Doftmarkeringar?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
malaro
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: En svartvit kastrerad hona, 5 år

Doftmarkeringar?

Inläggav malaro » sön 28 jun 2020, 10:10

Vet inte om jag lagt denna fråga på rätt plats i forumet, om jag lagt den på fel ställe, är det ok att flytta den.

Vi har en honkatt som är ungefär 8 år. Kastrerad. Jag kom på henne när hon stod i skinnfåtöljen och trampade och såg allmänt skum ut. Hon hade då lämnat en liten stinkande blöt fläck i fåtöljen. Försökte få bort den så gott jag kunde med parfymerade våtservetter. Nu på morgonen stinker det kattpiss i hela lägenheten, så hon har nog lagt fler såna små pölar i vår soffgrupp i natt. Det luktar även mycket kattpiss i våra skor.

Hur får man katten att sluta med detta?

Hur får man bort kattepusslukten i lägenheten? Finns det nåt bra medel att använda?

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator

Re: Doftmarkeringar?

Inläggav Lurvpöse » sön 28 jun 2020, 14:28

Har hon börjat med det här nyss alltså?

Jag hade bokat en veterinärtid. Kan vara så att hon åkt på urinvägsinfektion eller liknande.

Går hon på lådan som vanligt?

Urin-off eller piss-off funkar bra, finns på djuraffär. Dax ytrengöring samt alsolsprit funkar också.

Har katten ont så kissar de ofta utanför då de förknippar kattlådan med smärta, så man måste hitta orsaken till varför den väljer att kissa fel.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
malaro
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav malaro » mån 29 jun 2020, 11:39

Katten går som vanligt på lådan så jag får känsla av att det förmodligen inte är urinvägsinfektion. Hon gör kissmarkeringar (kissar) i möbler av skinn samt i våra skor.
Någon annan som kan ha tips på vad detta beteende kan bero på. Håller hon på så här får vi slänga vår möbelgrupp.... Familjemedlemmarna vill att vi Absolut gör oss av med katten om detta händer En ENDA gång till. Jag behöver riktigt bra tips nu för att stoppa kattens beteende, (som jag annars tycker är en trevlig katt) kanske det finns något vi kan spreja på möblerna så katten skyr dessa?

Alla tips lika välkomna!

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Inläggav Mysseman » mån 29 jun 2020, 11:42

Det kanske är klokt att fundera på om det finns en bakomliggande orsak till hennes beteende? Något nytt som hänt i hemmet? Hur bor ni? Utekatter nära ert hus som hon reagerar på? Kan ju vara smärta också.

Vore ju oerhört synd att göra sig av med henne på grund av detta. Hoppas det löser sig.
Simon, Bassel, Stella, Prinsen och Nåna - älskade och saknade ♥

Användarvisningsbild
malaro
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav malaro » mån 29 jun 2020, 11:58

Nej hon är en innekatt, vi bor i lägenhet, så hon kommer inte i kontakt med andra husdjur eller så. Vad kan det då bero på?

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator

Inläggav Lurvpöse » mån 29 jun 2020, 14:29

malaro skrev:Nej hon är en innekatt, vi bor i lägenhet, så hon kommer inte i kontakt med andra husdjur eller så. Vad kan det då bero på?

Det kan finnas olika orsaker. Jag tror att dina familjemedlemmar behöver vara beredda på att sånt här kan ta tid, tyvärr. Är hon kastrerad så borde hon inte urinmarkera, det bör vara någon annan anledning.

Ibland kan det vara så "enkelt" att man köpt annan Kattsand och katten inte gillar den.

* Hur länge har hon gjort så här? Hur ofta och när sker det?
* Har ni flyttat, fått barn eller förändrat nåt annat nyligen?
* Verkar hon ha ont när hon kissar utanför? (skjuter upp ryggen, drar ihop sig och ibland skriker de till).

