Fästing i ögat

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
WhiteRaven
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Fästing i ögat

Inläggav WhiteRaven » mån 13 jul 2020, 01:27

Hej! Min katt har fått en fästing precis på vattenlinjen vid ögat och jag vet inte hur jag ska få bort den. Den är inte så stor än så det är typ omöjligt att få tag i den med pincetten, så fort han blundar så ser man den inte och jag vill inte råka peta honom i ögat heller :-k
Jag är väldigt noga med att ta bort fästingar från honom annars men nu vet jag inte hur jag ska göra.. Ska man låta den sitta kvar tills den faller av eller blir det kanske lättare att få bort den när den växt till sig lite?
Tacksam för svar.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Fästing i ögat

Inläggav Yrhättans » mån 13 jul 2020, 11:20

WhiteRaven skrev:Hej! Min katt har fått en fästing precis på vattenlinjen vid ögat och jag vet inte hur jag ska få bort den. Den är inte så stor än så det är typ omöjligt att få tag i den med pincetten, så fort han blundar så ser man den inte och jag vill inte råka peta honom i ögat heller :-k
Jag är väldigt noga med att ta bort fästingar från honom annars men nu vet jag inte hur jag ska göra.. Ska man låta den sitta kvar tills den faller av eller blir det kanske lättare att få bort den när den växt till sig lite?
Tacksam för svar.

Känns som om det bästa är att du rådfrågar veterinär. Ögat är så känsligt att det kan vara farligt om du gör fel. Beroende på vilket försäkringsbolag du har kan du om du har Agria kontakta Firstvet utan kostnad.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"