Uttråkad eller bortskämd?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
sssimba
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Uttråkad eller bortskämd?

Inläggav sssimba » fre 27 dec 2019, 21:22

För snart tre månader sedan flyttade en huskattshona på 3,5 år in till mig och min sambo i vår lägenhet på 60 kvadrat. Hon kommer från trygga förhållanden och har alltid varit innekatt. Den allra första tiden hos oss höll hon sig gömd, men nu är hon trygg här och visar oss tillit. Men hon jamar flera ggr per dag, och på ett uppfodrande och klagande sätt som ger mig stress o dåligt samvete. När hon jamar får jag intrycket av att hon är uttråkad och vill att något ska hända. Är det OK för en katt att vara uttråkad under delar av dagen (varje dag), eller betyder detta att hon lider? Å andra sidan har jag kanske skämt bort henne genom att ofta låta något kul hända (lek eller godis) när hon jamar. :-k

När hon ligger och njuter av gos ser hon ju verkligen ut att trivas hos oss, och hon leker gärna med oss. Tyvärr är hon inte särskilt bra på att roa sig själv. Den enda roliga leken enligt henne är att jaga en vippa som jag eller min sambo svänger runt. Det räcker sällan med lätt vippande, utan man måste veva intensivt med vippan... Vi leker lite varje dag, oftast både morgon och kväll. (Hos hennes förra ägare lekte de inte ens varje dag.) Och dessutom gömmer jag ofta godsaker i lägenheten som hon får leta rätt på. Jag har köpt batteridrivna leksaker, leksaker utan batteri, klösmöbel, tunnel och aktiveringsleksaker där katten måste anstränga sig för att få ut godiset (men hon är inte särskilt smart verkar det som.... :smile: )

Skulle hennes liv bli roligare om vi gick ut med henne i sele? Hon är dock en rädd och försiktig katt som tycker att nya miljöer är läskiga. Ska vi i så fall vänta med att prova promenader till våren pga vädret o kylan som är nu?

Eller är det en kattkompis hon behöver? Det är ju inte alla katter som kommer överens. Att skaffa en till katt är i princip uteslutet här, så frågan är om det bästa för henne är att flytta till en ny familj som kan erbjuda kattkompis? Dock så tror jag inte att det vore bra för henne att återigen förlora allt och börja om med nya människor i ny miljö....och det kanske inte ens skulle funka med "kattkompisen" i det nya hemmet.
Jag vill bara att hon ska må bra och ha ett bra kattliv!

P.S. En allmän hälsokoll hos veterinär har nyligen gjorts.

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Re: Uttråkad eller bortskämd?

Inläggav ApanAnn » lör 28 dec 2019, 21:21

Jag tror du kanske läser in för mycket i de där jamningarna. Däremot så har ni möjligen utvecklat ett språk tillsammans. Om du brukar hitta på grejer när katten jamar på det sättet är hon inte dummare än att hon kollar med dig om det är dags för ”Bus eller godis?” lite då och då.

Katter jamar för att prata med människor, och olika katter hittar på olika språk tillsammans med sina människor. Vi dresserar varandra till vad olika läten betyder.

Om jag skulle ”lyssna” på min katt hela tiden skulle det vara matdags nästan varje gång jag närmar mig köket. :smile:

Om det är en rädd och försiktig katt så är det inte säkert att utepromenader skulle gå hem. Finns det möjlighet att näta in balkong eller något sånt? Annars kan det vara kul med katt-tv, antingen kul grejer utanför fönstret eller typ youtubevideor på fåglar som pickar frön.

sssimba
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav sssimba » lör 28 dec 2019, 22:00

ApanAnn skrev:Jag tror du kanske läser in för mycket i de där jamningarna. Däremot så har ni möjligen utvecklat ett språk tillsammans. Om du brukar hitta på grejer när katten jamar på det sättet är hon inte dummare än att hon kollar med dig om det är dags för ”Bus eller godis?” lite då och då.

Katter jamar för att prata med människor, och olika katter hittar på olika språk tillsammans med sina människor. Vi dresserar varandra till vad olika läten betyder.

