Adopterad katt vill inte äta!

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Aria
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Adopterad katt vill inte äta!

Inläggav Aria » tor 02 jan 2020, 10:44

I lördags kom vår hankatt från ett stödhem där han bott från tidig ålder, nu 1,5år. Den första dagen låg han och tryckte under öppna spisen, klappa honom gillar, otroligt kelig är Aske. Han började dricka i söndags, gå på lådan i söndags, hoppade upp i sängen och ville bli kelad med i söndagskväll. Vilket vi så klart tillgodosåg! :-)

Men han åt inget sen i lördags innan han kom hit. Igår ringde jag verrinären, köpte Hills A/C mat. Det åt han själv första gången, 2g strök jag lite på tassarna för att sen ha på fingrarna som han åt. Nu funkar inte det tricket längre! Vi har torrfoder i dotterns rum som var han ”boende in sig rum” samt i köket. Vägde maten i köket och i
natt hade han ätit 2g samt 0,25 dl i dotterns rum.

Bör jag låta honom äta när han vill eller bör han få mer A/c? Hade bajsat i natt och kissa sker ofta.

Tack!

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Adopterad katt vill inte äta!

Inläggav Yrhättans » tor 02 jan 2020, 13:46

Aria skrev:I lördags kom vår hankatt från ett stödhem där han bott från tidig ålder, nu 1,5år. Den första dagen låg han och tryckte under öppna spisen, klappa honom gillar, otroligt kelig är Aske. Han började dricka i söndags, gå på lådan i söndags, hoppade upp i sängen och ville bli kelad med i söndagskväll. Vilket vi så klart tillgodosåg! :-)

Men han åt inget sen i lördags innan han kom hit. Igår ringde jag verrinären, köpte Hills A/C mat. Det åt han själv första gången, 2g strök jag lite på tassarna för att sen ha på fingrarna som han åt. Nu funkar inte det tricket längre! Vi har torrfoder i dotterns rum som var han ”boende in sig rum” samt i köket. Vägde maten i köket och i
natt hade han ätit 2g samt 0,25 dl i dotterns rum.

Bör jag låta honom äta när han vill eller bör han få mer A/c? Hade bajsat i natt och kissa sker ofta.

Tack!

Först, grattis till er nya familjemedlem. Låter som en trygg kisse som fått ett bra hem, annars skulle han inte vara så mycket framme redan nu. Han äter ju i alla fall något. Vad var han van att äta i sitt tidigare hem? Om han var van vid en viss sort kan det vara så enkelt att ni får ge samma, åtminstone en period innan ni kan fasa över på annat foder. Det kan vara så enkelt att han är van vid en viss smak och förstår inte alls vad ni försöker ge. Äter han A/c så ge honom det så länge.
Så första är att kolla med tidigare hem vad han åt och om det är något särskilt som han är van vid.
Lycka till med Aske och välkommen till forumet.

Aria
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Aria » tor 02 jan 2020, 15:29

Tack för svaret! Han bodde i ett stödhem tidigare och åt det som skänktes till deras förening! Har köpt mjukmat från veteinären som ska vara extra god. :-)

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tor 02 jan 2020, 15:36

Aria skrev:Tack för svaret! Han bodde i ett stödhem tidigare och åt det som skänktes till deras förening! Har köpt mjukmat från veteinären som ska vara extra god. :-)

Du kommer att hitta vad han tycker om. Vilket torrfoder ger du? Som alltid finns det bra och mindre bra mat att ge. Men, såklart viktigt att dom äter.
Jag använder Royal Canin till min liga, två sorter dom tycker om. Andra tycker det är mindre bra torrfoder och ger annat. Men viktigast är att du undviker de direkt från mataffär typ Friskies, speciellt hanar som lättare får urinsten ska inte äta det.
Mjau blötmat är bra och uppskattas av många katter, mina katter gömmer det under en matta, här är det andra sorter som gäller.

