Misstänkt astma, kostnad?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
tvåmuppar
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Misstänkt astma, kostnad?

Inläggav tvåmuppar » lör 23 maj 2020, 12:03

Hej!

Jag har en kastrerad hankatt på nio år som jag adopterade för snart tre år sen. Under tiden jag haft honom har han hostat till och från. Det senaste känns det dock som att det har blivit värre och det hörs hur han sväljer slem efter en hostattack.

Ni som har eller haft katter med astma eller bronkit, hur mycket har det kostat att undersöka katten för det hos veterinär?

Självklart vill jag hans bästa, men har inte ekonomi för vad som helst och han är oförsäkrad, så jag vill höra mig för, för att förbereda mig.

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator

Re: Misstänkt astma, kostnad?

Inläggav Lurvpöse » mån 25 maj 2020, 14:25

Svår fråga... Min erfarenhet är att det kan skilja sig åt ganska mycket mellan veterinärer. En vanlig undersökning hos min nuvarande klinik brukar gå på 800 kr ungefär medan jag gått hos andra som tagit runt 500. Sedan ökar kostnaden vid provtagning.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » sön 31 maj 2020, 20:36

Räkna med runt 1000 kr i poliklinikavgift och sedan typ 3000 kr för en lungröntgen.
I won't yield before a man.

Användarvisningsbild
Fnattis
Professionell katt
Professionell katt

Inläggav Fnattis » lör 04 jul 2020, 16:20

När det sedan kommer till behandlingen för astma brukar det oftast handla om kortisontabletter. Dessa är inte särskilt dyra alls och verkar inte smaka illa. Vår astmakatt tar dem utan problem. Katter med astma svarar oftast väl på denna behandling.
Husslav åt cornisharna Knatte och Pixi
Vi saknar Bastet, Bische, Lilleman, Sunny och Fnattis som leker på andra sidan regnbågen

Användarvisningsbild
Fnattis
Professionell katt
Professionell katt

Inläggav Fnattis » lör 04 jul 2020, 16:25

Stig-Britt skrev:Räkna med runt 1000 kr i poliklinikavgift och sedan typ 3000 kr för en lungröntgen.

Det är inte alls säkert att det behövs någon lungröntgen. Jag har haft två katter med astma och det har aldrig gjorts någon röntgen, vet har bara lyssnat med stetoskop, samt förhört sig om kattens symptom. Sedan har man provat med kortison för att se om det hjälper, vilket det alltid har gjort. Kortison hjälper snabbt vid astma, oftast samma dag. Många veterinärer föreslår behandlingar som kanske inte är helt nödvändiga för att tjäna mer pengar. Ibland kan det vara bra att ifrågasätta om undersökningen verkligen behövs, något som även försäkringsbolagen har börjat uppmana till.
Vi saknar Bastet, Bische, Lilleman, Sunny och Fnattis som leker på andra sidan regnbågen

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » sön 05 jul 2020, 10:44

Bra råd att fråga vilka behandlingar som är nödvändiga. Om det t.ex kan vara sjukdomarna A, B, eller C och veterinären vill göra ett test för att bli mer säker på vilken det är - fråga om behandlingen skiljer sig mellan de olika sjukdomarna. Ibland är det samma behandling som testas först och då struntar ju katten i om den vet mot vilken sjukdom den får en viss medicin...

Be också om att få ungefärlig kostnad innan du accepterar en behandling så att du inte står där med en oväntad jätteräkning.

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » tor 09 jul 2020, 22:38

Fnattis skrev:
Stig-Britt skrev:Räkna med runt 1000 kr i poliklinikavgift och sedan typ 3000 kr för en lungröntgen.

Det är inte alls säkert att det behövs någon lungröntgen. Jag har haft två katter med astma och det har aldrig gjorts någon röntgen, vet har bara lyssnat med stetoskop, samt förhört sig om kattens symptom. Sedan har man provat med kortison för att se om det hjälper, vilket det alltid har gjort. Kortison hjälper snabbt vid astma, oftast samma dag. Många veterinärer föreslår behandlingar som kanske inte är helt nödvändiga för att tjäna mer pengar. Ibland kan det vara bra att ifrågasätta om undersökningen verkligen behövs, något som även försäkringsbolagen har börjat uppmana till.

Astma är till stor del en uteslutningsdiagnos. Att bara lyssna och sätta in kortison är inte ett seriöst arbetssätt. Om det är en infektion som ligger bakom är kortison kontraindicerat och man kan även missa tex hjärtsjukdom.

Det går inte att skilja på tex astma och en bakteriell bronkit bara genom att lyssna. Ibland måste man gå vidare med en svalgkoll och göra en BAL.

https://www.kattveterinaren.se/astma/

För att få rätt diagnos i detta fallet behövs röntgen. Visst går det att chansa och bara sätta in kortison, men det är inte seriöst och inte ofarligt.

Det är bara skitsnack att veterinärer utför diagnostik för att tjäna pengar, är det därför veterinärerna utbildar sig i flera år? För att tjäna pengar, inte för att de vill hjälpa djur? Det finns mängder av andra utbildningar som är kortare, som ger mer tacksamma kunder och mer pengar.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » fre 10 jul 2020, 10:44

+1 på Stig-Britt!

