Hur kamma håröm katt?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Ida-Maria
Überkatt
Überkatt
Katt: Skräpkatter
Kontakt:

Hur kamma håröm katt?

Inläggav Ida-Maria » sön 12 jan 2020, 19:08

Jag har en långhårig katt som tydligen är väldigt håröm på ryggen, typ ländryggen.
Han blir tovig och jag försöker kamma/borsta men han tycker det är jätte obehagligt och blir arg.
Det är bara bakre delen av ryggen som är obehaglig, man får inte ens klappa han där.
Vi klipper bort tovor och jag tänker att då borde det vara lättare att hålla efter med kamning, börja om med pälsvård utan tovor. Men jag får inte kamma.
Jag har provat borste, kam och karda. Provat kammat lugnt och försiktigt och provat hålla fast och tvångskammat, men så klart försiktigt för att inte dra så mycket i skinnet. Provat muta med godis under kamning.

Så hur ska jag göra för att få hålla efter hans päls med kamning för att undvika tovor?
På huvudet tycker han det är lite skönt och kan bli kammad ett tag, men så fort jag kommer till ryggen vill han gå.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Re: Hur kamma håröm katt?

Inläggav Starwatcher » lör 18 jan 2020, 09:42

Ida-Maria skrev:Jag har en långhårig katt som tydligen är väldigt håröm på ryggen, typ ländryggen.
Han blir tovig och jag försöker kamma/borsta men han tycker det är jätte obehagligt och blir arg.
Det är bara bakre delen av ryggen som är obehaglig, man får inte ens klappa han där.
Vi klipper bort tovor och jag tänker att då borde det vara lättare att hålla efter med kamning, börja om med pälsvård utan tovor. Men jag får inte kamma.
Jag har provat borste, kam och karda. Provat kammat lugnt och försiktigt och provat hålla fast och tvångskammat, men så klart försiktigt för att inte dra så mycket i skinnet. Provat muta med godis under kamning.

Så hur ska jag göra för att få hålla efter hans päls med kamning för att undvika tovor?
På huvudet tycker han det är lite skönt och kan bli kammad ett tag, men så fort jag kommer till ryggen vill han gå.

Är katten så öm över ländryggen att du inte ens får klappa är det bra med ett veterinärbesök och även röntga ländryggen. Spondylos gör hemskt ont :-(
Bild

Användarvisningsbild
Ida-Maria
Überkatt
Überkatt
Katt: Skräpkatter
Kontakt:

Inläggav Ida-Maria » ons 22 jan 2020, 14:10

Starwatcher skrev:Är katten så öm över ländryggen att du inte ens får klappa är det bra med ett veterinärbesök och även röntga ländryggen. Spondylos gör hemskt ont :-(

Nja, riktigt så farligt är det inte. Man får klappa, men han blir lite misstänksam på om man kommer röra några tovor eller inte
Han rörs normalt, man får lyfta och bära och knövla han, det är bara tovorna man inte får röra. Så det är inte ländryggen det är fel på

Men tack ändå :-)

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » ons 22 jan 2020, 14:33

Man kan gå till veterinären som ger lugnande och där få hjälp att raka problemområden, sen blir det lättare för dig att hålla efter

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"