Katten får ryck

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
FSSS
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Katten får ryck

Inläggav FSSS » ons 15 jul 2020, 17:10

Hej.

Vi har nyligen adopterat en katt vars matte gick bort. Han är fem år gammal, en perser och har alltid varit innekatt. Enligt tidigare "ägare" var han en chill katt, var hemma själv under dagarna och var "liksom inget speciellt med".

De första nätterna märkte vi såklart att han var orolig, han visste inte vart han var eller vart han skulle sova. Den biten har löst sig, han har hittat sin egen vrå där han sover gott. Gärna innan oss. Gällande låda och mat så går det bra.

Till vårt "problem" är hans ryck som han får. I början var det på nätterna, han sprang fram och tillbaka i lägenheten några gånger och när man försökte närma sig så Vi slutade därför med maten på nätterna (det var gärna då han åt) och nu får vi sova till ungefär halv sju, när han får mat. Nu får han rycken under dagarna istället, och då är det extremt, 20-30 gånger säkert. Han gör något konstigt morrande ljud först, ryggar sig som ett u och springer (ibland bara på ena sidan)- springer och springer och springer... Efteråt skakar han och det är precis som han ALDRIG sett oss innan, det känns som det "börjar om lite". Häromdagen försökte jag närma mig i ett försök att lugna ner, då går han för att bita. Det känns otroligt tråkigt.

Jag förstår ju såklart att han behöver göra slut på sin energi då han är innekatt och vi försöker leka med honom så mycket vi bara kan (tills han själv lägger av). Till saken är att när vi lämnar honom, och han får ryck och sedan krafsar sönder halva lägenheten- det gör mig orolig.

Vad kan jag göra? Fungerar en sån grej man sätter i eluttaget?

Tusen tack för ALL hjälp!

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator

Re: Katten får ryck

Inläggav Lurvpöse » ons 15 jul 2020, 18:13

Fint att ni tagit hand om honom! :rosor:

Ja, feliway i eluttaget kan hjälpa. Det går även att förstärka med feliwayspray på ställen där han brukar sova.

För mig låter det ändå ganska normalt, förutom bitande och krafsande. Det kan vara så att han är lite osäker på er och hemmet fortfarande.

De kan se helt besatta ut när de flippar ur pga energiöverskott i kroppen. Ofta lägger de öronen snett bakåt och ögonen blir stirriga med stora pupiller. Min ena katt brukar puffa upp svansen och göra det där sidsteppandet med krökt rygg innan hon sprintar fram och tillbaka.

Vad har ni för klösträd idag? Det skulle kanske kunna hjälpa om han har ett ställe som är avsett för krafsande.

Hur länge har han bott hos er?
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

FSSS
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav FSSS » ons 15 jul 2020, 18:26

Tack för svar!!!

Vi har ett klösträd som han använder sig av dagligen, en vanlig stång som han kan sträcka sig ut sig på, och den verkar ok för honom. Han har även en matta som är ruffig som han har gjort till sin matta, han sover där, och klöser också. Den är från Rusta för 50 spänn så det är helt ok. Om han känner sig trygg där så whatever.

Han har varit hos oss i snart tre veckor. Vi älskar honom till döds såklart, men just det där rycken som är SÅ många känns oroande med just bitandet. I övrigt är han ingen aggressiv katt. När han krafsar bakom soffan eller vid en dörr är det precis som han vill "ut" någonstans.

Hur många gånger brukar din katt springa fram och tillbaka när de får rycken?

Ska köpa ett sånt feliway imorgon och se om det blir någon skillnad.

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator

Inläggav Lurvpöse » ons 15 jul 2020, 20:17

FSSS skrev:Tack för svar!!!

Vi har ett klösträd som han använder sig av dagligen, en vanlig stång som han kan sträcka sig ut sig på, och den verkar ok för honom. Han har även en matta som är ruffig som han har gjort till sin matta, han sover där, och klöser också. Den är från Rusta för 50 spänn så det är helt ok. Om han känner sig trygg där så whatever.

