Beteende

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
miss_amazon
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: huskatter
Kontakt:

Beteende

Inläggav miss_amazon » ons 15 apr 2020, 10:23

Någon som har råd vad jag ska göra med en katt som är rädd och stressad, bor i hyreslägenhet med fd grannar som skämt han för flera år sen(den kasta runt möbler kl 2 på natten så det small)och är sen dess lite rädd när det kommer plötsliga ljud.Han är 15 år och alltid varit en latmask men nu ligger han i sin koja(en bäddsoffa med divan som jag sågat hål i)och kommer bara ut vid mat och toalettbesök.
Alltid varit lite mer egen ingen katt som man tvingar till kel men alltid kommit för kel på morgonen nu vill han inte ha nåt att göra med mig alls.
Har feliway i kontakt.
Nån som har nåt råd vad jag ska göra?
Ignorera eller vad?
Ägd av Sigvard och beatrize :))

Kissemissyou
Kattunge
Kattunge

Re: Beteende

Inläggav Kissemissyou » ons 15 apr 2020, 18:17

miss_amazon skrev:Någon som har råd vad jag ska göra med en katt som är rädd och stressad, bor i hyreslägenhet med fd grannar som skämt han för flera år sen(den kasta runt möbler kl 2 på natten så det small)och är sen dess lite rädd när det kommer plötsliga ljud.Han är 15 år och alltid varit en latmask men nu ligger han i sin koja(en bäddsoffa med divan som jag sågat hål i)och kommer bara ut vid mat och toalettbesök.
Alltid varit lite mer egen ingen katt som man tvingar till kel men alltid kommit för kel på morgonen nu vill han inte ha nåt att göra med mig alls.
Har feliway i kontakt.
Nån som har nåt råd vad jag ska göra?
Ignorera eller vad?

Sedan hur länge ligger katten i sin koja? Är du säker på att han inte är sjuk? 15 år är ju gammalt, han kanske inte orkar så mycket mer än att ligga i kojan? Du får väl försöka ta tag i honom när han kommer ut för att äta och undersöka honom litegrann, klämma lite försiktigt och se om han verkar ha ont någonstans. Förstår att du är orolig. Är ni fler i lägenheten? Kan det vara någon annan som låter mycket eller tar lite ovarsamt i katten, någon som han vill undvika?

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 15 apr 2020, 20:04

Trir att en seniorkoll hos veterinär kan vara bra för att utesluta sjukdom.
Bild

Användarvisningsbild
miss_amazon
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: huskatter
Kontakt:

Inläggav miss_amazon » tor 16 apr 2020, 09:56

Är bara jag och en katt till som han levt med i 10 år.har väldigt få besök då han är som han är tycker inte om folk.
Tror det sitter i huvudet på han äter och dricker och går på toa som han alltid gjort.

Försöker få tag i annat boende då grannarna bara stör.
Ägd av Sigvard och beatrize :))

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 20 apr 2020, 18:28

Skulle också boka tid för seniorkoll, även om han är skygg. Kan ju slumpat sig så att grannarnas oväsen sammanföll med att han inte mår bra av någon annan orsak. Även om han dessutom blev stressad av att det låter mycket. 15 år är ju en rätt hög ålder för en katt.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"