Aggresiv hane vid parning

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Modesty
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Aggresiv hane vid parning

Inläggav Modesty » tor 09 jul 2020, 10:30

Är det någon som kan svara på varför vår hankatt reagerar som att en höglöpande honkatt är en rivaliserande katt?

Trots att honan verkligen var i höglöp, och skötte sig vad jag kan förstå exemplariskt (la sig ner, ingen aggressivitet/morrning etc) Vi hade agerat helt enligt rekommenderade rutiner (transportbur, sniffa, låta det ta tid innan vi släppte ihop dem) men när vi väl släppte ihop dem så attackerade han henne direkt istället för att "bli intresserad". Han flög på henne som om hon var en konkurrerande hankatt.

Är det någon som vet vad detta kan bero på? Köpte honom två år gammal och han har minst en kull sedan tidigare. Han har bott här i fyra månader och känns annars som en mycket trygg katt.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Aggresiv hane vid parning

Inläggav Yrhättans » tor 09 jul 2020, 21:02

Modesty skrev:Är det någon som kan svara på varför vår hankatt reagerar som att en höglöpande honkatt är en rivaliserande katt?

Trots att honan verkligen var i höglöp, och skötte sig vad jag kan förstå exemplariskt (la sig ner, ingen aggressivitet/morrning etc) Vi hade agerat helt enligt rekommenderade rutiner (transportbur, sniffa, låta det ta tid innan vi släppte ihop dem) men när vi väl släppte ihop dem så attackerade han henne direkt istället för att "bli intresserad". Han flög på henne som om hon var en konkurrerande hankatt.

Är det någon som vet vad detta kan bero på? Köpte honom två år gammal och han har minst en kull sedan tidigare. Han har bott här i fyra månader och känns annars som en mycket trygg katt.

Jag har aldrig hört talas om en aggressiv hane om honan löper. Min första fundering är om hanen som du säger haft en lyckad parning, hur gick det till. Hur var hanen vid den parningen? Har han haft parningar efteråt som har gått fel, alltså ex aggressiva honor som attackerat honom? Prata med förre ägaren och försök ta reda på vad som hänt tidigare.

Modesty
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Modesty » fre 10 jul 2020, 09:19

Tack för ditt svar! Det var precis min tanke också att han genast borde känt att det var en hona och i löp och att hans fokus skulle bli parning. Men enligt förra ägaren har han varit snäll, han har tre kullar sedan tidigare, har bott tillsammans med honor och inte visat några sociala problem. Däremot har han varit aggressiv mot andra hanar, vilket väl inte är så konstigt? De hade en hane som de kastrerade under tiden men det hjälpte inte - konflikten gick inte över utan fortsatte.

Han visar inget aggressivt beteende annars, förutom när han leker förstås men då är det så tydligt att det är på lek, slutar man leka slutar lugnar han genast ner sig :)

Han är otroligt fin så det skulle verkligen vara roligt att fortsätta kunna avla på honom.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » fre 10 jul 2020, 10:49

Modesty skrev:Tack för ditt svar! Det var precis min tanke också att han genast borde känt att det var en hona och i löp och att hans fokus skulle bli parning. Men enligt förra ägaren har han varit snäll, han har tre kullar sedan tidigare, har bott tillsammans med honor och inte visat några sociala problem. Däremot har han varit aggressiv mot andra hanar, vilket väl inte är så konstigt? De hade en hane som de kastrerade under tiden men det hjälpte inte - konflikten gick inte över utan fortsatte.

Han visar inget aggressivt beteende annars, förutom när han leker förstås men då är det så tydligt att det är på lek, slutar man leka slutar lugnar han genast ner sig :)

Han är otroligt fin så det skulle verkligen vara roligt att fortsätta kunna avla på honom.

Jag vet att om en hona på parning är väldigt aggressiv kan det skapa motsvarande beteende hos hanen, ingen tycker om att bli uppläxad när man bara vill gosa. Jag har hört mig för lite och det är tydligen så att vissa bara inte passar tillsammans. Att hanar är aggressiva mot varandra är naturligt, väldigt sällsynt att det inte är så, även om man kastrerar fortsätter det ofta.
Hur många katter har du mer än hanen? Jag tänker att min erfarenhet säger att det tar åtminstone 6 månader innan en ny katt har hittat sin plats i flocken och har du fler kan det vara en bra idé att vänta några månader till innan du tänker att han ska kunna para. Har du någon egen hona du tänkt han ska para?

Modesty
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Modesty » lör 11 jul 2020, 20:58

Jag har bara hankatten just nu, så han är ensam ”herre på täppan”.

Kan det vara så att han varit för kort tid hos oss (4 månader) eller att han ser oss i familjen som sin flock? Han känns helt trygg men det kanske ändå behövs mer tid ...

Jag har ingen egen hona som ska paras däremot ska han paras med en av förra ägarens honor igen, mamma till en av hans tidigare kullar. Honan som det inte funkade med kom inte från denna uppfödare.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » lör 11 jul 2020, 22:45

Modesty skrev:Jag har bara hankatten just nu, så han är ensam ”herre på täppan”.

Kan det vara så att han varit för kort tid hos oss (4 månader) eller att han ser oss i familjen som sin flock? Han känns helt trygg men det kanske ändå behövs mer tid ...

Jag har ingen egen hona som ska paras däremot ska han paras med en av förra ägarens honor igen, mamma till en av hans tidigare kullar. Honan som det inte funkade med kom inte från denna uppfödare.

Jag skulle vänta ett par månader innan nästa försök och använda Felliway

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"