Jag tror fortfarande att det kan vara bra med en veterinärkoll så att ni kan utesluta urinvägsinfektion, kristaller i urinen eller annat.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Re: Doftmarkeringar?Det

Inläggav Starwatcher » mån 29 jun 2020, 23:03

Det första ni ska göra är att utesluta sjukdom genom vet.besök. Katter kissar aldrig fel för att jäklas utan försöker berätta att ngt är fel. Det vanligaste är sjukdom som ex UVI.

Man måste noga göra rent där katten kissat. Bäst tycker jag är Scentstop som verkligen bryter ner kisset.

Hur många lådor har hon? Var står lådorna? Hur ofta rensar och skrubbar ni lådorna? Märker själv att lådorna behöver diskas ur oftare nu när det är varmt. Katter kan stå ut länge med lådsituation som inte gillas men så plötsligt är bägaren full och då kissas det utanför lådan.
Här finns bra info
https://www.kattstatus.se/sida19.html
Bild

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » ons 01 jul 2020, 22:44

Bara för att det är en innekatt betyder det inte att andra djur inte kan störa. Jag säger inte att det är så i detta fallet, men katter kan ju både se och lukta sig till ”inkräktare” ute lite beroende på vilken våning man bor på t.ex.

Du har fått flera bra svar redan. Parfymerade våtservetter är inte bra nog för att städa bort kattkiss. Fåtöljen luktar fortfarande toalett för katten så risken är att hon fortsätter gå dit i samma ärende. Ytdesinfektion kan du köpa på närmaste apotek (brukar stå bakom disk) och de andra produkterna finns på djuraffärer.

Något är fel enligt katten, och ni behöver lista ut vad det är. Hon gör det inte för att jävlas, men hon kan inte tala om vad som är fel heller så människorna måste försöka förstå vad som kan vara fel. Steg ett är som du redan fått tips om en koll hos veterinär för att utesluta sjukdom. En av mina lokala katthem har flera gånger räddat katter som skulle avlivas pga felkiss. I något fall var det så enkelt som en urinvägsinfektion, andra gånger har det varit katter som ogillade kristallsand eller som fick spel av nytillskott (barn eller hundvalp) i familjen.

Ger det inget måste ni fortsätta felsöka.

Så varför kissar hon ”fel”?

Är platsen hon har sin låda eller lådor ”dålig” av någon anledning? Sätt fram fler lådor på olika ställen för att se om någon är mer poppis.

Är katten osäker och behöver markera för att visa att hon bor hos er? Har något ändrats som kan ha stressat och utlöst beteendet? Erbjud bättre sätt att markera. Klösträd och klösbrädor. Kanske en låda att markera i tillfälligt. Hellre kattlådor runt soffgruppen än nedkissad soffa.

Har du och katten olika åsikter om hur ren en låda måste vara för att vara acceptabel? Vissa katter anser lådan förbrukad efter ett besök. En del katter vill ha en låda för nummer ett och en för nummer två.

Är sanden ”fel” enligt katten? Kristallsand är en vanlig bov, och ibland accepterar katten sanden ett tag innan de lackar ur. Oparfymerad klumpande bentonitler-sand fungerar för många, men det är ingen universallösning. Vissa katter gillar pellets, andra är för ömtassade och vill ha mer grävvänliga alternativ.

Tills ni kommit på vad som stör katten: ställ undan alla skor. Låt henne inte ens få chansen att befästa beteendet att skor är toaletter. Skaffa skoskåp eller släng in dem i garderoben. I värsta fall går det att lägga något skyddande över möblerna också så att de inte ska ta skada (typ duschdrapperi). Roligt? Nej, inte ett dugg, men det är tillfällig skademinimering. Både för att beteendet inte ska bli en vana och för att resten av människorna i familjen ska slippa bli förbannade på katten när den gör något som är väldigt logiskt för katten. Ni måste bara förstå logiken för då går det att hjälpa katten lösa ”problemet”, vad det nu är.