Om jag skulle ”lyssna” på min katt hela tiden skulle det vara matdags nästan varje gång jag närmar mig köket. :smile:

Om det är en rädd och försiktig katt så är det inte säkert att utepromenader skulle gå hem. Finns det möjlighet att näta in balkong eller något sånt? Annars kan det vara kul med katt-tv, antingen kul grejer utanför fönstret eller typ youtubevideor på fåglar som pickar frön.

Tack för ditt perspektiv! Ja, hon försöker säkert dressera oss, och särskilt mig! Hon jamar mer riktat till mig än till min sambo. Jag är väl mer lättdresserad....dvs jag är mer benägen att lyssna på hennes jamanden och försöka ta reda på vad hon vill.
Vi ska näta in balkongen, men hann inte innan kylan kom så det får bli först till våren. Hon är förvånansvärt ointresserad av både fönster och youtube-videor för katter. Hon vill däremot gärna upptäcka nya utrymmen (inom hemmets trygga väggar åtminstone) så jag försöker bygga kojor o.s.v. men hon tröttnar väldigt snabbt och jag kan inte hitta på nytt, nytt hela tiden.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » lör 28 dec 2019, 22:15

Zooplus har ett jättekul set med tunnel och lek-kub. Man kan lätt bygga ihop massor av olika varianter om man köper några sådana set. Lätt att sätta ihop med medföljande kardborreband och lätt att vika ihop.

https://www.zooplus.se/shop/katt/kattle ... ter/570945

Katter provar för att testa om det går att få mer lek, godis etc. Skulle mina katter få bestämma skulle vi leka dygnet runt tror jag :smile: Rutiner när man leker och får godis gör att tjatet minskar. Mina vet att morgon och viss tid på kvällen vill matte gärna leka.

En del katter är mer pratsamma och min hankatt berättar allt inkl när han ska gå på låda. Drygt 3 månader är kort tid så ni lär er säkert mer kommunikation och vad hon verkligen vill med tiden.

Jättebra med att ni kommer att näta balkongen. För en osäker katt är det perfekt. Koppelpromenader kan nog vara stressande.
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » lör 28 dec 2019, 23:06

Jag håller med Starwatcher i allt. Jag har flera katter och tre är väldigt pratiga. Ju längre tid det går så kommer ni att utveckla ett språk tillsammans. Jag och Manami och även Luna kan sitta och "prata" ganska länge. Jag är helt övertygad om att åtminstone Manami konstant säger "matte gå till köket, jag vill ha godis" men med tiden har hon lärt sig att det inte fungerar. Yra pratar också, mer som "vad gör du nu matte?". Madde pratar när hon vill gosa, då är ett väldigt uppfodrande mjau som inte går att missförstå, behövs det jagar hon upp mig till sängen så hon kan trampa runt på mig tills hon är klar.
Näta in balkongen är perfekt, det finns fina klösträd som inte tar så stor plats och som klarar att stå ute, mycket uppskattat.
Njut av att lära känna din katt, det kommer att gå bra.

sssimba
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav sssimba » sön 29 dec 2019, 20:41

Tack snälla ni för svar!! :rosor:
Idag har hon jamat högt i princip konstant så den här matten är rätt matt nu när hon äntligen vilar tyst... :-(

Det har som alltid varit tydligt att hon absolut vill något, men lite oklart vad (kanske mer lek eller godis eller möjligen godare våtfoder).

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » sön 29 dec 2019, 21:53

sssimba skrev:Tack snälla ni för svar!! :rosor:
Idag har hon jamat högt i princip konstant så den här matten är rätt matt nu när hon äntligen vilar tyst... :-(

Det har som alltid varit tydligt att hon absolut vill något, men lite oklart vad (kanske mer lek eller godis eller möjligen godare våtfoder).

