Fräser mot min sambo, tips?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
SamiWilma
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Samantha (Sami) & Wilma

Fräser mot min sambo, tips?

Inläggav SamiWilma » tis 14 jul 2020, 09:35

Hej! Har två innekatter (bor i lägenhet). De trivs bra ihop och de trivs med mig. Den ena (Samantha "Sami") är en lugn honkatt på cirka 6-7 år och den andra (Wilma) är en 2-årig kelig men mycket busig katt.

I september förra året inledde jag en relation med min nuvarande sambo. Han har sen i september spenderat mer och mer tid hos mig. I början gillade Wilma honom, låg och spann i hans knä, osv. Efter några månader (när han i det närmsta aldrig åkte hem till sin lägenhet utan numera jämt var hos mig) började hon oprovocerat fräsa och morra åt honom. Detta beteende har pågått alltsedan dess. I perioder är det lite bättre, hon hoppar inte upp i hans knä, men hon fräser åtminstone inte. Denna period varar dock aldrig länge. Så fort han kommer in i rummet hon är i fräser hon, skjuter rygg och morrar. Ofta springer hon in i badrummet och gömmer sig under badkaret. Där under kan hon ligga en hel dag tyst, men så fort hon hör att någon av oss kommer in i badrummet börjar hon morra rejält. Då brukar jag säga med snäll röst "hej lilla gumman" så hon hör att det är jag. Då brukar hon bli tyst. Är det dock pojkvännen så morrar hon allt högre.

Han har inte gjort henne något alls vad han kan åminma sig (råkat trampa henne på svansen eller dylikt). Nu när detta pågått under många månader tröttnar han på henne (hon kan ligga under sängen och morra när vi ska sova) och när hon jämt fräser åt honom så fort han kommer in i ett rum så har han ibland tagit tag i henne hårt i nackskinnet, sprutat vatten på henne och så vidare.
Jag tror inte egentligen att det är rätt tillvägagångssätt, men förstår att han blir trött på henne ibland.

Hon visar inga tecken på att må dåligt eller ha ont någonstans för övrigt. Hon kelar, spinner och leker med mig. Hon äter, dricker och sover bra. Hon kan ligga i mitt knä och spinna och verka trivas hur bra som helst. Men så kommer sambon och närmar sig och då tvärvänder hon i humör och fräser och springer iväg. När hon var liten bodde hon hos ett en man och kvinna så det är inte så att hon aldrig träffat en man förut.

Någon som vet varför hon beter sig såhär och har tips/råd om vad han/jag/vi göra?

Hälsningar
Sanna

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator

Re: Fräser mot min sambo, tips?

Inläggav Lurvpöse » tis 14 jul 2020, 09:45

Jag tror att hon behöver lära sig att förknippa pojkvännen med något positivt, att han leker med henne och är den som ger mat kanske kan hjälpa?

Jag kan förstå att man ledsnar, men kattens beteende kommer aldrig bli bättre om han är hårdhänt mot henne.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tis 14 jul 2020, 12:52

Håller med Lurvpöse.
Jag tror något har hänt, kanske inte något som vare sig du eller din pojkvän uppfattat som skrämmande men för henne var det något hemskt. Att ta tag i henne hårdhänt eller spruta vatten och annat kommer bara att förstärka hennes rädsla.
Han måste ha tålamod, mycket tålamod och precis som Lurvpöse skriver börja ge henne positiva upplevelser, mat, godis, lek och annat. Aldrig försöka tränga sig på henne utan låta henne komma. Lek med vippor och annat som ger lite avstånd är bra, kasta lite godis från håll, servera mat och annat som du vet hon tycker om.
Det kommer ta tid men kommer att bli bra om han bestämmer sig för att det ska gå bra.

Kissemiss1
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Kissemiss1 » ons 15 jul 2020, 16:40

Har samma problem med min katt.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"