Han har varit hos oss i snart tre veckor. Vi älskar honom till döds såklart, men just det där rycken som är SÅ många känns oroande med just bitandet. I övrigt är han ingen aggressiv katt. När han krafsar bakom soffan eller vid en dörr är det precis som han vill "ut" någonstans.

Hur många gånger brukar din katt springa fram och tillbaka när de får rycken?

Ska köpa ett sånt feliway imorgon och se om det blir någon skillnad.

Jag har två katter, den ena är snart 5 och den andra är +10 (vet inte exakt pga adopterad från katthem). Det är femåringen som flippar ut mest, hon kan nog sprinta runt 20 vändor samt far runt i klösträdet 1-3 ggr dag. Tant katt gör det lite mer stillsamt, 5 vändor kanske varannan dag.

Har han varit utekatt tidigare? Eller haft tillgång till balkong? (jag rekommenderar inte att ni släpper ut honom, men funderar på om han hade andra vanor i förra hemmet).

FSSS
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav FSSS » ons 15 jul 2020, 20:41

Okej okej... man är väl lite mer tagen också eftersom man inte fick den informationen...

Han har aldrig varit utekatt eller utanför väggar. Min oro är att han inte trivs och vill härifrån....

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » ons 15 jul 2020, 20:48

Håller med Lurvpöse. Kan rekommendera ett rejält klösträd att springa runt i. Klösträd är också ett bra ställe att sova på och kunna känna sig trygg på höjden. Mina katter får också ryck och springer som bara den, även de som är 10. Det kan se ut som att de är besatta, men det är energi som ska ut. Prasseltunnel är också roligt tycker mina, passar perfekt att springa fram och tillbaka i och ännu roligare om matte är med (jag behöver inte krypa i tunneln men ska vara vid ena änden och hålla i någon rolig leksak man kan jaga).
Tror också precis som Lurvpöse att det tar lite tid innan er nya familjemedlem känner sig riktigt hemma, än så länge verkar det gått väldigt bra.

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator

Inläggav Lurvpöse » ons 15 jul 2020, 22:09

FSSS skrev:Okej okej... man är väl lite mer tagen också eftersom man inte fick den informationen...

Han har aldrig varit utekatt eller utanför väggar. Min oro är att han inte trivs och vill härifrån....

Det kan diffa väldigt mkt från katt till katt också. Jag hade bara haft ganska lugna katter tills vi skaffade en sjövild kattunge (hon som är fem nu). Hon härjade eller sov tills hon var runt ett halvår. Jag trodde nästan att det var nåt fel på henne eftersom hon antingen var "på eller av".

Perser brukar räknas till de lugnare kattraserna, så jag förstår om ni inte riktigt räknat med att han skulle vara så pass aktiv.

Men jag tror att han kommer trivas så småningom, det kan ta några månader.

Är han kastrerad förresten? Det brukar kunna göra dem lite lugnare.

FSSS
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav FSSS » sön 19 jul 2020, 14:31

Tack för era svar!

Ja han är kastrerad. Jag tyckte förra veckan var ok. Jag förstår att man kan få ryck osv.
Men när han går för att bita och kraffsar (inte med klorna) för att antingen gräva sig bakom en möbel/dörr eller en vägg så blir jag orolig.

Jag har nu köpt feliway och haft den i två dagar.
När kan man börja se om det hjälper eller inte?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » sön 19 jul 2020, 22:34

FSSS skrev:Tack för era svar!

Ja han är kastrerad. Jag tyckte förra veckan var ok. Jag förstår att man kan få ryck osv.
Men när han går för att bita och kraffsar (inte med klorna) för att antingen gräva sig bakom en möbel/dörr eller en vägg så blir jag orolig.

Jag har nu köpt feliway och haft den i två dagar.
När kan man börja se om det hjälper eller inte?