Se det som detektivjobb med att klura ut vad hon vill! Bara en tanke, hör hon? Döva katter kan jama väldigt hög då dom inte hör hur högt dom pratar, Drygt 3 månader är kort tid så både du och hon lär fortfarande känna varandra och ska hitta era, egna rutiner för hur saker ska vara.
Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tis 31 dec 2019, 00:02

Håller också med övriga i tråden. Er nya kisse försöker antagligen komma underfund med er också och en del katter är väldigt verbala. Jag har en snackepåse och en kelgris som kommunicerar på väldigt olika sätt. De blir också lätt uttråkade så här års när vi inte kan gå ut som vi brukar och då gäller det att hitta på nya lekar. Men katter är jägare så att jaga vippor är ett utmärkt sätt för katten att få utlopp för sina naturliga instinkter. Gömma maten är bra och att ha 5-6 leksaker igång samtidigt som sedan tas bort och ersätts med andra i ett rullande schema varje kväll t.ex. Då finns det alltid "nya" saker att upptäcka. Pröva även att fästa ett "bytesdjur" i ett långt rep och lägg under en matta eller göm på annat sätt och låt kisse följa rörelsen under mattan när du drar i repet. Det stimulerar också jaktinstinkten. Mina katter tycker också att det är roligast när vi leker med dom och inte alls lika kul att leka själva. Ge er lite tid och med kärlek och tålamod så blir det säkert bra för er allihop. :-D

sssimba
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav sssimba » ons 01 jan 2020, 14:18

Starwatcher skrev:
sssimba skrev:Tack snälla ni för svar!! :rosor:

Se det som detektivjobb med att klura ut vad hon vill! Bara en tanke, hör hon? Döva katter kan jama väldigt hög då dom inte hör hur högt dom pratar, Drygt 3 månader är kort tid så både du och hon lär fortfarande känna varandra och ska hitta era, egna rutiner för hur saker ska vara.

Tack, bra tanke! Men hon hör bra! Ibland för bra - det går inte att ha några hemligheter för henne. :lol:

sssimba
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav sssimba » ons 01 jan 2020, 14:21

Aziz skrev:Håller också med övriga i tråden. Er nya kisse försöker antagligen komma underfund med er också och en del katter är väldigt verbala. Jag har en snackepåse och en kelgris som kommunicerar på väldigt olika sätt. De blir också lätt uttråkade så här års när vi inte kan gå ut som vi brukar och då gäller det att hitta på nya lekar. Men katter är jägare så att jaga vippor är ett utmärkt sätt för katten att få utlopp för sina naturliga instinkter. Gömma maten är bra och att ha 5-6 leksaker igång samtidigt som sedan tas bort och ersätts med andra i ett rullande schema varje kväll t.ex. Då finns det alltid "nya" saker att upptäcka. Pröva även att fästa ett "bytesdjur" i ett långt rep och lägg under en matta eller göm på annat sätt och låt kisse följa rörelsen under mattan när du drar i repet. Det stimulerar också jaktinstinkten. Mina katter tycker också att det är roligast när vi leker med dom och inte alls lika kul att leka själva. Ge er lite tid och med kärlek och tålamod så blir det säkert bra för er allihop. :-D

Tack för ditt svar och dina tips!
Så dina katter leker inte tillsammans på egen hand? Måste du leka med vippan med var och en av dem, eller leker ni alla samtidigt?
Hur ofta och mycket brukar du leka jaktlekar med dem per dag? Och hur ofta brukar ni gå ut när det är varmare väder? Inte alls på vintern?

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » ons 01 jan 2020, 16:26

Tack för ditt svar och dina tips!
Så dina katter leker inte tillsammans på egen hand? Måste du leka med vippan med var och en av dem, eller leker ni alla samtidigt?
Hur ofta och mycket brukar du leka jaktlekar med dem per dag? Och hur ofta brukar ni gå ut när det är varmare väder? Inte alls på vintern?

Vår äldsta katt (10 år) kan leka själv med bollar och annat, särskilt på natten, men föredrar utan tvekan att vi leker med honom. Han märker också om man är okoncentrerad i leken och då ledsnar han snabbt. Men när man är med och leker på riktigt då tycker han att det är jättekul. Sedan får man inte glömma att katter är explosiva i sin lek = jakt och därför verkar ledsna efter ett par minuter om man bara låter dem jaga, de behöver lite återhämtning en stund för att lägga upp en ny strategi för hur de ska fånga bytet helt enkelt. Därför är det bra att leka häftigt ett par minuter, vila lite och leka igen. Gärna låta dom fånga bytet ibland men inte alltid. Att misslyckas är en del av jakten. När de är riktigt trötta efter kanske 15 minuter så kan man låta dom fånga bytet och ge mat så liknar det en riktig jakt så mycket som möjligt. Så brukar vi göra 3-4 gånger per dag eller så ofta vi orkar och hinner och katterna har lust.

