Varför gör kattungen så här ?? Hjälp!

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Qosmo
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Varför gör kattungen så här ?? Hjälp!

Inläggav Qosmo » tis 04 feb 2020, 17:52

Hej på er! Hoppas på att kunna hitta svar och hjälp på denna sidan. Har försökt söka runt massor på nätet och frågat runt men inget svar.
Det är så här, jag har en savannahkatt ( Nala) som är närmar sig två år. I höstas tog vi hem en ny familjemedlem, en snöbengal kattunge( Bella). Detta för att Nala skulle ha mer sällskap och någon mer att leka med.
Allt gick bra men i början så ville Bella dia mkt på Nala.
Pratade med uppfödaren om detta som sa att detta var normalt i början.
Dock har det gått några månader nu och hon vill fortfarande göra detta och Nala har börjat säga ifrån.
Jag har själv försökt vara bestämd och ta bort henne så fort jag ser det, men hon slutar inte ändå. Nu har hon även börjat ställa sig på nala när hon ligger ner. Hon ställer sig helt på henne och Nala gnyr direkt och tar sig därifrån. Kan tänka mig att de gör ont också eftersom Bella börjar bli större. Hon passar oftast på när Nala ligger på sidan..
MIn fråga, hur ska jag lösa det med diandet? Och framför allt, varför håller hon på och ställer sig på Nala? Händer mer och mer ...
Stort tack på förhand :blink: :rosor: :rose:
MVH Madeleine

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Varför gör kattungen så här ?? Hjälp!

Inläggav Aziz » ons 05 feb 2020, 17:50

När det gäller diandet så vet jag inte hur vanligt det är och varför det fortsätter. Annars tänker jag spontant att ungen vill leka och få uppmärksamhet. Det kan gå rätt vilt till och kattungar kan vara rätt odrägliga mot äldre katter. Nu är ju Nala fortfarande en ung katt och misstänker jag rätt stor så hon borde ju lätt kunna försvara sig mot oönskat beteende. Värre är väl om hon blir jättearg på ungen men äldre katter brukar visa rätt mycket hänsyn så skulle inte oroa mig så mycket. Ni kan ju försöka ge mer uppmärksamhet till ungen och försöka trötta ut henne. Det kan ju iofs vara en utmaning när det gäller en bengalunge. :smile: Men lycka till!

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Re: Varför gör kattungen så här ?? Hjälp!

Inläggav satanica » tor 06 feb 2020, 00:15

När jag hade samma problem att.min andra katt dia på nr 1 så gick jag tilk djuraffären och fick hjälp
Ett medel man penslar på som inte inte smakar gott var de som hjälpte mig.
Det avdunstar efter ett tag så man får förnya lite nu och då.. tror de heter anti bit spray eller något liknande.
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"