Katt som bajsar utanför lådan

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Jazze_87
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Katt som bajsar utanför lådan

Inläggav Jazze_87 » mån 20 jul 2020, 10:44

I februari i år hämta vi hem våra två kattsyskon från ett katthem, födda i november 2019. Vår hankatt var redan från början lekfull och social medan honkatten Lucy var ganska skygg och ängslig, men har gjort enorma framsteg och är nu en väldigt kelig och nyfiken tjej.

Ganska omgående efter att katterna flyttat in upptäckte vi att Lucy var dålig i magen och hon bajsade ofta utanför lådan. På detta sätt har det fortsatt sedan dess. Hon kissar alltid på lådan, aldrig kissat en droppen utanför, men bajs hamnar dagligen utanför lådan med varierande konsistens. Vi har flera gånger varit i kontakt med veterinär som rekommenderat olika typer av foder som vi provat, bla. Royal Canin Gastro Interstinal och nu senast Annalergenic för att utesluta allergi. De foder vi testat har periodvis hjälpt med den lösa avföringen men inte med problemet att hon bajsar utanför lådan.

Det finns tre kattlådor utplacerade i hemmet och vi städar dessa noga. Vi börjar bli desperata och det känns ohållbart att torka bajs överallt flera gånger om dagen. Barnen tycker det är väldigt jobbigt att ta hem kompisar pga. detta. Även vår hankatt verkar tycka det är jobbigt och står och gräver vid högarna som syrran lämnat. Han är för övrigt kastrerad och har aldrig haft några olyckor med vaken kiss eller bajs.

Vad kan detta bero på? Tar tacksamt emot tips på hur vi kan gå till väga för att lösa problemet.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Katt som bajsar utanför lådan

Inläggav Aziz » tis 21 jul 2020, 10:44

Om veterinären har uteslutit sjukdomar och inte har mer hjälp att erbjuda så föreslår jag att ni ta hjälp av en etolog och kattbeteendevetare. Finns numer flera att välja mellan. En ofta anlitad är, Susanne Hellman Holmström, men det finns även andra. Du hittar dom t.ex. via Google. Ibland kan katter fortsätta ett beteende när det väl startat pga att de är sådana vanedjur. Det kan även vara något med lådsituationen hon är missnöjd med eller något som går djupare än så. Men som sagt bäst i detta läge med professionell hjälp tror jag.

Jazze_87
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Jazze_87 » tis 21 jul 2020, 11:28

Aziz skrev:Om veterinären har uteslutit sjukdomar och inte har mer hjälp att erbjuda så föreslår jag att ni ta hjälp av en etolog och kattbeteendevetare. Finns numer flera att välja mellan. En ofta anlitad är, Susanne Hellman Holmström, men det finns även andra. Du hittar dom t.ex. via Google. Ibland kan katter fortsätta ett beteende när det väl startat pga att de är sådana vanedjur. Det kan även vara något med lådsituationen hon är missnöjd med eller något som går djupare än så. Men som sagt bäst i detta läge med professionell hjälp tror jag.

Vi har inte varit med katten hos veterinär utan endast via telefonkontakt blivit rekommenderade att byta foder. Bör man insisterar på att få ett besök så de kan undersöka katten?

Har också tänkt på om det kan vara något med lådan som inte fungerar, men tycker då att det är konstigt att hon ändå alltid kissar där och ibland även bajsar.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tis 21 jul 2020, 17:40

Du skriver att det är varierande konsistens på bajset, om katten fortfarande inte är helt bra i magen är det nog orsaken till att hon ibland bsjsar fel.

En katt som har ont i magen kan associera lådan med ont och kan välja att bajsa utanför. Ofta bajsar katten på ngt ställe som den tycker är extra tryggt.

Det första är att få ordning på magen! Har ni kollat flr parasiter inkl Giardia och Tritrichomonas? Om inte gör det! Är det inga parasiter är det dags att boka ett veterinärbesök där katten undersöks dvs inte app-veternär eller telefon.

Ibland händer det att katten fortsätter att asdociera lådan med ont, lösningen då är att köpa låda som ser annorlunda ut mot den ni har nu.

Så länge hon bajsar fel får ni nog räkna med fler lådor som sprids ut på olika ställen. Grundregeln är lika många man har katter plus en extra dvs 3 i ert fall men just nu behöver ni nog fler. Står lådor intill varandra bruksar katten räkna som en enda.

Har ni varit i kontakt med katthemmet angående problemen?
Bild

Användarvisningsbild
tjjo
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Inläggav tjjo » tis 21 jul 2020, 23:47

jag hade en katt, född hos mig, som började bajsa utanför när hon var ungefär ett år.
hon kissade även under dörrmattan...
Jag hade inte bytt till nått nytt material i kattlådorna, men hon bestämde sig helt plötsligt att hon inte gillade det längre.
För henne hjälpte det att jag bytte material.
Hade enbart kristaller då, bytte till sand, och hon slutade göra utanför.

vad gäller konsistensen, så hade jag testat för sjukdomar om det pågått länge.
Bild

Jazze_87
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Jazze_87 » ons 22 jul 2020, 22:44

Tack snälla för era svar.

Jag var i kontakt med katthemmet när besvären började och fick då veta att båda våra katter var väldigt dåliga i magen då de fångades in och att det är efter besök hos vet. sattes in specialfoder och att båda efter det blev bra i magen. Detta foder fortsatte vi med efter att vi tagit över katterna, men som sagt har kissens mage ändå inte varit helt bra.

Nu är vi inne på 2a veckan med allergifoder och jag tycker mig ändå se stor skillnad på avföringen som inte alls är lika lös eller illaluktande. Lilla fröken har dessutom inte bajsat utanför lådan senaste 2 dagarna så vi håller tummarna att det håller i sig. Om inte så blir det besök hos veterinären nästa vecka för en undersökning :-D

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 23 jul 2020, 11:03

Håller tummarna att lilla magen fortsätter bli bättre och helt bra på allergi fodret. Säkert magont som gjort att hon bajsat fel.

Om du vill ge katterna olika foder tipsar jag om Shurefeed, läser kattens chip och luckan öppnar sig enbart för rätt katt. Lönar sig i längden då allergifoder inte är billigt. Fungerar mkt bra.
Bild

Kissemiss1
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Kissemiss1 » fre 24 jul 2020, 14:17

Hoppas det löser sig för dig.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"