Min katt har fått i sig kladdkaka, är det farligt med tanke på "chokladförgiftning?"

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Lesky
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Min katt har fått i sig kladdkaka, är det farligt med tanke på "chokladförgiftning?"

Inläggav Lesky » tis 07 jul 2020, 19:38

Hej.

Jag skar nyss upp en kladdkaka, och så hade jag chokladkaka på tummen, och när jag klar kilade min katt fram och luktade på tummen och slickade sedan i sig kladdkaksdegen som jag hade på tummen.

När det hade hänt så kom jag på att jag någon gång läst om lösförgiftning och googlade därför och hittade saker om chokladförgiftning.

Är den här mängden som min katt få i sig ofarlig? Är det kakaomängden som avgör hur farligt det är?

Klantigt gjort hur som helst. :cry:

Bör jag vidta några åtgärder?

Tusen tack på förhand för råd!

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Re: Min katt har fått i sig kladdkaka, är det farligt med tanke på "chokladförgiftning?"

Inläggav ApanAnn » tis 07 jul 2020, 22:49

Skulle tro att det är kakaomängden som spelar roll. Det låter inte livsfarligt, men jag är inte veterinär.

Många försäkringsbolag har ett visst antal fria videosamtal med Veterinär via Firstvet eller liknande. Kolla upp det! Det är kanon när katten ätit konstigheter för att få lite koll på om det är läge att åka in med kissen eller avvakta hemma.

Iza
Superkatt
Superkatt

Re: Min katt har fått i sig kladdkaka, är det farligt med tanke på "chokladförgiftning?"

Inläggav Iza » mån 13 jul 2020, 18:47

Jag tycker absolut att du ska kolla med veterinär, men jag kan berätta om när dotterns shetland sheepdog (som var hos oss, dottern var borta någonstans) åt upp en tredjedels kladdkaka. Vi delade kladdkakan i tre delar, en var för min man, sonen och mig. Men sonen var inte sugen just då, så hans bit blev kvar på matbordet. Naturligtvis lyckades hunden klättra upp på bordet och norpa åt sig kakbiten. Jag försökte ringa till alla veterinärer jag kom på, det här var så klart efter fem. Till slut fick jag prata med någon, och hon sa: "Var det Frödinges kladdkaka? Då behöver du inte vara orolig, den är det så lite choklad i!" Hundj***n fick inte ens magknip.... Men som sagt, jag tycker du ska höra med veterinär. Men var det Frödinges kladdkaka behöver du kanske inte oroa dig så mycket.

Kissemiss1
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Kissemiss1 » ons 15 jul 2020, 16:43

Löste det sig?

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"