Kräkte sju gånger efter vaccinering!

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Kaktus
Superkatt
Superkatt
Katt: Bengal och huskatt

Kräkte sju gånger efter vaccinering!

Inläggav Kaktus » tor 05 dec 2019, 20:43

Var i förrgår med katten på djursjukhuset för vaccinering. Allt gick fint tills han kräkte vid 22 tiden, sedan igen och igen. Blev inte mycket sömn då man fick gå upp och torka spya varje timme. Var säkert uppe 6-7 gånger den natten.

Året innan så var han bara trött efter vaccinering och sov nästa ett dygn och innan dess har jag inget minne av vare sig trött katt eller illamående.

Han blir 12 år till våren, kommer nog skippa vaccinering framöver, är det som kommer ta livet på honom...

Hur vanligt är det med en sådan reaktion efter vaccinering?

Frågade på djursjukhuset, fick det förväntade svaret: Om han äter och dricker, avvakta, men ta in om han blir sämre.

Som tur så fungerar han ypperligt sedan igår! :-D

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Kräkte sju gånger efter vaccinering!

Inläggav Yrhättans » fre 06 dec 2019, 07:15

Kaktus skrev:Var i förrgår med katten på djursjukhuset för vaccinering. Allt gick fint tills han kräkte vid 22 tiden, sedan igen och igen. Blev inte mycket sömn då man fick gå upp och torka spya varje timme. Var säkert uppe 6-7 gånger den natten.

Året innan så var han bara trött efter vaccinering och sov nästa ett dygn och innan dess har jag inget minne av vare sig trött katt eller illamående.

Han blir 12 år till våren, kommer nog skippa vaccinering framöver, är det som kommer ta livet på honom...

Hur vanligt är det med en sådan reaktion efter vaccinering?

Frågade på djursjukhuset, fick det förväntade svaret: Om han äter och dricker, avvakta, men ta in om han blir sämre.

Som tur så fungerar han ypperligt sedan igår! :-D

Jag har pratat tidigare med vetr om vaccination. Det vi kom fram till var att så länge man ställer ut är det självklart att vaccinera men en gammal katt (ca 9 år) som inte ställs ut och är innekatt eller rastgård har fått så pass många vaccinationer och skapat ett grundskydd att man kan sluta vaccinera.

Kaktus
Superkatt
Superkatt
Katt: Bengal och huskatt

Inläggav Kaktus » sön 08 dec 2019, 01:47

Det har dem ikke nämnt! Då är det nog lika bra att skippa fler. Men kan ju kika förbi för hälsokontroll.

Användarvisningsbild
tjjo
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Inläggav tjjo » ons 11 dec 2019, 15:22

Yrhättans skrev:Jag har pratat tidigare med vetr om vaccination. Det vi kom fram till var att så länge man ställer ut är det självklart att vaccinera men en gammal katt (ca 9 år) som inte ställs ut och är innekatt eller rastgård har fått så pass många vaccinationer och skapat ett grundskydd att man kan sluta vaccinera.

Intressant, det har jag aldrig hört
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"