var ung när jag köpte de och var ej medveten om att detta kunde ske med katter, Nu är de 7 samt 8 år gamla och det går dessvärre inte att byta nu vad jag förstått

Jag har nu försökt kolla i min andra katts mun, han är väldigt svårhanterlig när det kommer till detta så jag har försökt spana. Jag tycker mig se lite rött kring en tand som veterinären pratade om så det blir till att boka en tid till honom först och främst för undersökning och åtgärda.

Vad kan det röra sig om för summor? :(

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: huskatt

Inläggav Weaxzezz » ons 05 aug 2020, 16:30

Emmatheninja skrev:Hej!

Tack för svaren. Mina katter är båda försäkrade med moderna djurförsäkringar som dessvärre inte täcker FORL

Väldigt dumt nu i efterhand men jag var ung när jag köpte de och var ej medveten om att detta kunde ske med katter, Nu är de 7 samt 8 år gamla och det går dessvärre inte att byta nu vad jag förstått

Jag har nu försökt kolla i min andra katts mun, han är väldigt svårhanterlig när det kommer till detta så jag har försökt spana. Jag tycker mig se lite rött kring en tand som veterinären pratade om så det blir till att boka en tid till honom först och främst för undersökning och åtgärda.

Vad kan det röra sig om för summor? :(

Jag hänger inte riktigt med, är de diagnosticerade med forl?

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"