Äldre katt med dålig aptit

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
STB
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Äldre katt med dålig aptit

Inläggav STB » ons 08 jul 2020, 17:51

Vi har en honkatt, Misse, som förmodligen är född 2004 som vi hittade och adopterade 2005. Hon är kastrerad och har de senast 10 åren varit utekatt som går in och ut som hon vill. Hon har alltid gått aningens upp i vikt på vintern då hon inte är ute och rör sig lika mycket, men går ner på sommaren. Kanske också på grund av mask från mössen hon fångar på sommaren. Dock var både max- och min-vikt inom ramen för vad en katt skall väga för att må bra.

Misse har alltid haft obegränsat med torrfoder framme och vi har varierat sort och fabrikat efter vad som ser bra ut på innehållsförteckningen och vad hon tycker om. Ganska ofta har hon även fått våtmat, men generellt föredragit torrfodret.

Det senaste året så har Misse inte gjort samma viktuppgång som vanligt och nu på sommaren har hon gått ner till en nivå som vi tycker är för låg. Hon jamar mycket i köket och verkar väldigt hungrig. Hon är ganska kräsen så tar vi fram "fel" mat så äter hon inget. Det vi tycker är problem är att även när vi plockar fram världens godaste mat så kastar hon sig över den men äter bara en liten portion. Känslan är att hon helt enkelt inte har tillräckligt med plats i magsäcken.

Oavsett vad vi ger Misse så tycker vi hon äter för lite och numera försöker vi "lura" i henne olika sorter eftersom hon verkar uppskatta variationen.

Beror det på ålder eller kan det finnas bakomliggande problem eller sjukdomar? I övrigt har Misse alltid varit en väldigt frisk och välmående katt. Förmodligen också den mest bortskämda katten i Sverige...

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Re: Äldre katt med dålig aptit

Inläggav Starwatcher » ons 08 jul 2020, 21:36

Då Misse är äldre katt och ni märker förändring på vikten och även på att hon äter mindre är det bra med en seniorkoll hos veterinären med undersökning och lite blodprover. Även bra att kolla tänderna så hon inte har tandvärk.
Bild

STB
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav STB » tor 09 jul 2020, 09:44

Tack för ett bra svar. Jag hade en misstanke om att få rådet att gå till veterinären. Vi drar oss in i det längsta eftersom det är ett direkt kattplågeri för Misse att åka bil. Hon blir superstressad och skriker för full hals hela vägen. Hade vår veterinär gjort hembesök hade vi gärna betalt dubbelt eller mer bara för slippa bilfärden.

Jag vet inte riktigt hur man ser om en katt har tandvärk. Misse äter torrfoder utan problem och vi har inte märkt några tendenser till att försöka låta bli att tugga och svälja hela bitar istället.

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » tor 09 jul 2020, 22:57

Ofta ser man inte det eftersom katter är mycket bra på att dölja smärta.

Jag tror det är läge för lite kattplågeri tyvärr. Har ni testat t.ex Feliway för att se om bilfärden blir lite lugnare? Spraya på filt eller i transportbur och låt dunsta av en kvart eller nåt sånt innan katten får komma nära det som sprayats.

Vi får höra kattopera i bilen på väg till veterinär eller kattpensionat. På väg hem från veterinär: chockad tystnad... På väg hem från pensionat eller utflykt är det också spridda sånginsatser.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » fre 10 jul 2020, 10:22

Det kan vara omöjligt att se om en katt har tandvärk med blotta ögat även för en tandläkare. Om man säkert ska utesluta måste tänderna röntgas.

Äe nog bra att börja med en seniorkoll hos veterinär och be även veterinären titta i munnen och på tänderna. Är allt bra inkl blodprover är det bra att boka en tandläkartid för undersökning och röntgen.

Min ena katt avskyr att åka bil. Lite Feliway spray i buren en halvtimme innan ni stoppar in kisse i buren. Bädda mjukt i buren med ngn använd handduk el filt så det luktar tryggt. Täck över buren med filt så känner dom sig ofta tryggare.
Bild

Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Lavine » fre 10 jul 2020, 18:59

Upplevde något liknande med min förra katt. I vårt fall var det mest att hon blev så tunn som jag ville till veterinär. Innan det köpte jag testet Kolla masken, bara för att jag ville veta, men hon hade inte mask. Både jag och veterinären var nog ganska säkra på att det var sköldkörteln, men alla möjliga prover togs. De visade inget alls. Jag testade att ge en liten dos av Pepcid, och hon blev bättre. Veterinären sa att uteslutningsmetoden verkade säga att katten hade kronisk gastrit (magkatarr), och jag gav Pepcid och/eller specialfoder för känslig mage resten av hennes liv.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"