Njurproblem eller tänderna...

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Carina38
Ungkatt
Ungkatt

Njurproblem eller tänderna...

Inläggav Carina38 » lör 09 maj 2020, 17:49

Hej!

Har två systrar, nu 6 år gamla. När de var ca 3 år upptäcktes njurproblem och de har sedan dess bara ätit njurfoder (förutom lite sorkar på sommaren). Kollar deras njurvärden varje år och förra sommaren var deras njurvärden helt ok. Inom "frisk"-värde. Men nu misstänker jag att det är något lurt med den ena systern. Jag ska ringa veterinär och boka tid på måndag - hoppas få tid på tisdag eller onsdag.
Anledningen till att jag misstänker att något inte står rätt till är att hon dricker mycket mer vatten än vanligt och nu när jag tittade i hennes mun så ser en tand brun (rutten?) ut och tandköttet vitt på vissa ställen?

Har några frågor ni kanske kan svara på:
- Kan tandproblemen skapa njurproblem?
- Eller tvärtom - kan njurproblemen ge dåliga tänder?
- Nu har det blivit vår igen och hon är ute och jagar, vet inte hur mycket "eget" hon äter förutom njurfodret. Kan en sork då och då försämra njurvärdet markant?
- Om det är njurarna - vad finns det mer för behandlingsalternativ än att bara byta foder?

Tacksam för input!
(Och som sagt, ska boka tid till veterinär det första jag gör måndag morgon).

/Carina

Användarvisningsbild
tjjo
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Re: Njurproblem eller tänderna...

Inläggav tjjo » tis 12 maj 2020, 22:35

Hade en katt med njurproblem, men det var aldrig tal om medicin. Har däremot hört att det ska finnas, nån typ av fosfatblockare tror jag det kallades.
Min katt gick ner en massa i vikt, drack aldrig mer än normalt.
Märkte ingen skillnad på hans tänder heller.

Lycka till
Hoppas du får bra med hjälp hos veterinären.
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"