Tyvärr måste vi leka med var och en, de "blockerar" varandra annars. Oftast låter den yngre katten den äldre leka först och då tittar den yngre bara på. Om båda börjar leka och jaga samma vippa så blir de ofta bara förvirrade och det slutar nästan alltid med att båda slutar leka. Jag tror det beror på att katter är ensamjägare och aldrig jagar i flock. Däremot kan de jaga varandra fram och tillbaka och brottas men det slutar rätt ofta med att det går överstyr och en blir sur. :roll:

Vi går ut dagligen om det inte är allt för kallt väder. Nu på vintern kan det bli ett par gånger per dag men kanske bara 10 - 20 minuter. Är det mer än 5 minus eller regnar så vill ingen av katterna gå ut. På sommaren kan vi vara ute 1-2 gånger per dag i 1-2 timmar om vi hinner. Att gå ut med katter är ju inte alls som att gå ut med en hund utan det kan vara rätt stillastående. De kan spana på ett sorkhål i 30 minuter eller planera hur de ska fånga skogsduvan lika länge. Men den tankeverksamheten är också jättebra stimulans. Jag brukar ha med ett litet kit med sittdyna och något att läsa eller lyssna på om det blir allt för långtråkigt. Vi har märkt att det är superbra om vi går ut en stund på kvällen när det blivit mörkt för då är det tydligen mycket liv och rörelse i marken som är kul tycker kissarna. De jagar insekter och vad det nu är de hör och ser i marken. Sedan när vi kommer in så vill de äta och sussar sedan gott. Men våra katter är ju vana vid detta, om er katt är orolig så får ni vänja henne varsamt och kanske börja med balkongen. Vem vet det kanske räcker för henne.

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: huskatt

Inläggav Weaxzezz » tor 02 jan 2020, 19:49

Har bara snabbläst tråden så vet inte om det redan tipsats om det, men min pratglada katt jamar ofta när hon har tråkigt. För henne hjälper det mycket med fågelvideor på YouTube (observera att ljudet är hälften av det roliga, minst!) och det är också superviktigt för henne att vi håller rutinerna. Exakta tider är inte så viktigt men hon vet t.ex. att det är mat tre gånger om dagen, tandborstning efter, att jag går upp och duschar innan hon får mat varje morgon etc.etc. Hon tenderar också att bli hungrig när hon är understimulerad, och när jag varit mentalt svag (stressad, deppig) i perioder och gett inför hennes gnäll så har hon blivit överviktig, så håll lite koll på vikten och försök hitta andra sätt att stimulera. Alla katter är olika men med tiden kommer ni säkert att hitta något som fungerar och jamandet blir också lättare att ignorera (förutom de där högljudda vrålen när det vankas frukost - men vissa saker ingår nog bara i att ha katt :smile: )

sssimba
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav sssimba » ons 08 jan 2020, 16:50

Aziz skrev:Vår äldsta katt (10 år) kan leka själv med bollar och annat, särskilt på natten, men föredrar utan tvekan att vi leker med honom. Han märker också om man är okoncentrerad i leken och då ledsnar han snabbt. Men när man är med och leker på riktigt då tycker han att det är jättekul. Sedan får man inte glömma att katter är explosiva i sin lek = jakt och därför verkar ledsna efter ett par minuter om man bara låter dem jaga, de behöver lite återhämtning en stund för att lägga upp en ny strategi för hur de ska fånga bytet helt enkelt. Därför är det bra att leka häftigt ett par minuter, vila lite och leka igen. Gärna låta dom fånga bytet ibland men inte alltid. Att misslyckas är en del av jakten. När de är riktigt trötta efter kanske 15 minuter så kan man låta dom fånga bytet och ge mat så liknar det en riktig jakt så mycket som möjligt. Så brukar vi göra 3-4 gånger per dag eller så ofta vi orkar och hinner och katterna har lust.