Du får räkna med kanske två-tre veckor, det tar lite tid.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Inläggav Mysseman » mån 20 jul 2020, 03:44

Jag tror inte att du behöver vara orolig.
Min äldsta katt på 11 år får också ryck, då kör hon race genom Hela lägenheten, krafsar på garderobsdörren, hoppar typ snehopp på väggar och så. Fart i gamla damen. Min andra katt tittar mest på henne och undrar hur hon orkar :smile:
Simon, Bassel, Stella, Prinsen och Nåna - älskade och saknade ♥

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 20 jul 2020, 09:27

Låter helt normal, dvs kattfnatt. Hos oss inträffar det flera ggr per dag. Bara att hålla sig undan och låta katten springa av sig energin. Efter ett tag anpassar sig katten till er dygnsrytm och mina brukar få fnatt på kvällen men inte mitt i natten.
Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tis 21 jul 2020, 09:37

Vi har två katter hemma som brukar få kattfnatt ungefär innan vi brukar gå och lägga oss. Vet inte om det är för att de är vana att vi brukar leka då och göra den sista rundan med kattservice för dagen. Händer även att de fnattar för sig själva mitt i natten men då är det oftast en stackars insekt som råkade välja fel bostad att landa i. :smile:

Kissemissyou
Kattunge
Kattunge

Inläggav Kissemissyou » fre 24 jul 2020, 14:32

FSSS skrev:Hej.

Vi har nyligen adopterat en katt vars matte gick bort. Han är fem år gammal, en perser och har alltid varit innekatt. Enligt tidigare "ägare" var han en chill katt, var hemma själv under dagarna och var "liksom inget speciellt med".

De första nätterna märkte vi såklart att han var orolig, han visste inte vart han var eller vart han skulle sova. Den biten har löst sig, han har hittat sin egen vrå där han sover gott. Gärna innan oss. Gällande låda och mat så går det bra.

Till vårt "problem" är hans ryck som han får. I början var det på nätterna, han sprang fram och tillbaka i lägenheten några gånger och när man försökte närma sig så Vi slutade därför med maten på nätterna (det var gärna då han åt) och nu får vi sova till ungefär halv sju, när han får mat. Nu får han rycken under dagarna istället, och då är det extremt, 20-30 gånger säkert. Han gör något konstigt morrande ljud först, ryggar sig som ett u och springer (ibland bara på ena sidan)- springer och springer och springer... Efteråt skakar han och det är precis som han ALDRIG sett oss innan, det känns som det "börjar om lite". Häromdagen försökte jag närma mig i ett försök att lugna ner, då går han för att bita. Det känns otroligt tråkigt.

Jag förstår ju såklart att han behöver göra slut på sin energi då han är innekatt och vi försöker leka med honom så mycket vi bara kan (tills han själv lägger av). Till saken är att när vi lämnar honom, och han får ryck och sedan krafsar sönder halva lägenheten- det gör mig orolig.

Vad kan jag göra? Fungerar en sån grej man sätter i eluttaget?

Tusen tack för ALL hjälp!

Det är en stor omställning för katten såklart, de gillar inte när allting ändras. Har ni en mindre yta än katten är van vid? Finns det en bra, undanskymd liggplats där katten kan få gå undan helt och hållet från er?
Fick ni inte med er några saker från det gamla hemmet som var hans? Att ha en gammal invand filt, samma kattlåda, samma matskål och lite andra grejer som han är van vid skulle kanske hjälpa litegrann? Om katten är van vid ett väldigt lugnt hem med en gammal person så kan ni kanske tänka på att inte ta hem en massa folk den första tiden.
Har han fått ett annat slags foder än det han är van vid? Mina katter har blivit hispiga vid foderbyte - de rusar alltid runt precis innan de ska bajsa så springandet har något med magen att göra ibland.

Låt katten få ha det så mycket som möjligt på det sätt han är van vid och låt honom bara vara ifred så mycket som möjligt. Det kan ta lång tid innan han vänjer sig men det gör han så småningom. Det viktigaste är att han inte blir så stressad att han kommer in i dåliga vanor som att bitas eller kissa på olämpliga ställen. Försök inte klappa honom när han krupit in någonstans, då känner han sig trängd och kan bitas. Önskar er lycka till!

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"