Användarvisningsbild
malaro
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav malaro » fre 03 jul 2020, 21:06

Katten har nu börjat använda vår soffgrupp som toalett. Familjemedlemmarna tolerera inte detta beteende och undrar när vi ska göra oss av med katten. Jag vill inte avliva henne så jag undrar om det finns nåt ställe att lämna in katten? Jag är ledsen men mina ord är i underläge. Katten har också kissat på parketten, har hittat msrkeringarna. Och fått förklaring på varför det fortfarande luktar urin. Har varit hos veterinären som kände på henne och tog prover som inte tydde på nåt särskilt. Vi har använt kristallsand och hon har alltid gått på lådan tidigare utan att knysta. Jag tog henne in the act och slängde ut henne på balkongen unde tiden som hon kissade ner mina kläder. Familjemedlemmarna säger att det inte är värt att behålla katten då detta i så fall kan komma att kosta oss hundratusentals kronor att sanera lägenheten, byta soffgruppen bryta upp och byta parketten. Katten får bo på balkongen tills vidare då vi inte längre kan lita på katten.

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » fre 03 jul 2020, 22:04

Om hon är frisk i övrigt har antagligen något fått henne att lacka ur på kristallsanden, eller att hon har för få kattlådor. Men om resten av din familj hellre vill se katten död än försöka hjälpa den så är alternativet kanske att försöka omplacera. Det är högsäsong för oönskade kattungar men du kan kolla med lokala katthem om de har plats. Var ärlig om varför men hota inte med avlivning om de inte kan hjälpa. Du kan också testa privat omplacering, men var ärlig med vad katten har för problem.

Katten kan inte bo på balkongen. Förhoppningsvis är den i alla fall innätad, annars kan katten trilla ned. Finns det något annat rum katten kan vara i tillfälligt för att begränsa tillgång till dåliga ”toaletter” och försöka ställa om beteendet?

Om ni vill testa att lösa problemet och inte bara ge upp gäller det som alla redan sagt många gånger om.

1. Städa ordentligt med bra medel som tar bort lukt.

2. Testa med klumpande finkornig lersand och fler lådor än hon haft hittills. Kristallsand är vasst för tassarna så det kan vara boven i dramat även om det fungerat tills nyligen. Alternativt testa med en låda av varje så får ni snart svar på vad katten föredrar.

Om parketten och soffan är viktigare än katten så stäng in den i ett annat rum med vettiga lådor (ja flera om det får plats) mat och vatten så långt från lådorna som möjligt, klös och sovställe. Se om hon håller sig till lådan om hon får en med sand som inte är otäck kristallsand.

Men seriöst, ta in katten från balkongen! Det är inte värdigt och kan vara farligt för katten. Den gör inte det här för att jävlas och har ingen agenda i detta. Det är tyvärr du och din familj som inte lyckats fylla kattens behov här.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » lör 04 jul 2020, 20:21

Du måste förstå att katten inte gör detta för att vara dum och när du låter henne "bo" på balkongen förstår hon ju inte varför.
Hon reagerar antagligen på något och därför markerar. Det är heller inte lagligt att låta henne vara på balkongen.

Innan du och familjen ger upp kan jag rekommendera att du kollar på Jackson Galaxy på Youtube, mycket kunnig. I övrigt håller jag med ApanAnn.

Användarvisningsbild
malaro
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav malaro » sön 05 jul 2020, 11:06

Själv är jag fäst vid katten även om jag förstår familjemedlemmarna. Jag har testat urine-off med halvbra resultat, citron-ajax, ättikslösning men den förbannade pisslukten är ändå tillbaks dan efter. Efter att ha suttit i soffgruppen luktar våra kläder kattpiss. Finns det nån som har bra grejer mot kattpiss att rekommendera? Jag har provat alla som rekommenderas här men inget har funkat.
Till detta ska läggas att balkongen är inglasad och katten var där under ett dygn när vi försökte sanera. Jag har skaffat en låda nr 2 och med klumpbildande kattsand. Hon gräver och bajsar där men kissar inte. Hon går omkring och jamar så kan tänka mig att hon är nödig. Hon står vid dörren till vardagsrummet och vill komma in dit för att göra sina behov. När hon har jamat mycket har jag ställt henne i den nya lådan men hon hoppar ur direkt. Knepigt. Vi har lagt aluminiumfolie på möblerna det verkar göra att hon inte vågar hoppa upp på dem.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » sön 05 jul 2020, 14:51

