bära katt i nackskinnet

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
skimmer
Kattracka
Kattracka
Katt: Lilja, Castiel och baldur

bära katt i nackskinnet

Inläggav skimmer » tis 05 maj 2020, 00:38

Hej precis fått hem en ursöt siamespojke 14 v. redan har jag en orientalpojke 1,5 år. De går bra ihop. sover ihop o leker men min större katt bär runt på ungen i nackskinnet? han försöker bära ungen till mig tror jag?
varför gör han det?

lena
...........................................................................................

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: bära katt i nackskinnet

Inläggav Yrhättans » tis 05 maj 2020, 20:47

skimmer skrev:Hej precis fått hem en ursöt siamespojke 14 v. redan har jag en orientalpojke 1,5 år. De går bra ihop. sover ihop o leker men min större katt bär runt på ungen i nackskinnet? han försöker bära ungen till mig tror jag?
varför gör han det?

lena

Min kastratpojke har alltid burit runt ungar när jag haft kull hemma. Det vill säga när dom blivit runt 7-8 veckor och inte längre är skrämmande (tycker min Ludde). Han har burit dom till mig för att jag ska ta över om han tycker dom är ute på farligheter. Ibland har burit iväg dom en efter en till en sovplats för att sedan lägga sig där och noga tvätta alla innan det är sovdags. Han har helt enkelt blivit en modern pappa som tar hand om sina små. Eftersom du skriver att det går väldigt bra redan nu så är han nog bara lite "pappig"

Användarvisningsbild
Thaeri
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Jourkatt

Re: bära katt i nackskinnet

Inläggav Thaeri » tis 05 maj 2020, 22:05

Ja, jag tror också att han helt enkelt är pappig, och detta kommer sluta av sig självt när kattungen blir lite större.

Hanar har också föräldrakänslor :-) Det är mest tydligt hos kastrater, men det är inte helt ovanligt bland fertila hanar heller. De är till och med ofta jätteduktiga på att liksom ta över när mamman tröttnat på sina små och bara vill vara ledig ett tag, så att säga.

Det där sistnämnda är ju exakt vad som händer när en kattunge flyttar in i ett hem där det redan finns en vuxen hankatt.
Bild
Tarzan, HCS n 09, 2004-2019

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"