Understimulerad eller är det något fel?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
jennjoha
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Understimulerad eller är det något fel?

Inläggav jennjoha » tor 09 jan 2020, 10:28

Jag har en blandraskatt, 50% maine coon/50% okänt som är 2.5 år gammal. Hon har drivit mig till vansinne senaste året. Varje natt väcker hon en kl 05 och börjar jama/klösa på möbler/klösa på garderober etc NONSTOP tills man går upp. Detta kan pågå i timmar även om man försöker ignorera det. Sen när man kliver upp blir hon knäpptyst.

På dagarna om jag jobbar hemma så vill hon ha uppmärksamhet hela tiden. Ger jag inte henne det tillräckligt så börjar hon riva ner blommor, bita på blommor (allt som hon vet att jag blir irriterad över) tills jag ger med mig.

Vi har en till katt, lika gammal som henne som är raka motsatsen. Helt lugn. Hon orkar inte heller leka med den andra katten hela tiden och drar sig därför undan och vill vara ifred. Båda katterna är honor och är kastrerade.

Vi försöker leka med katten både när vi kommer hem och innan vi lägger oss. Minst 20 minuter till 1 timme. Men problemen fortsätter. Vi är helt slutkörda. Inte fått sova förbi kl 05 det senaste året. Hur mycket stimulans ska man behöva ge egentligen? Vi leker tills hon blir helt slutkörd och somnar men beteendet fortsätter.

Någon som vet vad vi ska göra? Vi älskar katten oerhört mycket och vi vill helst inte sälja/ge bort henne, men vi står snart inte ut längre. Hon har förstört golv/möbler/växter nu för tusentals kronor och otaliga sömntimmar är förlorade. Jag kan inte ens arbeta hemma längre pga. att hon inte kan låta mig vara ifred en sekund. Vi bor i 70kvm med öppen planlösning och har massa leksaker/klösträd/laserpekare etc men inget har fungerat. Feliway fungerar inte heller.

Snälla hjälp mig

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Understimulerad eller är det något fel?

Inläggav Aziz » tor 09 jan 2020, 18:14

Har ni kollat henne hos veterinär så att ni kan utesluta sjukdomar eller smärta?

Är hon hungrig när hon väcker er på morgonen?

Vad händer om du leker med henne eller gosar några minuter varje timme när du jobbar hemma? Typ låter henne vara ditt pausprogram.

Har själv en katt hemma som väcker oss natt/tidig morgon om han är hungrig och som kommer ca var 40 minut när jag jobbar hemma. Men det räcker oftast med att jag släpper det jag gör och pysslar med honom en liten stund så låter han mig vara i 40 - 45 minuter igen.

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: huskatt

Re: Understimulerad eller är det något fel?

Inläggav Weaxzezz » fre 17 jan 2020, 03:21

Jobbar också hemifrån och har haft liknande problem. Något som hjälpt mig är att ha en skål med små bollar på skrivbordet och kasta när kisen stör. Små godisar kan också fungera, men lätt att det blir för mycket eller skapar tiggeri. Det som verkligen har hjälpt är utevistelse, numera har hon trädgård men innan gick vi i koppel 1-2 timmar om dagen. Sen rekommenderar jag att kattsäkra så mycket som möjligt, sätta på hörlurar och ignorera ignorera ignorera tills hon lär sig att du inte ger med dig. Om hon tat sönder något så du måste gå upp så fixa det lugnt och metodiskt utan att prata med katten eller ge henne uppmärksamhet.

Kan också säga att det blivit bättre med åldern för vår del. Var värst mellan 1,5-3, nu närmar hon sig 6 och så länge vi håller rutinerna är hon bara påfrstande vid matning.

Åh, en annan sak. Katten märker av er stress. Vet att det är svårt att göra så mycket åt, men om ni kan få lite mer inre lugn i hela kaoset kommer hon känna det. Min kise börjar härja och skrika så fort jag är det minsta, minsta stressad eller ens byter humör för fort.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"