Vita klumpar i vattenskålen

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
johnnur
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Vita klumpar i vattenskålen

Inläggav johnnur » mån 01 jun 2020, 00:39

Vi har nyligen varit tvungna att låta vår Ocicat somna in. Han blev 17 år när han fick diabetes, njursvikt och problem med urinvägsinfektion pga stor mängd bakterier i urinblåsan. En fråga som dröjt sig kvar och som jag inte fått svar på är att jag hittade vita klumpar i hans vattenskål varje dag under den sista veckan.

Han drack alltid vatten ur en stor tillbringare av glas så det syntes väldigt tydligt. De första dagarna diskade jag ur tillbringaren väldigt noggrant eftersom jag trodde att det hamnat skräp i den, men efter ett par dagar började jag ana att klumparna kom från honom, antagligen från hans saliv. Men vad kan det ha berott på? Klumparna var inte hårda utan som små vita slemklumpar. Har försökt att googla men får bara upp reklam för matskålar...

Någon som har varit med om det? Eller vågar sig på en gissning baserad på info ovan? Det kanske är normalt men jag har aldrig lagt märke till det under alla de år vi fick ha honom.

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Re: Vita klumpar i vattenskålen

Inläggav ApanAnn » mån 01 jun 2020, 13:01

Har du frågat veterinären om de har någon idé?

När det är grums i mina katters vatten brukar det vara smulor av deras torrisar, men det låter ju inte detta som.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"