Röntgen är ett måste vid misstanke på astma. Om jag varit hos veterinär som ställt diagnos på astma enbart genom att lyssna på lungor och testa m kortison hade jag gått och aldrig mer gått dit.
Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » sön 12 jul 2020, 16:39

Det är bara skitsnack att veterinärer utför diagnostik för att tjäna pengar, är det därför veterinärerna utbildar sig i flera år? För att tjäna pengar, inte för att de vill hjälpa djur? Det finns mängder av andra utbildningar som är kortare, som ger mer tacksamma kunder och mer pengar.

De flesta veterinärer är ju bara anställda och har ingen del av vinsten, så deras utbildningstid eller moral har knappast något med saken att göra. De måste däremot följa sina arbetsgivares policies som alla andra privatanställda. Veterinärkostnaderna för djur-hushåll har ju fullständigt skenat på senare år. Bl.a. eftersom det går att göra fler behandlingar än tidigare och att djurägare är beredda att göra mer. Men man får inte glömma att veterinärkliniker är vinstdrivande kedjor och inga välgörenhetsinrättningar. Så jag tycker nog att man ska ha ett kritiskt förhållningssätt till de behandlingar som föreslås och till prissättningen och inte minst jämföra olika kliniker. Det är ju inte de behandlande veterinärerna som bestämmer på en veterinärklinik, det är bolagsstyrelser, aktieägare och klinikchefer.

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » sön 12 jul 2020, 22:18

Aziz skrev:

De flesta veterinärer är ju bara anställda och har ingen del av vinsten, så deras utbildningstid eller moral har knappast något med saken att göra. De måste däremot följa sina arbetsgivares policies som alla andra privatanställda. Veterinärkostnaderna för djur-hushåll har ju fullständigt skenat på senare år. Bl.a. eftersom det går att göra fler behandlingar än tidigare och att djurägare är beredda att göra mer. Men man får inte glömma att veterinärkliniker är vinstdrivande kedjor och inga välgörenhetsinrättningar. Så jag tycker nog att man ska ha ett kritiskt förhållningssätt till de behandlingar som föreslås och till prissättningen och inte minst jämföra olika kliniker. Det är ju inte de behandlande veterinärerna som bestämmer på en veterinärklinik, det är bolagsstyrelser, aktieägare och klinikchefer.

Bolagsstyrelsen/ägaren sätter vinstmålen men ansvarig veterinär är ansvarig för patienten, att patienten behandlas korrekt.

Ja, kostnaderna har ökat för att vi kan göra mer OCH för att djurägare VILL göra mer. En fullt utrustad klinik har idag inte bara tillgång till röntgen och ultraljud utan även till CT och MR. Vi kan för att djurägare vill.

Att göra en helt vanlig slätröntgen vid misstänkt lungsjukdom/luftvägssjukdom är inte heller någon avancerad diagnostik utan väldigt basic för att utesluta allvarligare tillstånd.

Kritisk absolut, men det behövs en viss kunskapsbas för att kunna avgöra vad som är rimligt. De flesta djurägare har inte den grundkunskapen. De måste lita på sin veterinär. Om de inte gör det, byt veterinär. Och för alldeles, läs gärna på. Det finns bra kunskapskällor på nätet, om man är källkritisk.

Användarvisningsbild
Fnattis
Professionell katt
Professionell katt

Inläggav Fnattis » mån 13 jul 2020, 13:27

Stig-Britt skrev:
Fnattis skrev:

Astma är till stor del en uteslutningsdiagnos. Att bara lyssna och sätta in kortison är inte ett seriöst arbetssätt. Om det är en infektion som ligger bakom är kortison kontraindicerat och man kan även missa tex hjärtsjukdom.

Det går inte att skilja på tex astma och en bakteriell bronkit bara genom att lyssna. Ibland måste man gå vidare med en svalgkoll och göra en BAL.

https://www.kattveterinaren.se/astma/

För att få rätt diagnos i detta fallet behövs röntgen. Visst går det att chansa och bara sätta in kortison, men det är inte seriöst och inte ofarligt.

Mycket möjligt att du har rätt. Jag återger min erfarenhet och då har det gått till så. Röntgen har över huvud taget inte nämnts vid misstänkt astmadiagnos. Det var dock några år sen sist så det kanske har ändrats. Jag har själv astma och har heller aldrig blivit röntgad. Ibland bor man så det inte finns många olika veterinärer att välja på. Det kan också bli väldigt förvirrande när olika veterinärer säger olika saker.

Faktum är i alla fall att på senare år, när jag fått mina försäkringsbrev för katterna, har det stått klart och tydligt i dem att man ska tänka på att ifrågasätta om alla behandlingar och undersökningar är nödvändiga när man är hos veterinär, därför att de gärna gör så mycket de kan för att tjäna pengar, och att försäkringsbolaget kanske inte kommer att ersätta dem om de anser att de inte var nödvändiga.

