Tappat vikt, törstig och vill inte äta.

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Brownie
Überkatt
Überkatt
Katt: BRI

Tappat vikt, törstig och vill inte äta.

Inläggav Brownie » lör 07 mar 2020, 10:59

Har en 12årig hona som har vart frisk i hela sitt liv och ätit blötmat.
Sedan månader tillbaka så har hon börjat dricka lite mer vatten och sen en månad tillbaka så har hon tappat i vikt.
Sedan en vecka tillbaka har hon börjat tjura med maten.
Nu nästintill matvägrar hon sånär som på tonfisk och kattgodis :roll:

Jag tycker inte att hon busar/springer som innan och inte att hon skriker på fåglarna som innan så hon har blivit lite allmänpåverkat i energi och attityd.

Hon hatar människor som rör henne (har vart så sen kattunge) och veterinärer så jag vill inte åka in utan att veta vad vi har att vänta oss som sista utväg.

Vad kan man misstänka?
Njurar, vad är alternativ vård där?
Diabetes, vad gör man åt det?

Tack på förhand för tips, råd och pepp! :hi5:
Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Tappat vikt, törstig och vill inte äta.

Inläggav Aziz » lör 07 mar 2020, 20:27

Det som du själv nämner eller sköldkörteln är ju vanliga problem hos äldre katter som kan ge sådana symtom. Om du förklarar innan för vet så kanske de kan ge lugnande direkt så att det går att ta prover. Måste nog göra en allmän seniorkoll. Lycka till!

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » lör 07 mar 2020, 22:40

Tror det är svårt att ge råd innan du varit till vet och dom kollat med prover. Men, jag vet att med rätt mat och/eller medicin kan din katt förhoppningsvis få fler år tillsammans med dig. Håller tummarna hårt!

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » sön 08 mar 2020, 10:38

Om det är diabetes finns ju bra behandling dvs byta över till kolhydratfattig kost som ex Mjau blötmat och iaf i början oftast insulin. Det låter besvärligt med insulin men brukar gå enkelt för både katt och människa.

Vid njursjukdom är det också att ge mat anpassad för njurar dvs som innehåller mindre protein än vanlig kattmat, behandla högt blodtryck (skyddar njurarna) och dylikt.

Hyperthyreos är också vanligt hos äldre katter och där finns t.om botande behandling.

Om din katt äter riktigt dåligt är det bråttom till veterinär då katter tål svält mkt dåligt.
Bild

Användarvisningsbild
Brownie
Überkatt
Überkatt

Inläggav Brownie » sön 08 mar 2020, 16:00

Starwatcher skrev:Om det är diabetes finns ju bra behandling dvs byta över till kolhydratfattig kost som ex Mjau blötmat och iaf i början oftast insulin. Det låter besvärligt med insulin men brukar gå enkelt för både katt och människa.

Vid njursjukdom är det också att ge mat anpassad för njurar dvs som innehåller mindre protein än vanlig kattmat, behandla högt blodtryck (skyddar njurarna) och dylikt.

Hyperthyreos är också vanligt hos äldre katter och där finns t.om botande behandling.

Om din katt äter riktigt dåligt är det bråttom till veterinär då katter tål svält mkt dåligt.

Tack för jätte bra svar.

Jag rensade tandsten i förrgår som kan ha stört henne.
Sen har jag stödmatat med recovery som hon redan har svarat bra på.

Hon har misstänkt HD som blivit värre och jag vill ge henne det bästa livet, men inte hålla henne vid liv för min egen skull.

Ska rådgöra med veterinären i veckan och se om det finns prover man enkelt kan ta.
Bild

Användarvisningsbild
Brownie
Überkatt
Überkatt

Inläggav Brownie » sön 08 mar 2020, 16:04

Yrhättans skrev:Tror det är svårt att ge råd innan du varit till vet och dom kollat med prover. Men, jag vet att med rätt mat och/eller medicin kan din katt förhoppningsvis få fler år tillsammans med dig. Håller tummarna hårt!

Tack!

Jag ville förbereda mig på vad man har att vänta sig och vad vi kan önska från veterinären få jag inte litar på vår klinik då dom tog livet av min första hona för 10år sen och har vart allt annat än kunniga under åren.
Men det är den enda här i närheten tyvärr.
Bild

Användarvisningsbild
Brownie
Überkatt
Überkatt

Inläggav Brownie » sön 08 mar 2020, 16:07

Aziz skrev:Det som du själv nämner eller sköldkörteln är ju vanliga problem hos äldre katter som kan ge sådana symtom. Om du förklarar innan för vet så kanske de kan ge lugnande direkt så att det går att ta prover. Måste nog göra en allmän seniorkoll. Lycka till!

Vad kan man förvänta sig på en senior koll?
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 08 mar 2020, 21:26

Seniorkoll hos min vetr innebär att de lyssnar på hjärta och lungor. Kollar vikt och muskulatur och allmäntillstånd. Kollar lite på tänder, blodprov för njurar och blodsocker.

Funderade lite. Om du har Agria kan du alltid prata med Firstvet och dom kan också ge bra råd om vad du ska tänka på hos vetr eller om du funderar om du litar på din vetr så kan du prata med dom efteråt.

Användarvisningsbild
Brownie
Überkatt
Überkatt

Inläggav Brownie » mån 09 mar 2020, 11:51

Yrhättans skrev:Seniorkoll hos min vetr innebär att de lyssnar på hjärta och lungor. Kollar vikt och muskulatur och allmäntillstånd. Kollar lite på tänder, blodprov för njurar och blodsocker.

Funderade lite. Om du har Agria kan du alltid prata med Firstvet och dom kan också ge bra råd om vad du ska tänka på hos vetr eller om du funderar om du litar på din vetr så kan du prata med dom efteråt.