malaro skrev:Själv är jag fäst vid katten även om jag förstår familjemedlemmarna. Jag har testat urine-off med halvbra resultat, citron-ajax, ättikslösning men den förbannade pisslukten är ändå tillbaks dan efter. Efter att ha suttit i soffgruppen luktar våra kläder kattpiss. Finns det nån som har bra grejer mot kattpiss att rekommendera? Jag har provat alla som rekommenderas här men inget har funkat.
Till detta ska läggas att balkongen är inglasad och katten var där under ett dygn när vi försökte sanera. Jag har skaffat en låda nr 2 och med klumpbildande kattsand. Hon gräver och bajsar där men kissar inte. Hon går omkring och jamar så kan tänka mig att hon är nödig. Hon står vid dörren till vardagsrummet och vill komma in dit för att göra sina behov. När hon har jamat mycket har jag ställt henne i den nya lådan men hon hoppar ur direkt. Knepigt. Vi har lagt aluminiumfolie på möblerna det verkar göra att hon inte vågar hoppa upp på dem.

När hon jamar och vill in i vardagsrummet, kan du testa att leka med henne då? Kanske en vippa? Se om du kan bryta mönstret, få hennes uppmärksamhet och om det kanske fungerar.

Användarvisningsbild
malaro
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav malaro » sön 05 jul 2020, 19:33

Har lekt med henne ett par timmar nu och fått henne att tänka på annat. Men så fort jag slutar står hon där vid dörren, jamar och tittar anklagande på mig. Istället för att gå till toan där hennes nu två lådor står.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » sön 05 jul 2020, 23:04

Jag funderar ändå om hon på något sätt är sjuk eller att något hänt när hon kissat på låda som gör att hon nu förknippar kissa på lådan med att det gör ont och därför väljer andra ställen. Sånt som inflammerade analsäckar kan vara ett exempel. Står båda lådorna på samma ställe? I så fall kan du flytta på en till något för henne nytt ställe som ändå är lite i fred och avskilt?
Förra sommaren hade vi bildörren öppen en stund och en okastrerad hanne hoppade in och kissade ner hela passagerarstolen. Vi fick bort det, men det tog ett par veckor. Först tvätta med vanligt medel och sedan dränkte vi in stolen med alsolsprit, lät det torka och upprepade. Det luktade inte gott under tiden vi höll på men allt försvann. Ingen av våra katter som vi låtit gå fritt i bilen har märkt någon doft. De går såklart inte fritt när vi är ute och kör men vi ville kolla om doften verkligen var borta. Jag är dock inte säker på om skinnsoffa tål den behandlingen.
Vad skulle hända om du ställde en låda i soffan där hon kissat? Jag tänker att du ser om det är just där hon vill kissa eller om det är soffan i största allmänhet. Om det är exakt samma ställe är det lukten som är problemet, annars är det något som stör henne.
En katt som är så gammal blir inte helt plötsligt inte rumsren utan en anledning som du måste försöka komma på.

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: huskatt

Inläggav Weaxzezz » sön 05 jul 2020, 23:27

malaro skrev:Har lekt med henne ett par timmar nu och fått henne att tänka på annat. Men så fort jag slutar står hon där vid dörren, jamar och tittar anklagande på mig. Istället för att gå till toan där hennes nu två lådor står.

Jamar hon när hon vill kissa? För i sådana fall hade jag testat att själv gå med henne till lådorna, ropa med eller bär henne om hon är bekväm med det, och liksom uppmuntra henne att gå på lådan. Det låter kanske lite knäppt men min katt har haft problem med utanförkissning och ibland blir hon fortfarande lite osäker, typ om jag inte tömt lådan precis i tid eller om något annat är stressande. Då märker jag att hon jamar och är orolig och då får jag gå med henne och säga "ja, gå på lådan, upp i lådan nu" och titta på henne så att hon inte sätter sig utanför. Mentalt stöd typ :smile:

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"