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » tis 14 jul 2020, 18:53

Fnattis skrev:
Mycket möjligt att du har rätt. Jag återger min erfarenhet och då har det gått till så. Röntgen har över huvud taget inte nämnts vid misstänkt astmadiagnos. Det var dock några år sen sist så det kanske har ändrats. Jag har själv astma och har heller aldrig blivit röntgad. Ibland bor man så det inte finns många olika veterinärer att välja på. Det kan också bli väldigt förvirrande när olika veterinärer säger olika saker.

Faktum är i alla fall att på senare år, när jag fått mina försäkringsbrev för katterna, har det stått klart och tydligt i dem att man ska tänka på att ifrågasätta om alla behandlingar och undersökningar är nödvändiga när man är hos veterinär, därför att de gärna gör så mycket de kan för att tjäna pengar, och att försäkringsbolaget kanske inte kommer att ersätta dem om de anser att de inte var nödvändiga.

Jag har också astma, så även min son. Jag har röntgats, inte han men det beror på att astman uttryckt sig väldigt olika hos oss. Så även människor kan röntgas för att utesluta annat, men det beror på hur sjukdomen yttrar sig.

Sedan kan vi inte jämföra människor med katter. Människor kan förklara hur symptomen upplevs, när de uppstår osv. Det kan inte katter (eller andra djur), därför behövs oftast mer diagnostik på djur än på människor. Oavsett sjukdom.

Försäkringsbolag behöver naturligtvis informera sina kunder om att de inte ersätter allt och jag säger inte att man inte ska ifrågasätta, men det är svårt att bedöma vad som är rimligt om man inte har grundläggande kunskap själv. Försäkringsbolagen vill självklart hålla nere sina utgifter, vilket antagligen är en anledning till varför de samarbetar med online-service som tex Firstvet. Jag upplever främst att försäkringsbolagen inte vill ersätta akuta besök, pårida grunder då en stor del av fallen som kommer till akuten ingalunda är akuta.

Grundläggande medicinska utredningar utanför jourtid har jag aldrig upplevt att de nekar ersättning för.

Användarvisningsbild
Fnattis
Professionell katt
Professionell katt

Inläggav Fnattis » ons 15 jul 2020, 01:33

Stig-Britt skrev:
Fnattis skrev:

Jag har också astma, så även min son. Jag har röntgats, inte han men det beror på att astman uttryckt sig väldigt olika hos oss. Så även människor kan röntgas för att utesluta annat, men det beror på hur sjukdomen yttrar sig.

Sedan kan vi inte jämföra människor med katter. Människor kan förklara hur symptomen upplevs, när de uppstår osv. Det kan inte katter (eller andra djur), därför behövs oftast mer diagnostik på djur än på människor. Oavsett sjukdom.

Försäkringsbolag behöver naturligtvis informera sina kunder om att de inte ersätter allt och jag säger inte att man inte ska ifrågasätta, men det är svårt att bedöma vad som är rimligt om man inte har grundläggande kunskap själv. Försäkringsbolagen vill självklart hålla nere sina utgifter, vilket antagligen är en anledning till varför de samarbetar med online-service som tex Firstvet. Jag upplever främst att försäkringsbolagen inte vill ersätta akuta besök, pårida grunder då en stor del av fallen som kommer till akuten ingalunda är akuta.

Grundläggande medicinska utredningar utanför jourtid har jag aldrig upplevt att de nekar ersättning för.

Tja, vi har väl helt enkelt väldigt olika erfarenheter.

För några år sedan led en av mina katter av en åkomma som veterinären absolut tyckte krävde datortomografi. För att få ersättning för detta krävdes förhandstillstånd från försäkringsbolaget, vilket de inte ville ge, då de inte tyckte det var nödvändigt. När detta stod klart för veterinären tyckte den plötsligt inte heller längre att datortomografi var nödvändigt.

Detta kändes ju inte så bra, så jag gick till en annan veterinär. Utan att nämna något om den tidigare erfarenheten. Denna veterinär nämnde över huvud taget aldrig datortomografi som möjligt alternativ. Andra, betydligt enklare åtgärder föreslogs och allt gick bra.

sibbe
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav sibbe » lör 18 jul 2020, 23:06

Jag har en katt med astma det konstaterades med lungröntgen,det var aldrig tal om något annat.
Det är fem år sen nu och det kostade ca 3500 kr. Jag behandlar honom med inhalator vilket funkar bra, och påverkar inte kroppen lika mycket som kortison tabletterna gör.
Ring runt och få några kostnadsförslag.

Användarvisningsbild
Fnattis
Professionell katt
Professionell katt

Inläggav Fnattis » sön 19 jul 2020, 00:16

sibbe skrev:Jag har en katt med astma det konstaterades med lungröntgen,det var aldrig tal om något annat.
Det är fem år sen nu och det kostade ca 3500 kr. Jag behandlar honom med inhalator vilket funkar bra, och påverkar inte kroppen lika mycket som kortison tabletterna gör.
Ring runt och få några kostnadsförslag.

Skumt att olika veterinärer gör så olika. Det är lite jobbigt tycker jag att man kan få så olika bud av olika veterinärer. I mina fall har röntgen aldrig ens nämnts.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"