Någon som provat AminAvast?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Fnattis
Professionell katt
Professionell katt

Någon som provat AminAvast?

Inläggav Fnattis » ons 01 jul 2020, 13:46

Vår gamla Knatteskrutt, snart 16 år, har lite dåliga njurar. Jag ger honom redan idag Pronefra men funderar även på att börja med AminAvast, som ska vara ett medel som understödjer njurarnas funktion. Det är ganska dyrt, men det betalar jag gärna om det fungerar. Därför undrar jag om det är någon som har erfarenhet av AminAvast? Det hette tydligen tidigare RenAvast.
Husslav åt cornisharna Knatte och Pixi
Vi saknar Bastet, Bische, Lilleman, Sunny och Fnattis som leker på andra sidan regnbågen

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Re: Någon som provat AminAvast?

Inläggav ApanAnn » ons 01 jul 2020, 23:12

Det ser skumt ut... Under namnet RenAvast såldes det som läkemedel, det var bara det att det inte var godkänt som läkemedel. FDA var inte imponerade och satte stopp för de olagliga påståendena att medlet kunde bota och förebygga njurskador.

https://www.avma.org/javma-news/2015-10 ... er-another

Nu säljs det som kosttillskott med ytterst luddiga påståenden om vad det ska vara bra för, och så får man göra. Men vänta dig funktion därefter, dvs inte något direkt utöver placebo. Hade det funnits effekt så skulle tillverkaren kunnat visa studier på det och kunnat få det godkänt som läkemedel. Det är mer än lite oroväckande att döpa om eländet och sälja det som kosttillskott (som i USA är löjligt dåligt reglerade, och i EU möjligen lite bättre uppstyrt. Vet dock inte hur reglerat det är på djursidan) Men kosttillskott är inte medicin och man får inte påstå att det botar eller förebygger något, eftersom OM det botar eller lindrar är det per definition ett läkemedel.

Skulle du prova ändå är det stor chans att du ser en förbättring i början, men troligen på grund av caregiver placebo, dvs att du intalar dig själv att katten mår bättre för att du provat något nytt. Sen har vi också fenomenet att vi gärna börjar med något nytt när djuret mår dåligt, och eftersom sjukdomar brukar gå lite upp och ned så är det stor statistisk sannolikhet att djuret snart ska må lite bättre om det nyss varit nere i en svacka, oavsett vad vi gör åt det.

Här är en veterinär som granskat RenAvast när de fortfarande påstod olagliga saker:

http://skeptvet.com/Blog/2014/03/renava ... marketing/

I korthet: massa röda flaggor för fejk-mirakelmedicin, en ”studie” som är skitdåligt gjord och en massa ogrundade påståenden. Omöjligt att uttala sig om säkerhet och effektivitet.

Nej, jag hade inte gett det till min katt! Det riskerar att inte hjälpa katten men istället skada din plånbok.

Användarvisningsbild
Fnattis
Professionell katt
Professionell katt

Inläggav Fnattis » tor 02 jul 2020, 00:27

Det låter ju inte så bra. Jag hittade även andra ställen på nätet som varnade för det, så nog bäst att låta bli. Det är väl bara att acceptera att Knatteskrutten är gammal och att jag inte kommer att få ha kvar honom hur länge som helst, men det är ack så jobbigt. Hans allmäntillstånd är dock än så länge gott så jag hoppas få ha kvar honom en liten tid till.
Vi saknar Bastet, Bische, Lilleman, Sunny och Fnattis som leker på andra sidan regnbågen

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » tor 02 jul 2020, 11:49

Håller tummar och tassar för att han får må bra och ni får mycket mer tid tillsammans.

Användarvisningsbild
Fnattis
Professionell katt
Professionell katt

Inläggav Fnattis » tor 02 jul 2020, 12:26

Tack :tb_love:

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"