Aria
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Aria » tor 02 jan 2020, 18:54

Bozita i köket och Purina i dotterns rum... Blir att testa sig fram. :) Gulligt på ett sätt och dina sötnosar, mindre kul för dig! :D

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » tor 02 jan 2020, 19:38

Vad var de sista han åt i stödhemmet och villa rutiner hade katten där?
När jag köpte en katt ( kanske inte samma som adoptera) och fick med mig mat (kattungepaket) blev jag orolig så katten ej åt kattungematen som medföljde. Tillslut blötte vi upp den och då åt katten som den aldrig sett mat förut :D Men det hade ju varit bra om uppfödaren hade talat om att de inte var någon mat katten tidigare ätit. Då hade man förstått varför katten inte åt.

Mina tips är;
- kolla upp vilken mat som stödhemmet gav och erbjud samma mat.
- fungerar inte nr 1 så blötlägg torrmaten. Du kan även micra försiktigt så kommer smakerna fram alt blötlägg med varmt vatten. Äter katten inte blötmaten tror jag även man kan micra försiktigt.
- hitta något den inte kan motstå: kokt skivat ägg, rå äggula, kokt kyckling mm
Bild

Aria
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Aria » tor 02 jan 2020, 20:30

Ska testa blöta torrmaten. Har provat med äggula med lite grädde, ost som han ska älska, makrill i tomatsås som han åt 1tsk av. Svårtflörtad liten rackare. Har frågat stödhemmet vad han åt sist, hon verkar inte själv veta. Det var 13 katter där han hade bott, vetisjutton med hans rutiner. Nu blir det gos på morgonen, sen lek med ”jaga fågeln” på långt snöre vilket han älskar. Vilar sen då han är helt slut! Framåt kvällen vill han leka igen och gosa.

Aria
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Aria » tor 02 jan 2020, 22:55

Han åt! :hi5:

Försökte ge honom blöt torrfoder = diss så det sjöng om det!

A/d från Hill’s= Kommer du nu igen och vill att jag ska äta människa! ”suck”

Makrillfile i tomatsås= Försvinn från mig sa jag!

Satte allt i dotterns rum, han gillar att äta där, äter inte i köket. :roll:

Efter gos så åt han både 1tsk makrill och 1 rejäl tsk A/c. Eller vad det nu heter... 8-[ Vägde torrfodret när jag kom från jobb och han har ätit 21g det senaste dygnet.

Så glad!!! :grin:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tor 02 jan 2020, 23:27

Aria skrev:Han åt! :hi5:

Försökte ge honom blöt torrfoder = diss så det sjöng om det!

A/d från Hill’s= Kommer du nu igen och vill att jag ska äta människa! ”suck”

Makrillfile i tomatsås= Försvinn från mig sa jag!

Satte allt i dotterns rum, han gillar att äta där, äter inte i köket. :roll:

Efter gos så åt han både 1tsk makrill och 1 rejäl tsk A/c. Eller vad det nu heter... 8-[ Vägde torrfodret när jag kom från jobb och han har ätit 21g det senaste dygnet.

Så glad!!! :grin:

Hurra, det går åt rätt håll! Näringspasta är något jag ger ibland när jag vill få upp någon i vikt (Madde är petig med maten).
https://www.apotea.se/aptus-reconvalesc ... pasta-60-g
Det är också aptithöjande, finns också kattmalt som brukar ge mer aptit om det behövs.
Mina katter äter i köket men varje kväll gör jag iordning en bricka med lite "nattmat". Torrfoder, någon blötmat och såklart en vattenskål. Mycket uppskattat. Ja, de är lite bortskämda...… Brickan står på golvet i sovrummet så det är nära till något gott på natten.

Aria
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Aria » tis 07 jan 2020, 12:26

De blir som ens extra barn, märker det med Aske att han äter och dricker inte i köket utan endast i dotterns rum. Kanske kommer det senare! :-D

Han äter och bajsar som han skall nu, tänk så glad man kan bli när man hittar bajs i lådan! :smile:

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tis 07 jan 2020, 17:21

”Han äter och bajsar som han skall nu, tänk så glad man kan bli när man hittar bajs i lådan! :smile:

Känner igen känslan! :hi5: Vad skönt att det blivit bra och välkommen till forumet! :-D

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"