Katt i studentlägenhet

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Mdahlgren
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Katt i studentlägenhet

Inläggav Mdahlgren » mån 20 jul 2020, 13:01

Hej.

Jag flyttar in i en studentlägenhet på 14kvm utan tillgång att vara utomhus. Min mammas katt har precis fått kattungar och har blivit erbjuden en kattunge nu, så jag undrar. Är det hälsosamt för en katt att bo på sådant litet utrymme? Finns tillgång till badrum där en kattlåda kan placeras och finns utrymme för klösträd. Det ligger även en park i närheten där jag skulle kunna ta med katten ut i sele.

Jag kommer naturligtvis inte acceptera erbjudandet om det inte är hälsosamt för en katt att bo på sådant litet utrymme så vänder mig därför hit innan.

Tack

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator

Re: Katt i studentlägenhet

Inläggav Lurvpöse » mån 20 jul 2020, 18:21

Personligen ställer jag mig lite skeptisk till att ha katt på 14 kvadrat. Det kan absolut funka, men kattungar är ju vansinnigt aktiva och det kräver att man lägger ner ganska mycket tanke bakom möblering, ex vägghyllor, bra klösträd och platser att spana från i fönstret.

Försäkring, veterinärkostnad, mat och sand kostar en del också, värt att väga in om du har csn som enda inkomstkälla :)
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tis 21 jul 2020, 10:00

Tänker att det beror på hur mycket du kan åstadkomma en kattanpassad inredning och hur mycket tid du är beredd att lägga ner på att aktivera och stimulera kissen. Du kommer att behöva kompensera den "lilla världen" så fråga dig om du har tid, lust och möjlighet till detta samtidigt som du studerar.

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » tor 23 jul 2020, 10:09

Det går, men det kräver mycket engagemang av dig söm ägare i form av inredning på höjden, mycket tid för lek flera ggr om dagen osv.

Fundera även på din livssituation de närmaste 10-20 åren. Just under student--tiden och åren straxt efter brukar det hända mycket, flyttar, relationer, umgänge osv ändras ofta många gånger, och vad händer om ditt nästa boende inte tillåter husdjur, eller näste partner är allergisk. Jag menar absolut inte att avråda dig, utan att se till att ha en plan B, plan C och plan D redo från start.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 23 jul 2020, 11:15

Har du kollat så att du får ha katt i studentboendet?
Bild

Kissemissyou
Kattunge
Kattunge

Inläggav Kissemissyou » fre 24 jul 2020, 14:16

Mdahlgren skrev:Hej.

Jag flyttar in i en studentlägenhet på 14kvm utan tillgång att vara utomhus. Min mammas katt har precis fått kattungar och har blivit erbjuden en kattunge nu, så jag undrar. Är det hälsosamt för en katt att bo på sådant litet utrymme? Finns tillgång till badrum där en kattlåda kan placeras och finns utrymme för klösträd. Det ligger även en park i närheten där jag skulle kunna ta med katten ut i sele.

Jag kommer naturligtvis inte acceptera erbjudandet om det inte är hälsosamt för en katt att bo på sådant litet utrymme så vänder mig därför hit innan.

Tack

Nej, jag tycker inte att det låter som en bra idé alls, det skulle bli frustrerande för katten. Vänta med katt tills du har ett bättre boende.

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » fre 31 jul 2020, 22:47

Starwatcher skrev:Har du kollat så att du får ha katt i studentboendet?

Håller med om att det här är steg ett innan du ens börjar fundera. Jag skulle utgå från att djur inte är ok i studentrummet om du inte sett uttryckligen (i skrift, inte hörsägen att den och den hade djur på rummet) att det är tillåtet. Men även om det skulle vara grönt ljus där så kan det vara marigt att få till möbleringen på höjden som krävs. Nu kanske jag råkat ur för kinkiga studentboenden, men jag kommer ihåg det som att det knappt var ok att spika upp en tavla. Ankra katthyllor och träd med så rejäl plugg som krävs kan vara problematiskt.

Kvadratmetermässigt kan det säkert gå om katten är chill med det och det funkar att göra plats för katten även på höjden, men just att det är ett studentrum kan krångla till det med hur mycket du får ändra på.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"