Min katt vänjer sig ej vid Surefeed med chip

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
spoonsochsocks
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Spoons och Socks, Ragdolls

Min katt vänjer sig ej vid Surefeed med chip

Inläggav spoonsochsocks » ons 01 jul 2020, 15:49

Hej!

Jag är ny här och behöver lite råd med min ena katt som har matproblematik.

Jag har två Ragdollsystrar som är födda ca 1 år emellan. Spoons, den äldsta är väldigt matmotiverad och äter således gärna upp all mat som står framme. Socks däremot är inte matmotiverad och lämnar gärna plats åt storasyster att äta först och sitter på avstånd och avvaktar. Båda får BARF som de tycker om, och ibland ekologisk blötmat som ett extra treat.
Problemet med att Spoons började sno mat har växt fram under det senaste året då Socks börjat utveckla problem med att få i sig mat. Hon avvaktar som jag nämnt, tills Spoons är klar och lämnat köket, och ibland måste jag sitta bredvid henne för att hon ska äta. Jag måste ofta göra henne intresserad av maten genom att ta en sked direkt under nosen på henne för att få igång hennes aptit. Hon är mycket ängslig kring maten i perioder och andra perioder glufsar hon i sig för kung och fosterland.
Hur som haver så har Spoons nu blivit lite rund om magen då hon ofta äter för två, så jag införskaffade en Surefeed till Socks för 3 månader sedan. Men med hennes ängslan så har det gått sådär.

Har ni några tips på hur jag ska få henne att använda Surefeed:en, minska hennes ängsla kring mat, få upp hennes aptit?
Jag har givetvis följt alla tips som kommer med Surefeed, ha Surefeed avstängd och skålen en bit ifrån, endast gå vidare i stegen när Socks börjat känna sig bekväm, har låtit henne vänja sig vid ett steg minst 2 veckor osv.
Har lyckats från att ha skålen en bit ifrån till i Surefeed:en och med training mode steg 2. Men efter det fått bakslag och nu måste jag ha skålen långt bort från apparaten.

Tack på förhand!

/Tess

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Re: Min katt vänjer sig ej vid Surefeed med chip

Inläggav ApanAnn » ons 01 jul 2020, 22:18

Vad tråkigt att Socks inte har vant sig vid apparaten ännu! Mina katter vande sig hyffsat lätt. Den ängsliga av dem är sjukt matmotiverad så det var inte ett problem.

Tror du Spoons skulle försöka knuffa bort Socks från matskålen? Med nervösa katter och Surefeed kan du behöva ha ganska långsam stängtid, och då kan ett snabbtassat litet matvrak hinna ta för sig en del innan den stängs. Vi har börjat se såna problem här hemma, att hungerkatten KASTAR sig fram när andra katten går.

Men i alla fall, det jag tänkte tipsa om var egentligen att kanske kika på andra sätt att separera katterna vid matning. Skulle de vara ok med matning i olika rum? På olika höjd, typ att rädda katten får äta på köksbänken eller på en hylla? Om Socks skulle klara att navigera en kattlucka har jag sett varianter med chipkattlucka installerad i en IKEA Hol eller liknande och att matservering sker inne i den.

Jag tänker som plan B om hon inte vänjer sig.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Min katt vänjer sig ej vid Surefeed med chip

Inläggav Aziz » tor 02 jul 2020, 09:43

Finns det något godis som Socks inte kan motstå som du kan preparera surefeedern med tills hon har vant sig?

Kanske stänga in mattjuven under träningstillfällena så att Socks får den tid hon behöver?

Det är verkligen en jättebra lösning när man har en liten mattjuv, vi har en här hemma också. Både tjuv och apparat alltså. :grin:

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"