Katt sår på läppen

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Måns&Mille
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Katt sår på läppen

Inläggav Måns&Mille » ons 15 apr 2020, 22:12

Hej alla katter :-)

Vi heter Måns & Mille o är en norsk skogis och en liten blandning av en skogis.

Mille har fått FORL & ska dra ut totalt 9 tänder, för 3 veckor sedan drog han ut 4 tänder varav alla huggtänder utom en där nere.

För cirka en 1,5 vecka sedan märkte vi att Mille va lite svullen på ena sidan av munnen. Till vänster om nosen.

Det är samma sida där den sista huggtanden sitter kvar fast där uppe.

Vi va på återbesök med Mille 1,5 vecka efter operationen och de va givetvis kort om veterinären då. Vi fick någon snäll men aningen oengagerad/slarvig vet som snabbt kollade och sa att såren läker jättefint. Vi frågade då om svullnaden men hon svarade att "vissa katter ser ut så"... Okej?

Nu i efterhand har vi sett problemet, han har ett sår på övre läpp. Såret beror på att den kvarvarande hörntanden går in i läppen. Vet inte hur det ska se ut egentligen men antar att tänderna ska gå på insidan av läppen?

Någon som har varit med om liknande? Förstår inte vad som kan ha hänt? Har de ändrat vinkel på tanden när de opererade ut de andra?

Så här ser det ut. *nu när jag tänker efter har han ju munnen stängd "ordentligt" på den övre bilden där man ser såret.
Bild
Bild

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Re: Katt sår på läppen

Inläggav Starwatcher » ons 15 apr 2020, 22:33

Kanske bettet ändrat sig pga de utdragna tänderna?

Min honkatt har pga forl/TR inte en enda kindtand kvar på ena sidan i underkäken. Tandläkaren blev då tvungen att slipa ner tänderna på samma sida i överkäken för att undvika sår. Om det inte hade fungerat hade tänderna i överkäken fåtts dragit ur.

Boka tid igen till tandläkare för koll.
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"