Mat/godis till kräsen katt med dålig mage

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Dagsmeja
Überkatt
Überkatt

Mat/godis till kräsen katt med dålig mage

Inläggav Dagsmeja » sön 16 feb 2020, 23:39

Min fjortånåriga cornish kom hem i onsdags efter fem nätter på djursjukhuset med oklar sjukdom och diarré. Sedan hon kom hem har hon ätit dåligt, knappt alls under torsdagen och fredag förmiddag, åkte då till veterinären och fick Mirtazapin och efter det äter hon hjälpligt (att få titta på Birds for cats på Youtube verkade också pigga på henne).

Hon är inte alls sugen på skonfodret från veterinären (RC gastrointestinal blöt och torr), undviker att äta Hills a/d mousse, äter tonfisk på burk, kokt vit fisk, lite av sitt vanliga torrfoder (RC senior consult) och mousse från mataffären. Jag vill gärna ha tips på annat smarrigt jag kan ge henne. Gärna som godis/torrisar, men alla bra tips tas tacksamt emot. Hon äter mer än gärna Dreamies, men tänker att det kanske inte är så bra för lilla magen.

Har någon tips på vad jag kan ge mot diarrén tar jag gärna emot det också. Vi hade bajsfest i onsdags kväll med en katt som inte hann till lådan, i fredag hade hon lös avföring, men inte vattentunn, har inte bajsat sedan dess, förmodligen på grund av att hon inte äter så mycket. Hon får för närvarande Cerenia (sista dosen idag), Flagyl och Amoxival samt Zoolac morgon och kväll. Veterinären tror inte att antibiotikan påverkar magen, jag är väl lite tveksam till den slutsatsen.

Kan tillägga att jag inte behövt tvångsmata henne och bedömer att hon får i sig tillräckligt för att det inte ska skada hälsan på kort sikt, hon är sig själv beteendemässigt (lite gosigare och lite tröttare kanske, men inte slö). Och verkar inte må dåligt (sen är ju katter katter, men så vitt, jag kan se är hon ok).

Användarvisningsbild
tjjo
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Re: Mat/godis till kräsen katt med dålig mage

Inläggav tjjo » mån 17 feb 2020, 22:33

jobbigt med en katt som inte vill äta.
Vad gäller diarré skulle jag säga fortiflora, men det är et pulver, så då måste katten äta.
Godis skulle jag testa med nått frystorkat, orijen, Thrive, Planet pet, True Instinct blandannat har sånt.
Lycka till.
Bild

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Re: Mat/godis till kräsen katt med dålig mage

Inläggav Starwatcher » mån 17 feb 2020, 22:46

Thrive kycklingbröst är god mat enl mina katter. Små konservburkar och finns på Arkens zoo. Thrive frystorkad kyckling är nyttigt godis och nog inte tuff mot magen
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"