Tyvärr måste vi leka med var och en, de "blockerar" varandra annars. Oftast låter den yngre katten den äldre leka först och då tittar den yngre bara på. Om båda börjar leka och jaga samma vippa så blir de ofta bara förvirrade och det slutar nästan alltid med att båda slutar leka. Jag tror det beror på att katter är ensamjägare och aldrig jagar i flock. Däremot kan de jaga varandra fram och tillbaka och brottas men det slutar rätt ofta med att det går överstyr och en blir sur. :roll:

Vi går ut dagligen om det inte är allt för kallt väder. Nu på vintern kan det bli ett par gånger per dag men kanske bara 10 - 20 minuter. Är det mer än 5 minus eller regnar så vill ingen av katterna gå ut. På sommaren kan vi vara ute 1-2 gånger per dag i 1-2 timmar om vi hinner. Att gå ut med katter är ju inte alls som att gå ut med en hund utan det kan vara rätt stillastående. De kan spana på ett sorkhål i 30 minuter eller planera hur de ska fånga skogsduvan lika länge. Men den tankeverksamheten är också jättebra stimulans. Jag brukar ha med ett litet kit med sittdyna och något att läsa eller lyssna på om det blir allt för långtråkigt. Vi har märkt att det är superbra om vi går ut en stund på kvällen när det blivit mörkt för då är det tydligen mycket liv och rörelse i marken som är kul tycker kissarna. De jagar insekter och vad det nu är de hör och ser i marken. Sedan när vi kommer in så vill de äta och sussar sedan gott. Men våra katter är ju vana vid detta, om er katt är orolig så får ni vänja henne varsamt och kanske börja med balkongen. Vem vet det kanske räcker för henne.

Oj, det är imponerande! En så perfekt matte kommer jag nog tyvärr inte bli... 8-[

sssimba
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav sssimba » ons 08 jan 2020, 16:58

Weaxzezz skrev:Har bara snabbläst tråden så vet inte om det redan tipsats om det, men min pratglada katt jamar ofta när hon har tråkigt. För henne hjälper det mycket med fågelvideor på YouTube (observera att ljudet är hälften av det roliga, minst!) och det är också superviktigt för henne att vi håller rutinerna. Exakta tider är inte så viktigt men hon vet t.ex. att det är mat tre gånger om dagen, tandborstning efter, att jag går upp och duschar innan hon får mat varje morgon etc.etc. Hon tenderar också att bli hungrig när hon är understimulerad, och när jag varit mentalt svag (stressad, deppig) i perioder och gett inför hennes gnäll så har hon blivit överviktig, så håll lite koll på vikten och försök hitta andra sätt att stimulera. Alla katter är olika men med tiden kommer ni säkert att hitta något som fungerar och jamandet blir också lättare att ignorera (förutom de där högljudda vrålen när det vankas frukost - men vissa saker ingår nog bara i att ha katt :smile: )

Tack för tips! Jag tror också att hon är uttråkad när hon jamar...och det ger mig dåligt samvete och stress. Tyvärr är hon helt ointresserad av fågelvideos eller andra "for cats"-filmer på YouTube. Synd! Hon är knappt intresserad av att titta ut genom fönster. Så risken är nog stor att hon inte kommer vara road särskilt länge när hon får tillgång till balkongen heller. Hon kanske är en extra svår katt att underhålla....Eller enkel, ifall jag hade älskat fjädervippa lika mycket som henne. :P Men man måste verkligen tokvifta med vippan också, och jag kan på allvar få ont i handleder o armar av det...

Hur ska man kunna veta om hon behöver och vill ha en kattkompis?

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » tor 09 jan 2020, 10:07

Oj, det är imponerande! En så perfekt matte kommer jag nog tyvärr inte bli...

Nej nej, långt ifrån perfekt men ren och beprövad överlevnadsinstinkt med två väldigt aktiva katter med mycket behov av stimulans. :smile: Vi är dessutom två människor i hushållet som jobbar olika tider så det finns alltid en service-människa att tillgå.

Har lärt oss den hårda vägen, är katterna understimulerade så blir de jättejobbiga. Blir liksom ingen förändring om man har ett bekymmer om man inte prövar något nytt...

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"