Jag har bokat besök idag kl.15 så tar vi blodprover och ser vad dom säger efter det.
Bild

Användarvisningsbild
Brownie
Überkatt
Überkatt

Inläggav Brownie » mån 09 mar 2020, 18:32

Det visade sig vara levern.
Hon får nu Mirtazapin som vi hoppas ska trigga hungern.

Hon har efter ett par timmar börjat äta lite självmant, men efter några tuggor så ger hon typ upp...

Någon annan som haft katt med leverproblem?
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » mån 09 mar 2020, 22:12

Brownie skrev:Det visade sig vara levern.

Hon har efter ett par timmar börjat äta lite självmant, men efter några tuggor så ger hon typ upp...

Inte haft någon med leverproblem. Men så glad att det var något som går att behandla. Små portioner ofta är bra. En katt som inte ätit bra tar tid att få igång. De känner inte som vi att dom måste äta mer.
Det som fungerat bäst här hemma när jag vill få någon att äta är frystorkat kycklinggodis (det är bitar som jag smular sönder över maten). Enligt mina fem katter är det något helt fantastiskt som gör all mat väldigt god och det ökar aptiten på alla mina.

Användarvisningsbild
Brownie
Überkatt
Überkatt

Inläggav Brownie » tis 10 mar 2020, 05:57

Yrhättans skrev:
Brownie skrev:Det visade sig vara levern.

Inte haft någon med leverproblem. Men så glad att det var något som går att behandla. Små portioner ofta är bra. En katt som inte ätit bra tar tid att få igång. De känner inte som vi att dom måste äta mer.
Det som fungerat bäst här hemma när jag vill få någon att äta är frystorkat kycklinggodis (det är bitar som jag smular sönder över maten). Enligt mina fem katter är det något helt fantastiskt som gör all mat väldigt god och det ökar aptiten på alla mina.

Tack för tips. Frågan är hur lång tid jag vågar ge det.
Veterinären tala om 1-2dygn... annars måste vi agera.
Får ta en timma i taget...
Bild

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » tis 10 mar 2020, 09:14

Måste komma igång att äta! I värsta fall får man tvångsmata. Drar det up på tiden dvs flera dagar m tvångsmatning är det bästa att låta veterinär sätta en sond som man ger maten vua. Går på försäkring och är inte plågsamt för katten.
Bild

Användarvisningsbild
Brownie
Überkatt
Überkatt

Inläggav Brownie » tis 10 mar 2020, 11:17

Starwatcher skrev:Måste komma igång att äta! I värsta fall får man tvångsmata. Drar det up på tiden dvs flera dagar m tvångsmatning är det bästa att låta veterinär sätta en sond som man ger maten vua. Går på försäkring och är inte plågsamt för katten.

Ja tvångsmatar har vi gjort sen i fredags.

Som det är nu så blir hon bara gulare o gulare i slemhinnorna, så det ser inte ljust ut alls. Veterinären förberedde mig på det värsta.
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tis 10 mar 2020, 12:10

Brownie skrev:
Starwatcher skrev:Måste komma igång att äta! I värsta fall får man tvångsmata. Drar det up på tiden dvs flera dagar m tvångsmatning är det bästa att låta veterinär sätta en sond som man ger maten vua. Går på försäkring och är inte plågsamt för katten.

Ja tvångsmatar har vi gjort sen i fredags.

Som det är nu så blir hon bara gulare o gulare i slemhinnorna, så det ser inte ljust ut alls. Veterinären förberedde mig på det värsta.

:consoling:

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » ons 11 mar 2020, 09:07

Vi håller tummar och tassar för er :consoling:
Bild

Användarvisningsbild
Brownie
Überkatt
Überkatt

Inläggav Brownie » tor 12 mar 2020, 07:19

Tyvärr fick Sessan (S*Ebbalizas Brownie de Light) somna in igår, svåraste beslutet i hela mitt liv.

Hennes hunger kom igång men hon klarade inte av att äta, det dök upp en smärta för henne när hon försökte böja sig fram o äta, så hon fick i sig några tuggor i bästa fall.

Fick pratat med världens finaste veterinär på Firstvet som gick igenom många scenario med mig och diskuterade chanserna att bli bättre, bra och frisk.
Min bedömning föll på mycket stress och lidande för Sessan med en stor sannolikhet att vi i bästa fall får en kort tid till.

Så det blev att hon fick lyxmat och matades med godis sista timmarna innan hon fick somna in och slippa all smärta som hon hade.

Tack för all er hjälp. :rose:
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tor 12 mar 2020, 10:04

Brownie skrev:Tyvärr fick Sessan (S*Ebbalizas Brownie de Light) somna in igår, svåraste beslutet i hela mitt liv.

Hennes hunger kom igång men hon klarade inte av att äta, det dök upp en smärta för henne när hon försökte böja sig fram o äta, så hon fick i sig några tuggor i bästa fall.

Fick pratat med världens finaste veterinär på Firstvet som gick igenom många scenario med mig och diskuterade chanserna att bli bättre, bra och frisk.
Min bedömning föll på mycket stress och lidande för Sessan med en stor sannolikhet att vi i bästa fall får en kort tid till.

Så det blev att hon fick lyxmat och matades med godis sista timmarna innan hon fick somna in och slippa all smärta som hon hade.

Tack för all er hjälp. :rose:

Beklagar sorgen. Det svåraste beslutet, men ni möts på andra sidan regnbågsbron.
Stor tröstkram
:consoling: :consoling: :consoling: :consoling:

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tor 12 mar 2020, 12:33

Beklagar verkligen. :rose:

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » tor 12 mar 2020, 19:21

Beklagar innerligt sorgen :rose:
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"