MAT. från 2ggr om dagen till fri tillgång

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
joannajamaz
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

MAT. från 2ggr om dagen till fri tillgång

Inläggav joannajamaz » ons 27 maj 2020, 10:35

Hej.
jag är helt ny här, och behöver hjälp.
Jag och min kille ska utöka vår katthord =) med en kattunge som kommer om ca 10 veckor. I dagens läge har vi 3 katter med olika behov och bakgrunder. en raggdoll med hård mage så han får special mat. en hetsig hona som är mycket på vid utfodringen och tigger i timmar innan. ( vi ger katterna mat kl 6 och 18) Men när maten väl är på golvet är hon faktiskt ganska lugn när hon äter.
Också har vi en som kommer in 2 ggr om dagen för att äta, han är alltså mest ute och rörs inte av detta. Nu till problemet.
Hur går vi tillväga för att kunna ha fri mat till alla? vi tänker samma specialmat som raggdollen har. är det någon process eller bara fylla skålarna och köra?
Detta är för att kattungen ska ha fri tillgång till mat och inte bli så matfixerade som dom andra.

oj det va långt inlägg. tack tack för den som orkar läsa och svara.

mvh
Joanna & Tim. Jamaz, Sam och Snurran.

Användarvisningsbild
Bast
Veterankatt
Veterankatt
Katt: Cornish Rex

Re: MAT. från 2ggr om dagen till fri tillgång

Inläggav Bast » ons 27 maj 2020, 13:44

Ett tips är att skaffa en "foderlåda". Dvs en låda med en väldigt liten öppning som bara kattungen kommer in genom, där finns hens mat konstant tillgänglig.
Det finns även matskålar som läser av kattens chip och bara öppnas för just den katten, så har man en chip-skål per katt som där får sitt foder. Extra bra om katterna äter olika mat.

Tyvärr inget svar på din fråga, då jag inte har ngn bra att säga ;-)
Annars säger erfarenheter från hästvärlden att de trycker i sig mat första veckorna på fri tillgång och sedan avtar det. Dock är en del individer lite för matglada för fri tillgång.. exempelvis jag själv :smile:
there's a difference between alone and lonely
"One's a choice you make for yourself. The other's the power you give to someone else to make for you."

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 27 maj 2020, 17:28

Vad jag vet ska växande kattungar ha fri tillgång till mat och gärna som lämpar sig för just växande ungar. Oklart om den specialkost som er raggdoll får är lämplig, vad är det för kost? NI kan ju fråga en vet. för säkerhets skull om just den detaljen. Annars finns det som Bast skriver jättebra automater som bara den katt vars chip passar kommer åt. Vi har två katter som äter olika kost varav en är mat-tjuv och inte kan ha fri tillgång. Då skulle han äta ihjäl sig. Den andra äter väldigt långsamt och skulle aldrig få någon mat om den andra skulle kunna komma åt den. Vi har löst det med en Surefeeder för snigel-katten och är supernöjda.

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » ons 27 maj 2020, 19:38

Grattis till nya kattungen!

Jag kör också på surefeed, men jag var tvungen att ha en skål till varje katt (2 st). Först fick bara ena katten en sån skål för att brorsan inte skulle sno hennes mat. Då blev han dock jättestressad eftersom hon kunde norpa av hans mat men han kom inte åt hennes.

Sen beror det på katterna hur bra det fungerar, jag har kommit på den hungriga katten med huvudet i syrrans matskål glufsande i sig innan den hinner stängas... :swear: Det funkar i alla fall tillräckligt bra hos oss.

Användarvisningsbild
cili
Superkatt
Superkatt
Katt: Huskatt x2 + OSH
Kontakt:

Inläggav cili » lör 30 maj 2020, 18:43

Två av mina funkar jättebra på fri tillgång, och äter lagom. Den tredje äter alldeles för stora mängder, om det är torrfoder, och blir för tjock.
Så vi ger blötfoder flera gånger per dag, och låter dom två smalare komplettera med torrfoder inne i badrummet :smile: . Dvs när vi går in där och katterna följer med får dom äta (den runda får några få utspridda kulor medan dom andra äter ur en skål).

Testa och se hur det funkar för er. Har ni tur så går det att ha fri tillgång utan problem :-D
http://idakck.wordpress.com - en blogg om lite av varje

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"