Glupsk katt

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Mango
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Glupsk katt

Inläggav Mango » ons 08 apr 2020, 09:47

Hej.
Jag skulle behöva lite råd angående min katt.
Jag är en hundmänniska och har varit i nästan 40 år men nu har jag skaffat katt och har knappt nån erfarenhet av katter så därför frågar jag här.
I dec skaffade jag en kastrerad Devon Rex.
En helt underbar ljuvlig varelse som jag blev vansinnigt förälskad i från start.
Men det finns ett problem.. hon vill ha mat hela tiden.
Hon väcker mig jättetidigt på morgonen genom att slicka mig på läpparna näsan och kinden och kittlas med morrhåren.
Hon krafsar försiktigt med ena tassen och ger sig inte förrän jag går upp o ger henne mat. Sen somnar vi igen. Hon vill ha mat hela tiden o hon börjar bli lite tjock. Vad ska jag göra?
Hon tjatar o tjatar tills jag ger med mig. Jag ger både torrfoder o wiskaspåsar. Inte smtidigt förstås.
Kan nån ge mig ett råd?
Hon tjatar hål i huvudet på mig.
Men jag älskar henne nåt kopiöst och min schäfer också. Allt går jättebra, förutom maten. Mvh Ann

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Re: Glupsk katt

Inläggav Starwatcher » ons 08 apr 2020, 10:46

Torrfoder mättar ofta inte så bra och innehåller mkt kolhydrater vilket gör att katter lättare lägger på sig.

Ge mer blötmat och helst sådant som enbart innehåller kött som ex Bozzita-tetror eller Mjau. Torrfoder kan med fördel ges i sk aktivitetsskål där katten får jobba för att få ut kulorna. Väg maten så du ser hur mkt du ger. Det är inte lätt att se skillnad på ex 20 och 30 gr men är stor skillnad för ett så litet djur som en katt.

Se till att katten rör mkt på sig, lek så katten får springa och hoppa rejält. Istället för torrfoder när hon tigger testa med lek, det kan mkt väl vara uppmärksamhet som hon söker när hon tigger.

Boka också en veterinärkontroll så den stora aptiten inte orsakas av sjukdom.
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Glupsk katt

Inläggav Yrhättans » ons 08 apr 2020, 19:55

+1 på Starwatcher.
Men välkommen hit och roligt att du tycker om din nya vän.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"